Manipulative Material or Instrument
What is actually being used in teaching Plane Analytical Geometry
Keywords:
Mathematics Teaching, High School, Basic Education, Maths TeacherAbstract
An important part of mathematics is plane geometry, however this content is often taught in a traditional way, that is, in which the teacher uses only the blackboard and textbook, solving exercises repeatedly whose focus is the repetition of a algorithm, which generates disinterest in students. A way to motivate learning about some mathematics content is using manipulable materials. Therefore, this paper approaches results of an investigation through of application of a questionnaire about manipulable materials in teaching of plane analytic geometry by elementary school and high school teachers of public and private school in Po ̧co Fundo city and teachers participating in the PIBID in Alfenas city. The purpose of this investigation was to analyse if the teachers use manipulable materials and what materials are used by them. The resultshow that the most of teachers who affirmed to know manipulable materials in teaching of plane analytic geometry neither knew the meaning of this, making clear don’t use to use this materials.
References
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: } Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. V.3.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 1999.
DIAS, M. A. Experiências matemáticas no geoplano. In: VI CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DA MATEMÁTICA, Anais... 2013, Canoas-RS. Ulbra, 2013.
FIORENTI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Revista Zetetiké, n. 4, 1995.
JESUS, L. O. M.; SOUZA, L. M. Materiais manipuláveis no ensino da trigonometria: investigação a partir da régua trigonométrica. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, Anais... 2016, São Paulo-SP. Universidade Cruzeiro do Sul, 2016.
PASSOS, C. L. B. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de Matemática. In: LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.
NACARATO, A. M. Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 9, n. 9-10, p. 1-6, 2005. URL http://www.sbempaulista.org.br/RevEdMatVol9.pdf/.
PASSOS, P. M. C.; SOUSA, J. N. F. Trabalhando conceitos de geometria plana através de dobraduras. Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais.... Salvador, 2010.
REYS, R. Considerations for teaching using manipulative materials. [s.l.]: Aritmétic teacher, 1971.
SILVA, R. S.; LOPES, D. C. V. A construção de conceitos da geometria plana com o uso de materiais concretos e digitais: uma experiência com Tangram. Revemat. Florianópolis, v. 08, n. 1, p. 179-198, 2013.
VIEIRA, C.R. Reinventando a geometria no ensino médio: uma abordagem envolvendo materiais concretos, softwares de geometria dinâmica e a teoria de van Hiele. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Departamento de Matemática, Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto, 2010. 149 p.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).