LITERATURA INFANTOJUVENIL

NOVO CENÁRIO, NOVAS PERSPECTIVAS

Authors

  • Nasle Cabana UNEMAT

DOI:

https://doi.org/10.32988/rep.v13n2.2429

Keywords:

literatura infantojuvenil; fruição literária; práticas educacionais.

Abstract

This article proposes reflections and insights on young adult literature, aiming to rethink some teaching approaches that either distance or bring young people closer to books. The objective is to briefly discuss the paths taken by literature aimed at young audiences and to make observations about its pedagogical purposes, with an emphasis on the limited space for literary enjoyment itself. Attention will be drawn to the fact that certain educational processes drive young people away from literature, signaling potential mistakes in practices that often separate these readers from the literary universe. The aim is to reinforce the idea that adopted pedagogical procedures are responsible for success, and therefore, some will be discussed. Another crucial point to be addressed is the careful selection of books for adolescents, which should be done to ensure the efficiency of the literary literacy development process.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2005.

COELHO, Nelly Novaes. Panorama histórico da literatura infanto/juvenil: das origens indo-europeias ao brasil contemporâneo. São Paulo: Ática, 1991.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.

CUNHA, Maria Antonieta. Literatura infantil: teoria e prática. São Paulo: Ática, 2003.

CURIA, Denise Fonseca dos Santos. A literatura infanto-juvenil na contemporaneidade: um outro olhar para o literário em sala de aula. Revista Thema. 09 (02), 2012. Disponível em: v. 9 n. 2 (2012) | Revista Thema (ifsul.edu.br). Acesso em 29 de abril de 2024.

LAJOLO, Marisa de e ZILBERMAN, Regina. A nacionalização da literatura brasileira. Série Fundamentos. São Paulo: Ática, 2007.

(mec.gov.br) Início. Disponível em: fila.mec.gov.br/manutgeral.htm. Acesso em 30 de abril de 2024.

Literatura Infantil: reflexões e práticas (mec.gov.br). Disponível em: fila.mec.gov.br/ manutgeral.htm. Acesso em 30 de abril de 2024.

Ministério da Educação - Ministério da Educação (mec.gov.br). PNLD. Ministério da Educação (MEC). Disponível em: portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12391:pnld. Acesso em 1 de maio de 2024.

Published

11-03-2025

How to Cite

Cabana, N. (2025). LITERATURA INFANTOJUVENIL: NOVO CENÁRIO, NOVAS PERSPECTIVAS . Revista (Entre Parênteses), 13(2). https://doi.org/10.32988/rep.v13n2.2429

Issue

Section

Artigos - Ensino