Trilha antirracista no ambiente escolar

uma perspectiva estatística

Authors

Keywords:

Racism, Statistics, School, Trail

Abstract

The statistics is an important instrument in the construction of social indicators. In turn, social indicators are data that point out and elucidate issues of diverse racial and inclusive natures. The anti-racist path is an approach proposed by the government of the state of São Paulo in education, where it is necessary to work on the topic and propose training in the environment and with the school community. In this sense, the work refers to an action carried out in a public school, about racism, in which a questionnaire was applied to students, students and management professionals, debating the topic and generating data that illustrated some aspects of racial perception within the school. The approach was of a quantitative and qualitative nature, appropriating data and theoretical concepts on issues surrounding racism, seeking a more complete and integrated understanding with reality, highlighting for example that the majority of participants do not consider themselves racist, even though Most have witnessed racist situations at school and most have also defended someone who suffered this situation in the school environment.

Author Biography

Juliana da Cruz Prado, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG)

Professora da Educação Básica

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 12/09/2024.

CARVALHO, D.M.S; FRANÇA, D.X. Estratégias de enfrentamento do racismo na escola: uma revisão integrativa. Revista Educação & Formação, v. 4, n. 3, set./out. p. 148-168, 2019. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=585861585008. Acesso em: 12/09/2024.

FERNANDES, J.A. Ensino e aprendizagem da estatística. Conferência Plenária 3, Actas do XIXEIEM- Vila Real, 2009. Disponível em:

https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/9368/1/2009a%20XIX%20EIEM.pdf>. Acesso em: 12/09/2024.

FERNANDES, T. M.; GOMES, A. S. diálogo entre diversidade, ensino e a lei 10.639/03: desafios contemporâneos e perspectivas com a BNCC. Disponível em https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRABALHO__EV174_MD1_ID10461_TB263_01082022194021.pdf. Acesso em: 12/08/2024.

GOVERNO DO ESTADO DE SÃO PAULO, 2021. TRILHA educação antirracista debate e representatividade negra, 2021. Disponível em https://www.saopaulo.sp.gov.br/spnoticias/orgaos-governamentais/secretaria-da educacao/trilha-educacao-antirracista-debate-a-representatividade-negra/. Acesso em: 12/09/2024.

GOVERNO DO ESTADO DE SÃO PAULO, 2021a. Conviva SP – 1o Trilha Antirracista. Disponível em: https://desantos.educacao.sp.gov.br/conviva-sp-1o-trilha-antirracista/. Acesso em: 12/09/2024.

HERINGER, R. Desigualdades raciais no Brasil: síntese de indicadores e desafios no campo das políticas públicas. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, n. 18, p. 57-65, 2002. Disponível em https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/ resource_ssm_path=/media/assets/csp/v18s0/13793.pdf. Acesso em: 12/09/2024.

MOREIRA, G.E. AlMEIDA, L.E.S. Como enfrentar o racismo em escolas públicas: conquistas e desafios. Revista EDaPECI, São Cristóvão (SE), v. 14. n. 2, p. 403-419, maio/ago. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/edapeci/article/view/1872/pdf. Acesso em 12/09/2024.

NJERI, A. Educação afrocêntrica como via de luta antirracista e sobrevivência na MAAFA. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, n. 31, mai.-out. / 2019, pp. 4-17. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/resafe/article/view/28253. Acesso em: 12/09/2024.

SENKEVICS, A.S. MACHADO, T.S. OLIVEIRA, A.S. A cor ou raça nas Estatísticas educacionais: uma análise dos instrumentos de pesquisa do Inep. Séria documental, textos para discussão, n. 41, 2016. Disponível em: https://td.inep.gov.br/ojs3/index.php/td/article/view/3880. Acesso em 12/09/2024.

SOLIGO, Valdecir. Indicadores: conceito e complexidade do mensurar em estudos de fenômenos sociais. Est. Aval. Educ. v. 23, n. 52, p. 12-25, 1995. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0103-68312012000200002&script=sci_abstract&tlng=en.

Acesso em: 12/09/2024.

VALENTE, A.l. FARAH, E. Proposta metodológica de combate ao racismo nas escolas. Cad. Pesqui. n. 93, p. 40-50, 1995. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S010015741995000200005&script=sci_abstract&tlng=en. Acesso em: 12/09/2024.

VIANA, C.F. Por uma educação antiracista. Gestão & educação, v. 5, n. 7, set. 2022. Disponível em: http://revista.faconnect.com.br/index.php/GeE/article/view/304/286. Acesso em: 12/09/2024.

Published

18-11-2024

How to Cite

da Cruz Prado, J., & Conceicao, M. R. (2024). Trilha antirracista no ambiente escolar: uma perspectiva estatística. Sigmae, 13(3), 143–153. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/2553