Academic stress determinant factors: an investigation according to Multinomial Logistic Regression
Keywords:
Multinomial Distribution, Students, Regression Model, Levels of Education, Level of StressAbstract
The manifested stress in students represents a prevalent variable that focus in a substantial portion of the student demography. Many elements of psychological, physiological and academic nature can focus on the tension level experienced by the students. In order to conduct a statistical analysis on this issue, the current study is proposed, aiming to implement a Multinomial Logistic Model to identify factors and their impact on stress levels among nepalese students. The dataset was obtained from the Kaggle repository, named "StressLevelDataset", comprising 20 attributes assessing stress levels in 1100 students. These attributes were categorized into five factors: Psychological (PF), Physiological (PhF), Social (SF), Environmental (EF), and Academic (AF). For this investigation, stress analysis focused on PF, PhF, and FA. Key attributes within these factors include anxiety, self-esteem, depression, and history of mental illness (PF); headache, sleep quality, and respiratory problems (PhF); academic performance, study workload, student-teacher relationship, and concern about future career (AF). The adjusted multinomial model, using stress level as the response variable and the eleven covariates mentioned, yielded an accuracy of 89.09%. Considering these metrics, it was observed that the variables level of academic performance, level of sleep quality and level of study hours exerted the greatest influence in explaining the level of stress, in this order, with a relevance of 22.01%, 17.4% and 14.9%, respectively.
References
ABACAR, M.; ALIANTE, G.; ANTÓNIO, J. F. Stress e estratégias de coping em estudantes universitários. Aletheia, v.54, n.2, 2021.
ABREU, K. L. D.; STOLL, I.; RAMOS, L. S., BAUMGARDT, R. A.;KRISTENSEN, C. H. Estresse ocupacional e Síndrome de Burnout no exercício profissional da psicologia. Psicologia: ciência e profissão, v.22, p.22-29, 2002.
BORINE, R. C. C.; WANDERLEY, K. S.; BASSIT, D. P. Relação entre a qualidade de vida e o estresse em acadêmicos da área da saúde. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v.6 n.1, p.100-118, 2015.
BUBLITZ, S.; GUIDO, L. D. A.; LOPES, L. F. D.; FREITAS, E. D. O. Association between nursing students'academic and sociodemographic characteristics and stress. Texto & Contexto-Enfermagem, vol.25, 2016.
DAS MANGAS, E. J. Introdução à regressão categorial aplicação a dados de escolas angolanas, com utilização do SSPS. (Tese de doutorado). Universidade da Beira Interior, Portugal, p. 64, 2019.
DÁVILA, O. S.; GOTARATE, F. B.; SOLANO, O. B. Estresse acadêmico em estudantes universitários usando análise multivariada}. Sigmae, v.8, n.2, p. 348-358, 2019.
DE LIMA, I. M. B.; DE OLIVEIRA, A. E. C.; DE ANDRADE, J. M.; COÊLHO, H. F. C.; LIMA, K. S. Modelo de decisão sobre o uso de preservativos: uma regressão logística multinomial. Revista Tempus-Actas de Saúde Coletiva. 10(2), p.67-80, 2016.
ELTINK, C. F.; NUNES, C. W. B. Concepções sobre estresse segundo alunos do ensino médio de uma cidade de pequeno porte. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, vol. 1, p. 549-561, 2020.
FÁVERO, L. P. L.; BELFIORE, P. P.; SILVA, F. L. D.; CHAN, B. L. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões, Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
HOSMER, D. W., LEMESHOW, S., STURDIVANT, R. X. Applied logistic regression. 3.ed. Hoboken (NJ): Wiley & Sons, Inc., 2013.
JOHNSON, R.; WICHERN, D. W. Applied Multivariate Statistical Analysis. New Jersey: Prentice Hall International, Inc. 1988.
JOYOTSNA, C.; AMUDHA, J. Eye gaze as an indicator for stress level analysis in students. In 2018 International conference on advances in computing, communications and informatics (ICACCI), p. 1588-1593, IEEE, 2018.
JUST, A. P., ENUMO, S. R. F. Problemas emocionais e de comportamento na adolescência: o papel do estresse. Boletim Academia Paulista de Psicologia, vol.35, n. 89, 2015.
MARTINS, R. M. B.; BOMFIM, F. N. G.; GOUVEIA, L. Q.; COSTA SPONTAN, O.; DE MELO, C. M. I.; BEZERRA, L. A.; PIMENTEL, D. M. M. Estresse em alunos de preparatórios para vestibular. Brazilian Journal of Health Review, 4(3), p. 10639-10651, 2021.
MORETTI, F. A.; HUBNER, M. M. C. O estresse e a máquina de moer alunos do ensino superior: Vamos repensar nossa política educacional? Revista de Psicopedagogia, 34 (105), 258-67, 2017.
NORTON, E. C.; DOWD, B. E.; MACIEJEWSKI, M. L. Odds ratios?current best practice and use. Jama, v. 320, n. 1, p. 84-85, 2018.
PARIAT, L.; RYNJAH, A.; JOPLIN, M.; KHARJANA, M. G. Stress levels of college students: Interrelationship between stressors and coping strategies. Journal of Humanities and Social Science, 19(8), p. 40-46, 2014.
PITT, A.; OPRESCU, F.; TAPIA, G.; GRAY, M. An exploratory study of students? weekly stress levels and sources of stress during the semester. Active Learning in Higher Education, 19(1), p. 61-75, 2018.
SANTOS, F. S.; MAIA, C. R. C.; FAEDO, F. C.; GOMES, G. P. C.; NUNES, M. E.; OLIVEIRA, M. V. M. D. Estresse em estudantes de cursos preparatórios e de graduação em medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, 41(2), p. 194-200, 2017.
SOFRO, A.; KHIKMAH, K. N.; ARIYANTO, D.; FUAD, Y.; RAHADJENG, B.; ASTUTI, Y. P. Handling Overdispersion Problems in Multinomial Logistic Regression (Study Case in Stress Level Data). Wseas, vol.3, p.78-83, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).