Analysis of statistical didactic workshops in R and RStudio held at the Federal University of Pelotas
Keywords:
Digital technologies, R Software, Teaching statistics, University education, Teaching ProjectAbstract
Statistics operates in line with different areas of knowledge and sectors of society. Due to its importance and high applicability, it is essential for undergraduate and postgraduate students to acquire theoretical and practical knowledge on the subject. In view of this, a teaching project was designed that would involve students and teachers to develop practical activities related to the content covered in statistics disciplines at the Federal University of Pelotas (UFPel). The general objective was to report the creation, preparation, challenges, potential, and then discuss the results and evaluations of the didactic workshops developed until 2023 at UFPel. The themes of the didactic workshops were as follows: Descriptive Statistics, Statistical Inference and Experimental Statistics. The data used in this article were obtained from the project's digital collection, team members' memories and evaluation forms made available to students at the end of the workshops. The data obtained from the forms were tabulated and subjected to descriptive statistics analysis with the aid of the R software and RStudio interface. It was noted that the creation and preparation of the workshops provided the project members with the acquisition of theoretical-practical knowledge. In the quantitative analysis of the data, a satisfactory evaluation by the participants was observed. The evaluation form was a fundamental tool for improving and re-editing some workshops, as well as for preparing new themes. These results showed that the project's contribution to the teaching and learning processes has been effective and brings positive perspectives for its continuity.
References
BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thin-king: Information and communication technologies, modeling, visualization and experimentation. Springer Science & Business Media, 2005.
BOSONI, G. B.; BRUZZONE, F. R. Uso de RStudio para Estadística Univariada en Ciencias Sociales. no. June, 2018.
CARDOSO, M. G. Ensino de estatística: o estudo de conceitos potencializado pelo software RStudio. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina (PR), 2019.
CAZORLA, I. M.; SANTANA, E. R. S. Estatística para a leitura de mundo. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA 15 – CIAEM, 2019.
DAMIN, W.; SANTOS JUNIOR, G.; COELHO NETO, J.; ROBIM, B. N. P. A. S.; PEREIRA, R. S. G. As Tecnologias Digitais Educacionais e o Ensino de Estatística e Probabilidade. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 53–57, 2019.
GAL, I. Adults’ statistical literacy: Meanings, Componentes, Responsabilities. International Statistical Review, 70(1), p. 1-25, 2002.
MORETTIN, P. A. Introdução à estatística para ciências exatas. São Paulo: Atual, 1981.
R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. 2023. ISBN 3-900051-07-0, URL http://www.R-project.org/.
RAABE, A. L. A.; ALVES, A. G. Oficinas de utilização de Software Educacional: Um relato de experiência. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2007. p. 264-271.
RIEDNER, D. D. T.; PISCHETOLA, M. A inovação das práticas pedagógicas com uso de tecnologias digitais no ensino superior: um estudo no âmbito da formação inicial de professores. ETD Educação Temática Digital, v. 23, n. 1, p. 64-81, 2021.
RSTUDIO, Team. RStudio: integrated development for R. RStudio Team, PBC, Boston, MA, 2020. URL http://www.rstudio.com/.
SILVA, M.P.M.da; SAMÁ,S.; Educação Estatística: ações e estratégias pedagógicas no Ensino Básico e Superior. In: SAMÁ, S.; SILVA, M. P. M. da. (Org). PROJETOS DE APRENDIZAGEM: uma proposta pedagógica para a sala de aula de Estatística. Curtitiba: Editora CRV, 2015. p.133-141.
SILVA, P. V.; CARMO, J. V. G. Educação Estatística e software RStudio: perspectivas na educação matemática. In: Anais do IV SITEM - Simpósio Internacional de Tecnologias em Educação Matemática. UNESP/IGCE, 2023.
WICKHAM, H.; CHANG, W.; WICKHAM, H. Package ‘ggplot2’. Create elegant data visualisations using the grammar of graphics. Version, v. 2, n. 1, p. 1-189, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).