Scratch as a Teaching Tool for Financial Education: A Case of Study

Authors

Keywords:

Teaching Technologies, Pedagogical Intervention, Financial Mathematics, Programming Logic

Abstract

This paper presents the results of a pedagogical practice conducted with first-year high school students from a public technical school in Limeira (SP). The proposed activities were structured based on the texts ”Educação financeira com o Scratch: contribuições e dificuldades” and the ”Base Nacional Comum Curricular” (BNCC). The students were divided into groups and tasked with researching topics related to Financial Education, namely: 1) Taxes, 2) Loans, 3) Inflation, 4) Investments, 5) Types of legal entities, 6) Online fraud and security, 7) Conscious consumption, and 8) Insurance (life, car, health). Each group was required to write a report, create an animation using the ”Scratch”website, and present their findings to the class. The pedagogical intervention yielded positive results, as students conducted thorough research on the assigned topics and developed skills related to programming languages. It is concluded that the use of digital technologies is effective in teaching Financial Mathematics, provided that the teacher acts as a mediator and encourages student leadership.

References

BANCO CENTRAL DO BRASIL. Endividamento de Risco no Brasil: Conceito e Indicadores. Série Cidadania. 6ª Edição. Brasília: Banco Central do Brasil, 2020.

BARBOSA, N. P.; SANTOS, I. M.; KOPKE, V. D. C.; PEREIRA, G. A. A inadimplência das famílias brasileiras: uma análise dos fatores econômicos. Revista Cadernos Estudos Interdisciplinares, v. 5, n. 1, p. 53-69, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 01 jul. 2024.

CAMPOS, B. C. A.; BELÃO, B. V.; ENDO, G. Y. Educação Financeira nas Escolas Públicas: Estudo do Possível Impacto desse Instrumento nos Estudantes no interior do Estado de São Paulo. Revista Científica da Faculdade de Educação e Meio Ambiente, v.10, n.2, 2019.

CORÁ, E. J.; TINÉ, S. Educação Financeira, BNCC e Formação Humana Integral. In: BAVARESCO, J. Educação Financeira na Escola. Jundiaí: Paco Editorial, 2021, p. 107-120.

FERREIRA, F. P. S. C.; PIASSON, D. Educação financeira com o Scratch: contribuições e dificuldades. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 7, e136121, 2021.

FERREIRA et al. Endividamento: a alfabetização financeira como instrumento de combate. Revista Científica Interdisciplinar Múltiplos Acessos, v. 8, 2023.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2022. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/>. Acesso em: 8 jul. 2024.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.

PARAÍSO, S. C. S.; FERNANDES, R. A. S. O crescimento do índice de endividamento das famílias brasileiras. Revista eletrônica cosmopolita em ação, v. 6, n. 2, p. 12-26, 2019.

RIBEIRO, F. M.; PAZ, M. G. O Ensino de Matemática por Meio de Novas Tecnologias. Revista Modelos, v. 2, n. 2, 2012.

SANTOS, J. R. Educação financeira nas escolas: um estudo sobre a inserção da temática nos currículos escolares. 2. ed. São Paulo: Editora Atual, 2018.

SANTOS, V. B., SPERS, V. R. E., CREMONEZI, G. O. As Diferenças entre Marketing Multinível e as Pirâmides Financeiras ou “Esquema de Pirâmides”. ReMark - Revista Brasileira De Marketing}, v.16, n.2, 243–251.

SCAICO, P. D. et al. Ensino de Programação no Ensino Médio: Uma Abordagem Orientada ao Design com a Linguagem Scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 21, n. 2, 2013.

SCRATCH. Acerca do Scratch. Disponível em: <https://scratch.mit.edu/about>. Acesso em 5 jul. 2024.

SERASA EXPERIAN. Mapa de inadimplência no Brasil. São Paulo: Serasa Experian, 2023. Disponível em: <https://www.serasaexperian.com.br/>. Acesso em: 01 jul. 2024.

SERASA EXPERIAN. Pesquisa sobre endividamento 2022. São Paulo: Serasa Experian, 2022. Disponível em: <https://www.serasa.com/pesquisa-endividamento-2022>. Acesso em: 01 set. 2024.

SOUSA, R. A.; LOBÃO, M. S. P.; FREITAS, R. G. A. Educação Financeira à Luz da BNCC: Concepções de Docentes do Ensino Profissional e Tecnológico. Revista Educação e Pesquisa, v. 49, e251296, 2023.

SOUZA, C. S.; NICOLI, A. A. T. S.; CASTRO, L. C. Um Estudo Sobre a Educação Financeira nas Escolas. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, v. 2, 2023.

VALENTE, J. A. Formação de educadores: desafios da integração das tecnologias digitais na educação. São Paulo: Cortez, 2010.

Published

17-12-2024

How to Cite

Abreu, T., & Goecking, L. B. (2024). Scratch as a Teaching Tool for Financial Education: A Case of Study. Sigmae, 13(3), 173–186. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/2574