Use of software in the teaching of Geometry: A systematic mapping
Keywords:
Educational technologies, Mathematics Teaching, Informatics in Education, Dynamic geometryAbstract
This work presents the results of a systematic mapping that included the analysis of articles on the teaching of Geometry using Information and Communication Technology (ICT's), choosing articles published in the last fourteen years (2000-2014) in national informatics events in education: Brazilian Symposium on Informatics in Education (SBIE) and Informatics Workshop at School (WIE), and in the Electronic Magazine of Mathematics Education (REVEMAT). With the mapping, it was noticed that despite the growth in the number of publications in recent years, we still have areas that have few papers presented at these events, which is the case of the use of ICTs in Mathematics teaching, as few articles published with this theme. And this reduced number of works ends up reducing the possibility of using Geometry software by basic education teachers. The works analyzed proved that the use of ICT's brought benefits for both the teacher and the student, but for the insertion of the use of technological resources in teaching it is necessary that some barriers are broken by the student, the teacher and the school.
References
BOLGHERONI, W.; SILVEIRA, I. F. Software livre aplicado ao ensino de geometria e desenho geométrico. In: XVIII Congresso da SBC - Workshop sobre Informática na Escola (WIE). textit{Anais...} pp 284?293, Belem, 2008.
DALLEMOLE, J. J.; GROENWALD, C. L. O. A Geometria Analítica e algumas tendências metodológicas para seu processo de ensino e aprendizagem?. In: Congresso Internacional de Ensino da Matemática. textit{Anais...} Canoas: 2013.
D'AMBROSIO, B. Como ensinar Matemática hoje? textit{Temas e Debates.} Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília: ano II, n. 2, p. 15-19, 1989.
FROTA, M. C. R.; BORGES, O. N. Perfis de Entendimento sobre o Uso de Tecnologias na Educação Matemática. In: 27ª Reunião Anual da ANPEd. textit{Anais...} Rio de Janeiro- RJ: ANPEd. p. 1-17, 2004.
GUEDES, P. C. C. textit{Algumas aplicações do software GeoGebra ao ensino da geometria analítica}. 68f. 2013. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) Departamento de Matemática ? Centro de Ciências Exatas, Universidade Federal do Espírito Santo ? UFES, Vitória, 2013.
KAMPFF, A. J. C.; MACHADO, J. C.; CAVEDINI, P. Novas Tecnologias e Educação Matemática. In: X Workshop de Informática na Escola e XXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. textit{Anais...} Salvador, 2004.
KITCHENHAM, B.; CHARTERS, S. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Technical Report EBSE-2007-01, 2007.
KITCHENHAM, B. (2004) ?Procedures for Performing Systematic Reviews?, Technical Report Software Engineering Group, Keele University, Austrália.2003.
PRENSKY, M. Aprendizagem Baseada em Jogos Digitais. São Paulo: Editora Senac, 2012.
SANTOS, R. S. Tecnologias digitais na sala de aula para aprendizagem de conceitos de geometria analítica: manipulações do software GrafEq. 137f. 2008. Dissertação (Programa de pós-graduação em ensino de Matemática) Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRS, Porto Alegre, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).