Dynamic Mathematics to understand the exponential function

Authors

  • Taís Aparecida Faria Universidade Federal de Alfenas
  • José Carlos de Souza Júnior Universidade Federal de Alfenas https://orcid.org/0000-0003-0350-6982
  • Andréa Cardoso Universidade Federal de Alfenas

Keywords:

Teacher training, educational computing;, GeoGebra

Abstract

The study of the exponential function, such as a particular type of real function, is recommended for the Brazilian high school. The importance of this structuring content is due to its application as a model for growth phenomena. But, in school practice, the exponential function has been treated superficially, without emphasis on the different representations, associated concepts and application to real problems. The use of Dynamic Mathematics softwareos to construct the concept of exponential function enables comprehend the graphical behavior, the range of variation, the intercepts and the extremes of this function. The Dynamic Mathematics also allows to establish the relation between coefficients of algebraic representation of a function and the features of the geometric curve represented by it. Motivated by this problem, we developed a mathematics teacher training course. The course aimed to use the capabilities of GeoGebra for
exponential function study, providing opportunities to demonstrate properties of the potentiation
operation, the extension of this to the real numbers and the reconstruction of general function
concept associated to a rate of change, knowledges that maybe not have been consolidated in the
teacher’s school path. This paper aims to discuss the course results realized with the participation
of 20 undergraduates in mathematics and 3 public schools teachers in Alfenas-MG city. Thus,
as a result of qualitative analysis, it was found the effectiveness of Dynamic Mathematics as
educational resource in the investigative methodology of representations in mathematics along
training teachers.

References

ALMOULOUD, S. As transformações do saber científico ao saber ensinado: o caso do logaritmo. Educar em Revista, Curitiba; Brasil: Especial. p. 191-210, 2011.

BASSO, M; NOTARE, M, R. Pensar-com tecnologias digitais de Matemática Dinâmica. RENOTE. Porto Alegre: V. 13, n. 2, 10 p. 2015.

BENEDETTI, F C. Funções, software gráfico e coletivos pensantes. 2003. 316 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2003.

BRASIL. Orientações curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília, 2006.

BRASIL. Portaria no 096, de 18 de julho de 2013 - Normas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência (PIBID). Brasília: CAPES, 2013.

CHAVES, M. I. de A.; CARVALHO, H. C. de. Formalização do conceito de função no ensino médio: uma sequência de ensino-aprendizagem. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, VIII,, 2004, Recife. Anais. Recife: SBEM, 2004, 18 p.

FRAIHA-MARTINS, F.; GONCALVES, T. V. O. Informática na educação matemática e ciente ca dos anos iniciais de escolaridade: um estudo sobre as pesquisas da área de ensino de ciências e matemática. Revista Ensaio, v.14, n.3, p. 313-331, Belo Horizonte, set/dez 2012.

GOMEZ, P. Tecnolog a y educacion Matemática. Revista Informática Educativa, UNIANDES LIDIE, 10, p. 93-11. 1997.

IEZZI, G.; DOLCE, O.; MURAKAMI, C. Fundamentos de Matemática Elementar. 9. ed. São Paulo: Atual, 2004.

KURSIARK, R. S. et al. A Utilização do Software GeoGebra no Ensino da Geometria Plana: Uma Experiência PIBID. In: Seminário Nacional de Inclusão Digital, 3, Passo Fundo. Anais... Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2012, 9 p.

MINAS GERAIS, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Conteúdo Básico Comum: Matemática, Ensino Fundamental e Médio. Belo Horizonte: SEE, 2007.

PAIAS, A. M. Diagnósticos dos erros sobre a Operação Potenciação aplicado a alunos do Ensino Fundamental e Médio. 2009. 219 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

PARANÁ, Secretaria de estado da Educação do Paraná. Diretrizes curriculares da educação básica: Matemática. Paraná: SEE, 2008. 82 p.

PIRES, C. M. C. Das prescrições curriculares ao currículo praticado nas aulas de Matemática do Ensino Médio. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, XI, Curitiba. Anais...Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2013. 15 p. 2013. ISSN 2178-034X

SAO PAULO, Secretaria Da Educação do estado de São Paulo. Proposta Curricular do estado de São Paulo: Matemática, Ensino Fundamental, ciclo II, e Ensino Médio. São Paulo: SEE, 2008. 6 pp.

SIQUEIRA, D. A. de; BEUST, A. C. O ensino de funções através da interpretação gráfica. Disciplinarum Scientia, v. 9, n. 1, p. 5-66. Santa Maria, 2008

Published

13-12-2016

How to Cite

Faria, T. A., Júnior, J. C. de S., & Cardoso, A. (2016). Dynamic Mathematics to understand the exponential function. Sigmae, 5(1), 1–11. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/509

Issue

Section

Mathematics Education