POESIA, MEMÓRIA E HISTÓRIA EM TRÊS POEMAS AUTOBIOGRÁGICOS DE GLORIA FUERTES

Authors

  • Anna Laís Schtine Azevedo Furtado UNIFAL-MG
  • Katia Aparecida da Silva Oliveira

Keywords:

Gloria Fuertes; Guerra Civil Espanhola; Poesia; Autobiografia; História.

Abstract

The literary canon was mostly occupied by men. The emergence of feminist literary criticism allowed access to female´s work authorship, studying and revisiting texts of women who were silenced and/ or excluded from the traditional canon throughout the history of literature. Gloria Fuertes was one of the women of the twentieth century who had their works silenced and forgotten. The poet lived all her life in Spain of the twentieth century, where she lived several experiences of historical importance, such as the Spanish Civil War and the Franquista dictatorship. This work intends to present three autobiographical poems from the book Historia de Gloria: amor, humor y desamor from 1980 that show the experiences and consequences of a military and violent context. To make possible the analysis, we will go through the female literary criticism of Elaine Showalter (1994) to demonstrate the relevance of female authorship in historical-social contexts. In addition, for the relationship of poetry and autobiography we will use authors such as Antonio Candido (1996) and Mikhail Bakhtin (2011). The goals of this work are to demonstrate how her writing allows access to the history of Spain of the twentieth century, and to reinforce the feminine vision in front of these events. Also, we intend to explain how autobiographical poetry reaffirms the identity and memory of individuals and a group.

References

ACEREDA, Alberto. Autobiografía y sentido en el mundo poético de Gloria Fuertes. In: Letras femeninas, v. 25, n. 1/2, p. 155-172, 1999.

ALBERTI, Verena. Literatura e autobiografia: a questão do sujeito na narrativa. In: Revista estudos históricos. Rio de Janeiro, 1991.

ALÓS, Anselmo Peres; ANDRETA, Bárbara Loureiro. Crítica literária feminista: revisitando as origens. In: Fragmentum, n. 49, p. 15-31, Jan/Jun, 2017.

AULER, Isabel Cristina Fernandes. Autobiografia: A promessa de um passado presente na linguagem. In: XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH. Anais. São Paulo, p. 1 -12, Jul, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 6 ed. 2011.

CÂNDIDO, Antônio. O estudo analítico do poema. 3 ed. São Paulo: Humanitas Publicações / FFLCH/USP, novembro, 1996.

CAPPUCCIO, Brenda Logan. Gloria Fuertes frente a la crítica. In: Anales de la Literatura Española contemporánea. Society of Spanish & Spanish-American Studies, v. 18, n. ½, p. 89-112, 1993.

CERQUEIRA, João. Arte e literatura na guerra civil de Espanha. In: Revista da Faculdade de Letras. Ciências e técnicas do património. Porto, v. 5-6, p. 135-140, 2006-2007.

DE ALMEIDA, Edwirgens Aparecida Ribeiro Lopes; DE ALMEIDA, Alessandro. Literatura e História-Camilo José Cela e a narrativa espanhola do pós-guerra. In: Caracol, n. 16, p. 218-239, Jul/ Dez, 2018.

FUERTES, Gloria. Historia de Gloria:(amor, humor y desamor). 16 ed. Madrid: Catedra, 2017.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. São Paulo, Campinas: Editora da UNICAMP, 1990. ISBN 85-268-0180-5.

LEUCI, Verónica. “Sobre los lomos del humor”: Polisemia, crítica y humor en la Poesía última de Gloria Fuertes. In: Pasavento – Revista de Estudios Hispánico. Argentina, v. 3, n. 2, p. 101-120, 2015.

LEUJENE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet / Philippe Leujene; organização: Jovita Maria Gerheim Noronha; tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

OLIVEIRA, Katia Aparecida da Silva. Palimpsestos: a memória, a mulher e a construção ficcional em Montserrat Roig. 2016. 310 f. Tese (Doutorado em Letras). – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Assis, 2016.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. In: Revista estudos históricos, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.

SHOWALTER, Elaine. A crítica feminista no território selvagem. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, p. 23-57, 1994.

UCEDA, Carmen María Jiménez. “Heterogloria”: modulaciones del yo en Historia de Gloria. In: Impossibilia, Universidad de Córdoba: Espanha, n. 12, p. 114-133, jun. 2016. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5891238>. Acesso em: 05 ago. 2020

ZINANI, Cecil Jeanine Albert. Crítica feminista: uma contribuição para a história da literatura. IX Seminário Internacional de História da Literatura, p. 407-415, 2012.

Published

18-04-2024

How to Cite

Schtine Azevedo Furtado, A. L., & Katia Aparecida da Silva Oliveira. (2024). POESIA, MEMÓRIA E HISTÓRIA EM TRÊS POEMAS AUTOBIOGRÁGICOS DE GLORIA FUERTES. Revista (Entre Parênteses), 12(2). Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/entreparenteses/article/view/2091