The linguistic analysis in focus on tutored Tutored Study Plans in Minas Gerais: an approach in the light of the National Common Curricular Base and a challenge for teacher training

Authors

  • Luiz Fernando de Carvalho Universidade Federal de Minas Gerais - POSLIN
  • Mariana Nunes Moreira UFMG

Keywords:

Tutored Study Plans; Linguistic analysis; Curricular National Common Base; Item; Remote education

Abstract

The Special Regime for Remote Activities (in Portuguese Regime Especial de AtividadesNãoPresenciais, REANP, Resolution nº 4310/2020) introduced as resources for remote education in the state of Minas Gerais, pedagogical tools named Tutored Study Plans (in Portuguese Planos de EstudosTutorados, Minas Gerais, 2020). Through the mapping of the skills related to linguistic analysis practices (Geraldi, 1999; Antunes, 2003, 2014; Mendonça, 2006; Suassuna , 2012; Bezerra; Reinaldo, 2013) at the Curricular National Common Base (Brasil, 2017), the current paper presents an analysis of these resources in reference to the Portuguese Language component for secondary schools. This qualitative study (Bradley, 1993), focuses on the items of these didactic resources that are related to the specific axis of these practices (discursive genre of the school evaluation context, see Lima, 2019). Results indicate a mismatch between the base and the Tutored Study Plans, which, although inspired by the official document, do not advance the skills related to linguistic analysis in a satisfactory manner. Taking into account the Common National Base for the Initial Training of Basic Education Teachers (in Portuguese Base Nacional Comum para a FormaçãoInicial de Professores da EducaçãoBásica (Brasil, 2019), these findings suggest a need for improved training for teachers who utilize these instruments in the development of methodologies to approach this axis in teaching the native language.

Author Biographies

Luiz Fernando de Carvalho , Universidade Federal de Minas Gerais - POSLIN

É doutorando em Linguística Teórica e Descritiva (POSLIN/UFMG, atual) com mestrado na área da Variação e Mudança Linguística (POSLIN/UFMG, 2020). Possui especialização em Gramática da Língua Portuguesa (CEGRAE/UFMG, 2016) e graduação em Letras em Português Licenciatura (FALE/UFMG, 2010). Atualmente é professor da rede pública e particular em Belo Horizonte-MG. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, ministrando aulas de Gramática, Produção de Texto e Literatura. Apresenta produção científica na área de Linguística, com ênfase em Sociolinguística, Linguística Histórica e Linguística Aplicada.

Mariana Nunes Moreira , UFMG

É graduada em Letras em Italiano/Português Licenciatura (FALE/UFMG, 2011) e possui especialização em Gramática da Língua Portuguesa (CEGRAE/UFMG, 2016). Estudou por 6 meses na University Of Bologna, em Bologna na Itália, por meio de um programa de bolsas da DRI/UFMG. Atualmente é professora da Escola Municipal Jardim Vitória e do Coleguium Rede de Ensino. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, ministrando aulas de Gramática e Produção de Texto. Apresenta produção científica na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada ao ensino.

 

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Published

08-09-2022

How to Cite

CARVALHO , Luiz Fernando de; MOREIRA , Mariana Nunes. The linguistic analysis in focus on tutored Tutored Study Plans in Minas Gerais: an approach in the light of the National Common Curricular Base and a challenge for teacher training. Trem de Letras, [S. l.], v. 9, n. 2, p. e022004, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1673. Acesso em: 22 nov. 2024.