A concepção de leitura na BNCC: tensionamentos e (des)orientações para os anos iniciais do Ensino Fundamental

Authors

  • Juliene da Silva Marques Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Catarinense
  • Taciane Bielinki dos Santos Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Catarinense

Keywords:

School curriculum. Teaching and Learning. Competence Pedagogy. Enunciative-discursive reading. Teacher Training.

Abstract

Considering that the Common National Curriculum Base guides teaching and schooling and is reflected in state and municipal curriculum documents, this article takes BNCC as a research object in order to analyze the tensions between pedagogical conception and conception of language in relation to prescriptions on the act of reading in the primary years of Elementary School, as well as the reflexes of these tensions. Thus, this research adresses Competence Pedagogy, which guides the didactic-pedagogical configuration of BNCC, as well as reading concepts, both with regard to decoding and with regard to the construction of meanings, which is announced and adopted by the document as an enunciative-discursive perspective of language. To carry out the analysis, applied research of documental and bibliographic nature was adopted, with a qualitative approach to investigation. After analyzing excerpts from BNCC, it was possible to verify the prescription of reading activities aimed at decoding only, thus prioritizing skills and abilities that understand the language in a reductionist way and limited to its structure, rather than reading as construction of meaning.

Author Biographies

Juliene da Silva Marques , Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Catarinense

Professora EBTT do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC, Campus Blumenau), onde atua no Ensino Médio Integrado, na Licenciatura em Pedagogia e no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT). Doutora em Ciências da Linguagem pela Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul). Mestra em Ciências da Linguagem (Unisul). Especialista em Língua Portuguesa pela Faculdade Capivari (Fucap) e em Ensino de Língua Espanhola pela Faculdade Única de Ipatinga (Única). Graduada em Licenciatura em Letras: Português e Espanhol (Unisul) e em Pedagogia (Uninter). Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas em Educação Profissional e Tecnológica (IFC) e colaboradora do Grupo de Pesquisa em Relações de Poder: Esquecimento e Memória (Unisul). Tem como principal área de interesse a Análise de Discurso, direcionando-se ainda para temáticas vinculadas à Linguística Textual, Sociolinguística, Multiletramentos, Multimidialidades, Metodologias de Ensino e Avaliação da Aprendizagem.

Taciane Bielinki dos Santos , Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Catarinense

Graduada em Pedagogia pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Catarinense (2022).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC/CNE, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 22 jun. 2021.

CARNEIRO, S. Vivendo ou aprendendo... A “ideologia da aprendizagem” contra a vida escolar. In: CÁSSIO, F. (Org.). Educação contra a barbárie. São Paulo: Boitempo, 2019.

CRUVINEL, F. R. A leitura como prática cultural e o processo de escolarização: as vozes das crianças. 2010. 197 f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102179>. Acesso em: 11 jul. 2021.

FERREIRA, F. da S.; SANTOS, F. A. dos. Reflexões sobre a Pedagogia das Competências. In: II CONGRESSO DE EDUCAÇÃO DO CPAN. Anais [...]. Corumbá: UFMS, 2018. Disponível em: <https://cecpan.ufms.br/files/2019/08/C_12.pdf>. Acesso em: 22 jul. 2021.

FUZA, A; OHUSCHI, M; MENEGASSI, R. Concepções de linguagem e o ensino da leitura em linguagem materna. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14, n. 2, p. 479-501, jul./dez. 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15401>. Acesso em: 12 mar. 2021.

GERALDI, J. W. O ensino de língua portuguesa e a Base Nacional Comum Curricular. Retratos da escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 381-396, jul./dez. 2015. Disponível em: <http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/587>. Acesso em: 15 ago. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GUEDES, P. C.; SOUZA, J. M. Leitura e escrita são tarefas da escola e não só do professor de português. In: NEVES, L. C. B. (org). Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS, 2011.

KLEIMAN, A. B. Oficina de Leitura: teoria e prática. 14. ed. Campinas: Pontes, 2012.

KOCH, I. V. A inter-ação pela linguagem. São Paulo: Contexto, 2018.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Editora Contexto, 2008.

LAJOLO, M. O texto não é pretexto: será que não é mesmo? In: ZILBERMAN, R.; RÖSING, T. (Org.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

OLIVEIRA, L. A. Coisas que todo professor de português precisa saber. São Paulo: Parábola, 2010.

ORLANDI, E. P. Texto e discurso. Organon, v. 9, n. 23, 1995. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/organon/%20article/view/29365>. Acesso em: 23 jul. 2021.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.

ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 4 ed., Campinas: Pontes, 2004.

ORLANDI, E. P. Discurso e Leitura. 8 ed., São Paulo: Cortez, 2008.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica a afirmação do óbvio. 5. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2014.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2008.

Published

12-09-2022

How to Cite

DA SILVA MARQUES , Juliene; SANTOS , Taciane Bielinki dos. A concepção de leitura na BNCC: tensionamentos e (des)orientações para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Trem de Letras, [S. l.], v. 9, n. 2, p. e022007, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1737. Acesso em: 22 nov. 2024.