Novos recursos e velhos impasses
Keywords:
Writing Learning. Distance Learning. Rarefaction of discourse. Disciplinary Society.Abstract
The present article aims to approach two recurrent questions about Teaching, which are, on one side, the unsatisfactory rates of writing learning and, on the other side, the correlation between Distance Learning and Learning quality; aiming to point similarities between these discussion scenarios, as long as to indicate underlying elements to them. Amongst the theoretical references, the relevance of Benveniste and Marcuschi is highlighted for the first theme; the contributions of Foucault, on the other hand, through the ways of discursive events and the disciplinary society, give possible interpretations for elements that tend to remain silenced on such discussions. It is inferred that, under explicit acting and argumentation, governance tactics of the disciplinary society, to which the learning system is part of, might be quietly put to work.
References
BENVENISTE, E. Problèmes de linguistique générale, 1. Paris: Gallimard, 1966.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
______. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20. ed. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1999. Disponível em: <https://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/centrocultural/ foucault_ vigiar_punir.pdf> Acesso em: 21 jan. 2021.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008. Disponível em: <http://dlm.fflch.usp.br/sites/dlm.fflch.usp.br/files/MARCUSCHI-Luiz-Antonio__O-processo-de-producao-textual.pdf> Acesso em: 21 jan. 2021.
MILNER, J. De l’école. Paris : Éditions du Seuil, 1984.
POSSENTI, S. Por que (não) Ensinar Gramática na Escola. Campinas: Mercado das Letras, 2009.
UFMG.BR. [Site institucional]. Disponível em: <https://ufmg.br/comunicacao/noticias/professores-compartilham-desafios-e-estrategias-para-ensino-remoto-emergencial> Acesso em: 21 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, no todo ou em partes, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.