Manipulative Material or Instrument

What is actually being used in teaching Plane Analytical Geometry

Authors

  • Daiane de Oliveira Gonçalves Universidade Federal de Alfenas
  • Aline Costa Ramos Universidade Federal de Alfenas
  • Angela Leite Moreno Universidade Federal de Alfenas

Keywords:

Mathematics Teaching, High School, Basic Education, Maths Teacher

Abstract

An important part of mathematics is plane geometry, however this content is often taught in a traditional way, that is, in which the teacher uses only the blackboard and textbook, solving exercises repeatedly whose focus is the repetition of a algorithm, which generates disinterest in students. A way to motivate learning about some mathematics content is using manipulable materials. Therefore, this paper approaches results of an investigation through of application of a questionnaire about manipulable materials in teaching of plane analytic geometry by elementary school and high school teachers of public and private school in Po ̧co Fundo city and teachers participating in the PIBID in Alfenas city. The purpose of this investigation was to analyse if the teachers use manipulable materials and what materials are used by them. The resultshow that the most of teachers who affirmed to know manipulable materials in teaching of plane analytic geometry neither knew the meaning of this, making clear don’t use to use this materials.

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: } Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. V.3.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 1999.

DIAS, M. A. Experiências matemáticas no geoplano. In: VI CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DA MATEMÁTICA, Anais... 2013, Canoas-RS. Ulbra, 2013.

FIORENTI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Revista Zetetiké, n. 4, 1995.

JESUS, L. O. M.; SOUZA, L. M. Materiais manipuláveis no ensino da trigonometria: investigação a partir da régua trigonométrica. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, Anais... 2016, São Paulo-SP. Universidade Cruzeiro do Sul, 2016.

PASSOS, C. L. B. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de Matemática. In: LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.

NACARATO, A. M. Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 9, n. 9-10, p. 1-6, 2005. URL http://www.sbempaulista.org.br/RevEdMatVol9.pdf/.

PASSOS, P. M. C.; SOUSA, J. N. F. Trabalhando conceitos de geometria plana através de dobraduras. Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais.... Salvador, 2010.

REYS, R. Considerations for teaching using manipulative materials. [s.l.]: Aritmétic teacher, 1971.

SILVA, R. S.; LOPES, D. C. V. A construção de conceitos da geometria plana com o uso de materiais concretos e digitais: uma experiência com Tangram. Revemat. Florianópolis, v. 08, n. 1, p. 179-198, 2013.

VIEIRA, C.R. Reinventando a geometria no ensino médio: uma abordagem envolvendo materiais concretos, softwares de geometria dinâmica e a teoria de van Hiele. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Departamento de Matemática, Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto, 2010. 149 p.

Published

09-10-2018

How to Cite

Gonçalves, D. de O., Ramos, A. C., & Moreno, A. L. (2018). Manipulative Material or Instrument: What is actually being used in teaching Plane Analytical Geometry. Sigmae, 6(2), 54–61. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/619