The impact of remote teaching on the dropout and retention of students in the Statistis Course at UFSCar
Keywords:
Dropout, Retention, Distance Learning, Undergraduate Degree in StatisticsAbstract
Dropout in higher education has been studied by many researchers and, in particular, by higher education institutions in order to identify the reasons that lead students to abandon a course or university. In the specific case of Bachelor's degrees in Statistics in Brazil, studies indicate that around 25% of freshmen have completed the course in recent years, indicating a dropout rate of approximately 75% of students. In the case of the Statistics course at UFSCar, historically between 40% and 50% of students completed the course. During the Remote Teaching period, from the 2020 academic year to the 2021 academic year, UFSCar relaxed its minimum performance rule for students to continue in the courses. In this work, it was observed that dropout rates were lower during this period, as well as the retention of students in initial subjects, especially those related to the area of mathematics. These two facts should have contributed to a higher course completion rate, but this did not happen. Two hypotheses, in this case, are being investigated: the difficulty of readapting students to face-to-face teaching and the expansion of home office internships, which led several students to extend the duration of the course to make it compatible with remote work.
References
BAGGI, C. A. S. ; ALVES, D. A. Evasão e Avaliação Institucional no Ensino Superior: Uma Discussão Bibliográfica. Avaliação. Campinas v. 16, n. 2, p. 355-374, 2011.
FERNANDES, V., MUSSETI, M., VALENTIM, P., VIEIRA, L., FRANCISCO, L. H., SILVA, M. B. B., FERREIRA FILHO, P. Avaliando Desempenho Acadêmico dos Alunos Evadidos do Curso de Bacharelado em Estatística da UFSCar no Período de 2006 a 2014. 22o SINAPE, 2016, Porto Alegre. Programas e resumos.
FERREIRA FILHO, P., VIEIRA L., FRANCISCO, L. H., SILVA, M. B. B., FERNANDES, V. V. Um Diagnóstico do Aproveitamento Discente no Projeto Pedagógico 2006 do Curso de Bacharelado em Estatística da UFSCar. 15o SEAGRO e 62a RBRAS, Presidente Prudente SP, 2015. Programas e resumos.
MORETTIN, P. A., BUSSAB, W. O. Estatítisca Básica. Editora Saraiva, SP, 2005.
SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa São Paulo, v. 37, n. 132, p. 641-659, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).