On transdisciplinarity in language teaching in the BNCC: some reflections
Keywords:
Foreign Language. Curriculum. Inter/transdisciplinarity.Abstract
This essay defends the thesis that transdisciplinarity in language teaching is necessary to achieve the competencies established in the Common National Curricular Base (BNCC). The methodology of the work was based on bibliographic research on the theme and on the analysis of the aforementioned document. Initially, a reflection is developed about the concepts of inter/transdisciplinarity and their contributions to the teaching work. Next, we reflect on how this conception appears in the BNCC and how it can contribute to re-signifying the work in the classroom. For such discussion, the foundations of Nicolescu (1999), Fazenda (2008), Santos (2008), Brazil (2017), among others, were used. Thus, we conclude that the BNCC as a guiding document is silent on the specification of the concept(s) of interdisciplinarity that govern it, and also on the way that teachers should work interdisciplinarity in the classroom, by relating content from various areas.
References
ALENCAR, E. B. A. Formação com professores de língua inglesa da rede pública no Tocantins: cenas de letramento crítico. 2017. 268f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017.
AMORIM, É. K. N.; GOMES, T. E. O ensino de língua inglesa e a BNCC: um estudo de caso. Revista Educação e Humanidades, Manaus, v.1, n. 2, p. 417-435, jul-dez, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/reh/article/view/7932 Acesso em: 06 jul. 2021.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. 3. ed. Brasília: MEC, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Proposta para Base Nacional Comum da formação de professores da educação básica. Versão Preliminar. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Brasília: Inep, 2015.
BRASIL. Lei 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providencias. Diário Oficial da União. Brasília, 10 jan. 2001.
BROWN, H. D. Teaching by principles: A interactive approach to language pedagogy. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall Regents, 1994.
CORDEIRO, N. V. Temas Contemporâneos e Transversais na BNCC: as contribuições da transdisciplinaridade. 2019. 119f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2019.
D’AMBRÓSIO, U. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na formação de professores. Revista do Centro de Educação e Letras, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 93-103, 2008. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4146 Acesso em: 06 jul. 2021.
FERRIS, D. S. Post-Modern Interdisciplinarity: Kant, Diderot and the Encyclopedic Project. MLN, v. 118, n. 5, p. 1251-1277, 2003. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/3251864 Acesso em: 10 out. 2020.
GERALDI, J. W. Portos de Passagem. São Paulo: Martins. Fontes, 2003.
KANT, I. Crítica da Faculdade de Julgar. Tradução de Rohden, V. e Marques, A. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993.
LINS JUNIOR, J. R. Políticas Linguísticas: entre a construção da BNCC e a obrigatoriedade do inglês no ensino médio. Conexões - Ciência e Tecnologia, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 63-73, 27 nov. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21439/conexoes.v12i2.1448 Acesso em: 06 jul. 2021.
MARCHELLI, P. S. Base nacional comum curricular e formação de professores: o foco na organização interdisciplinar do ensino e aprendizagem. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão, n. 7, p. 53-70, 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revec/article/view/6555 Acesso em: 06 jul. 2021.
NICOLESCU, B. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Tradução de Lucia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.
PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: ArtMed, 1999.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar: convite à viagem. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
PERRENOUD, P. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. 2. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2001.
SANTOS, A. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13 n. 37, jan./abr. 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782008000100007 Acesso em: 06 jul. 2021.
SILVA JÚNIOR, A. F.; FERNÁNDEZ, G. E. Ausência da Língua Espanhola na Base Nacional Comum Curricular: quais implicações esperar? In: GERHARDT, A. F. L. M.; AMORIM, M. A. A BNCC e o ensino de línguas e literatura. Campinas: Pontes, 2019. p. 181-208.
SILVA, M. R. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e214130, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698214130 Acesso em: 06 jul. 2021.
SILVA, W. R. Construção da interdisciplinaridade no espaço complexo de ensino e pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 143, p. 582-605, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/GYGJGyQhgStnPsTMNQ48bZb/abstract/?lang=pt Acesso em: 06 jul. 2021.
SOMMERMAN, A. Complexidade e transdisciplinaridade. NUPEAT–IESA–UFG, Cidade, v.1, n.1, p.77-89, jan./jun., 2011. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/teri/article/view/14390 Acesso em: 06 jul. 2021.
SZEMAN, I. The Persistence of the Nation: Interdisciplinarity and Canadian Literary Criticism. Essays on Canadian Writing, n. 65, p. 16-37, 1998. Disponível em: https://www.proquest.com/docview/197240525 Acesso em: 06 jul. 2021.
TAVARES, T. M. V.; ALENCAR, M. A.; PACÍFICO FILHO, M. Monumento Natural das Árvores Fossilizadas do Tocantins (MONAF): política pública ambiental e patrimonial. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 7, n. 14, p. 225-244, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3428 Acesso em: 06 jul. 2021.
VAIDEANU, G. A interdisciplinaridade no ensino: esboço de uma síntese. In: POMBO, O.; GUIMARÃES, H. M.; LEVY, T. (Org.). Interdisciplinaridade: ontologia. Porto: Campo das Letras, 2006. p. 161-175.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, no todo ou em partes, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.