Teaching Metric Spatial Geometry

an experience with modeling

Authors

  • Andrea Cardoso Docente do Instituto de Ciências Exatas da Universidade Federal de Alfenas https://orcid.org/0000-0003-0350-6982
  • José Carlos de Souza Junior Docente do Instituto de Ciências Exatas da Universidade Federal de Alfenas https://orcid.org/0000-0003-0350-6982
  • Bruna S. C. Franco Aluna formada pelo curso de Matemática Licenciatura da Universidade Federal de Alfenas
  • Maíra J. R. Oliveira Aluna do curso de Matemática Licenciatura da Universidade Federal de Alfenas

Keywords:

Teaching Geometry, Engineering Curriculum, Mathematical Modeling

Abstract

The study of geometry allows the development of skills and knowledge in relation the facts and issues of daily life. However, the results of official tests indicate a great unbalance in teaching and learning, especially in Space Geometry. This research is embedded in the context of teaching and learning of space geometry in basic education, in particular, the metric of geometric solids. The objective is to present a didactic sequence using mathematical modeling as a methodological alternative in view of its potential to break the dichotomy between school mathematics and mathematics present in various daily situations. The sequence was developed in two public schools with the high school students. To validate the proposed sequence, the research was based on the principles of didactic engineering and the analysis was performed using records in a field diary, records of activities developed by the students and applications of questionnaires and diagnostic tests. The results led to the conclusion that there was an improvement in the seized concepts of plane geometry and space by students.

 

Author Biography

Andrea Cardoso, Docente do Instituto de Ciências Exatas da Universidade Federal de Alfenas

Doutor em Estatística e Experimentação Agropecuária com Pós-doutorado em Estatística Multivariada

References

ARTIGUE, M. Ing_enierie didactique. In: Brun J. (org.). Didactique des Math_ematiques.

Lausanne-Paris: Delachaux, 1996.

BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24, 2001, Caxambu. Anais... Rio de Janeiro: ANPED, 2001.

BASSANEZI, R.C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2002.

BIEMBENGUT, M. S.; HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2003.

CHAVES, M. I. A.; SANTO, A. O. E. Modelagem matemática: uma concepção e várias possibilidades. Bolema, Rio Claro, ano 21, n. 30, p. 149 a 161, 2008.

COSTA, M. A.; LIMA, S. R. R. Ensino de Prismas: uma análise a partir do livro didático. 2010. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso - Universidade Federal de Alfenas, Alfenas, 2010.

FRANCO, B. S. C.; OLIVEIRA, M. J. R. Ensino de geometria espacial métrica: uma experiência com modelagem. 2011. 109 f. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal de Alfenas, Alfenas, 2011.

LIMA, E. L. Medida e forma em geometria: comprimento, área, volume e semelhança. Rio de Janeiro: SBM, 1991.

MINAS GERAIS. Currículo Básico Comum (CBC). Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Acesso em: 30 out. 2011. Disponível em

http://crv.educacao.mg.gov.br/sistema_crv/index2.aspx??id_objeto=23967#

PAIS, L. C. Didática da matemática: uma análise da anuência francesa. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

SANTOS, R. C; BACCARIN, S. A. O. Embalagens. Revista do Professor de Matemática, n. 60, 2006.

Published

31-12-2012

How to Cite

Cardoso, A., Junior, J. C. de S., Franco, B. S. C., & Oliveira, M. J. R. (2012). Teaching Metric Spatial Geometry: an experience with modeling. Sigmae, 1(1), 140–151. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/100