Mathematics and Citizenship: A comparative study between “fair” Mathematics and the “classroom” Mathematics

Authors

Keywords:

Fundamental mathematical operations, citizenship training, theory, practice

Abstract

The objective of this paper is to present an experience report on a set of activities developed by the Mathematics and Citizenship Extension Project, at UNIFAL-MG, in partnership with the Non Governmental Organization (NGO) Sarai-Cazita, located in the city of Alfenas-MG, during the first semester of the year 2023. Using the book “In life ten, in school zero” as the main reference, we present a comparative study of student performance in practical activities developed at the “fair” and in theoretical activities developed “in the classroom”. It was possible to see how working with Mathematics linked to everyday issues instigates, stimulates and engages students' participation in activities, promoting social development and contributing significantly to the learning and demystification of Mathematics as a difficult subject to learn. We conclude that, by providing students with a learning environment contextualized with the reality of everyday life and with activities that challenge and instigate them, the learning of mathematical concepts happens in a lighter and more effective way.

Author Biographies

Camila Viviane de Oliveira, Universidade Federal de Alfenas

Discente do curso de graduação Matemática Licenciatura

Anderson José de Oliveira, Universidade Federal de Alfenas

Graduado em Licenciatura Plena em Matemática (2006), Especialista em Matemática Empresarial (2007) e Docência em Educação à Distância (2008), pelo Centro Universitário do Sul de Minas. Mestre em Engenharia Elétrica (2012) e Doutor em Engenharia Elétrica (2017), pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professor efetivo do Instituto de Ciências Exatas, Departamento de Matemática, da Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL-MG, trabalha com pesquisas na área de Matemática Aplicada (Códigos Corretores de Erros e Estruturas Algébricas Aplicados na Modelagem do Código Genético, Equações Diferenciais Fuchsianas e Geometria Hiperbólica Aplicadas no Processo de Transmissão de Informação em Sistemas de Comunicação). 

Franco Bassi Rocha, Universidade Federal de Alfenas

É Bacharel em Administração pela Universidade José do Rosário Vellano, licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Alfenas, mestre em Física e Matemática Aplicada e doutor em Ciências em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Itajubá

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Published

28-12-2024

How to Cite

de Oliveira, C. V., GOECKING, L. B. G., de Oliveira, A. J., & Rocha, F. B. (2024). Mathematics and Citizenship: A comparative study between “fair” Mathematics and the “classroom” Mathematics. Sigmae, 13(5), 85–98. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/2591

Issue

Section

Mathematics Education