Language ideologies and beliefs at Portuguese language BNCC: perspectives for training and teaching

Authors

  • Daniele Francisca Martins Nascimento Universidade Federal de Ouro Preto

Keywords:

BNCC. Ideology. Linguistic beliefs. Mother Language.

Abstract

The present article conveys the results of qualitative and interpretive research into linguistic ideologies and beliefs explicitly or implicitly expressed in Portuguese Language BNCC for later years of Fundamental School. We consider BNCC as an official document composed of statements and utterances, bound in context, time and space, a reflex of the society it lies in. Thus, ideologies, beliefs and bodies of knowledge, social relationships and social identities influence the textual and grammatical choices in texts. A discourse analysis of statements in the standard and cultured norm and of (linguistic, of language) varieties was conducted. The theoretical foundations for that analysis consider the definitions of statement (Bakhtin, 2011), ideologies (Dijk, 2009; Fairclough, 2001), linguistic beliefs (MADEIRA, 2005; SILVA; BARONAS, 2019), standard norm, cultured norm, linguistic varieties (Bortoni-Ricardo, 2004; Faraco, 2008; Bagno, 2005; 2017; Cyranka, 2016; Coelho; Görski; Souza; May, 2018). As results, we demonstrate the overvaluation of standard norm statement, especially when we proceed to the analysis of certain skills, as compared to the linguistic varieties statement mentioned in the theorizing of the language and Portuguese language component. Those results point to ideologies and linguistic beliefs about the Portuguese language, which vastly influence the teaching-learning process.

Author Biography

Daniele Francisca Martins Nascimento , Universidade Federal de Ouro Preto

Graduada em Letras pela Faculdade Pitágoras de Belo Horizonte (2011). Especialista em Revisão de Textos da PUC-Minas (2017). Atualmente, é mestranda em Letras: Estudos da Linguagem, linha de pesquisa 3: Linguística Aplicada: interfaces entre práticas e teoria, na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), onde desenvolve a pesquisa "Crenças linguísticas e letramentos nas aulas de língua materna". Cursa a Especialização em Gramática e Ensino: Tradição Gramatical e Abordagens Contemporâneas (CEGRAE) na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Analista de Avaliação, Revisora de Textos, na Editora e Distribuidora Educacional S/A, onde revisa e elabora textos acadêmico-institucionais para instituições de Ensino Superior, com ênfase em processos de autoavaliação. Experiência com revisão de textos institucionais, literários, jornalísticos, acadêmicos, jurídicos, entre outros.

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Published

27-09-2022

How to Cite

NASCIMENTO , Daniele Francisca Martins. Language ideologies and beliefs at Portuguese language BNCC: perspectives for training and teaching. Trem de Letras, [S. l.], v. 9, n. 2, p. e022012, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1861. Acesso em: 22 nov. 2024.