Multimodal discursive genres: multiliteracy in reading practices

Authors

  • Wesley Pinto Hoffmann Universidade de Passo Fundo
  • Luis Henrique Boaventura da Silva Universidade de Passo Fundo
  • Ernani Cesar de Freitas Universidade de Passo Fundo

Keywords:

Multiliteracies. Reading. Reader practice. Speech genre. Multimodality.

Abstract

The main purpose of reading practices is to enable subjects to understand, interpret and produce texts from discursive genres constituted in society. Communication is carried out through different discursive genres. Many of these genres are multimodal, marked by the mix of different languages, verbal and non-verbal, and by different cultural manifestations that interact in cyberspace and narrow the distances between enunciators and utterances. In view of the need to study discursive genres that support multiple languages and multiple media. The general objective is to understand the reading skills necessary to understand the meanings projected in texts of multimodal discursive genres in the reading practices for the multi-courses; particularly, in this article, the infographic. This research is based on the contributions of Bakhtin (1997) and Volochínov (2009) about verbal interaction, discourse genres and dialogism; in Lemke's studies (2010) on multimedia literacy; in the concepts of Rojo (2012) referring to multi-elements, in addition to other references complementary to the theme. The study involves exploratory, bibliographic and documentary research, in order to consult materials already published with a qualitative approach to the analysis of the corpus - an infographic published in the magazine Superinteressante. The analysis of the materiality of an infographic in the reading practices encompasses the constituent elements for the understanding and production of multimodal genres, and promotes multiliteracies.

Author Biographies

Wesley Pinto Hoffmann , Universidade de Passo Fundo

Mestrando em Letras pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade de Passo Fundo, na linha de pesquisa Leitura e Formação do Leitor. Licenciado em Letras, Português, Inglês e Respectivas Literaturas pela Universidade de Passo Fundo.

Luis Henrique Boaventura da Silva , Universidade de Passo Fundo

Bolsista PNPD/CAPES (UPF). Doutor em Letras (UPF-2017). Mestre em Letras. (UPF-2013). Possui graduação em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo. (UPF-2009). 

 

Ernani Cesar de Freitas , Universidade de Passo Fundo

Doutor em Letras, área de concentração Linguística Aplicada (PUCRS/2006); Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS/2002). Possui graduação em LETRAS - Português/Inglês e respectivas Literaturas, pelo Centro Universitario La Salle (1999). Professor permanente no PPG em Letras na Universidade de Passo Fundo (RS).

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: ______. BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997, p. 277-326.

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf>. Acesso em: 28 dez. 2021.

CHARTIER, R. Do códice ao monitor: a trajetória do livro. Estudos Avançados, IEA/USP, v. 8, n. 21, p. 185-199, 1994.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Designs for social futures. In: ______. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. Londres: Routdledge, 2000b. p. 201-232.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: New Literacies, New Learning. In: ______ COPE, B.; KALANTZIS, M. Pedagogies: An International Journal, 2009, p.164-195. Disponível em: <http://newlearningonline.com/files/2009/03/m-litspaper13apr08.pdf>. Acesso em: 28 dez. 2021.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2011.

KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. The modes and media of contemporary communication. Londres: Hodder Education, 2001.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trab. Ling. Aplic., Campinas, v. 49, n. 2, p. 455-479, jul./dez. 2010.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 11-31.

SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2007.

SUPERINTERESSANTE. O melhor do ano: 10 melhores infográficos da SUPER em 2012. São Paulo: Abril, 2012. Disponível em: . Acesso em: 28 dez. 2021.

THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiltiliteracies: designing social futures. In: COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. Londres: Routdledge, 2000. p. 9-36.

Published

30-12-2021

How to Cite

HOFFMANN , Wesley Pinto; SILVA , Luis Henrique Boaventura da; FREITAS , Ernani Cesar de. Multimodal discursive genres: multiliteracy in reading practices. Trem de Letras, [S. l.], v. 8, n. 2, p. e021010, 2021. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1631. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - Estudos linguísticos