Mathematics and Citizenship: A comparative study between “fair” Mathematics and the “classroom” Mathematics
Keywords:
Fundamental mathematical operations, citizenship training, theory, practiceAbstract
The objective of this paper is to present an experience report on a set of activities developed by the Mathematics and Citizenship Extension Project, at UNIFAL-MG, in partnership with the Non Governmental Organization (NGO) Sarai-Cazita, located in the city of Alfenas-MG, during the first semester of the year 2023. Using the book “In life ten, in school zero” as the main reference, we present a comparative study of student performance in practical activities developed at the “fair” and in theoretical activities developed “in the classroom”. It was possible to see how working with Mathematics linked to everyday issues instigates, stimulates and engages students' participation in activities, promoting social development and contributing significantly to the learning and demystification of Mathematics as a difficult subject to learn. We conclude that, by providing students with a learning environment contextualized with the reality of everyday life and with activities that challenge and instigate them, the learning of mathematical concepts happens in a lighter and more effective way.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC, 1997.
CARRAHER, T.N., CARRAHER. D., SCHLIEMANN. A. Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Ed. Cortez, 1995.
DA SILVA, A. M., POWELL, A. B. Um programa de educação financeira para a matemática escolar da Educação Básica. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática, 2013.
ELLIOT, L. G. et al. Indicador Nacional de Alfabetismo Funcional: como avaliar as deficiências educacionais de jovens adultos no Brasil. Revista Meta: Avaliação, v. 3, n. 7, p. 61-80, 2011.
GIL, A.C. Como elaborar Projetos de Pesquisa. 4a ed. São Paulo: Ed. Atlas, 2002.
LIMA, C. C., RAMOS, M. E. N, OLIVEIRA, A. L. R. Implementação de uma política educacional no contexto da pandemia de COVID-19: o REANP em Minas Gerais. Educar em Revista, v. 38, p. e78237, 2022.
PIRES, R; LOTTA, G. Burocracia de nível de rua e (re)produção de desigualdades sociais: comparando perspectivas de análise. In: PIRES, Roberto (org.). Implementando Desigualdades: reprodução de desigualdades na implementação de políticas públicas. Rio de Janeiro: Ipea, 2019. p.127-152.
LOURENÇO, T. Escolas Brasileiras ainda formam analfabetos funcionais. Jornal da USP. Disponível em: < https://jornal.usp.br/atualidades/escolas-brasileiras-ainda-formam-analfabetos-funcionais/ > Acesso em 12 jul. 2024.
OLIVEIRA, A. C., et al. Matemática para a Cidadania: Calculando Perímetro e Área em Situações do Cotidiano. Revista Extensão e Cidadania, v. 8, p. 211-227, 2020.
SILVA, N. H. ; GOECKING, L. B. ; OLIVEIRA, A. J. Matemática e Cidadania: Tecnologias da informação e comunicação aplicadas no consumo consciente de combustíveis. Revista Conexão UEPG, v. 17, p. 1-13, 2021.
SILVA, S. C. S. A importância da leitura e interpretação para a aprendizagem de matemática no Ensino Fundamental. Minerva Magazine of Science, v.1, n.2, 2014. Disponível em <https://www.minerva.edu.py/archivo/8/2/Artigo%20Shirlei%20Aprovado.pdf> Acesso em 14 jul. 2024.
SOUZA, G. A., et al. Educação Financeira Prática e Visual. Actas del VII CIBEM ISSN, v. 2301, n. 0797, p. 379-386, 2013.
SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).