Language ideologies and beliefs at Portuguese language BNCC: perspectives for training and teaching

Authors

  • Daniele Francisca Martins Nascimento Universidade Federal de Ouro Preto

Keywords:

BNCC. Ideology. Linguistic beliefs. Mother Language.

Abstract

The present article conveys the results of qualitative and interpretive research into linguistic ideologies and beliefs explicitly or implicitly expressed in Portuguese Language BNCC for later years of Fundamental School. We consider BNCC as an official document composed of statements and utterances, bound in context, time and space, a reflex of the society it lies in. Thus, ideologies, beliefs and bodies of knowledge, social relationships and social identities influence the textual and grammatical choices in texts. A discourse analysis of statements in the standard and cultured norm and of (linguistic, of language) varieties was conducted. The theoretical foundations for that analysis consider the definitions of statement (Bakhtin, 2011), ideologies (Dijk, 2009; Fairclough, 2001), linguistic beliefs (MADEIRA, 2005; SILVA; BARONAS, 2019), standard norm, cultured norm, linguistic varieties (Bortoni-Ricardo, 2004; Faraco, 2008; Bagno, 2005; 2017; Cyranka, 2016; Coelho; Görski; Souza; May, 2018). As results, we demonstrate the overvaluation of standard norm statement, especially when we proceed to the analysis of certain skills, as compared to the linguistic varieties statement mentioned in the theorizing of the language and Portuguese language component. Those results point to ideologies and linguistic beliefs about the Portuguese language, which vastly influence the teaching-learning process.

Author Biography

Daniele Francisca Martins Nascimento , Universidade Federal de Ouro Preto

Graduada em Letras pela Faculdade Pitágoras de Belo Horizonte (2011). Especialista em Revisão de Textos da PUC-Minas (2017). Atualmente, é mestranda em Letras: Estudos da Linguagem, linha de pesquisa 3: Linguística Aplicada: interfaces entre práticas e teoria, na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), onde desenvolve a pesquisa "Crenças linguísticas e letramentos nas aulas de língua materna". Cursa a Especialização em Gramática e Ensino: Tradição Gramatical e Abordagens Contemporâneas (CEGRAE) na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Analista de Avaliação, Revisora de Textos, na Editora e Distribuidora Educacional S/A, onde revisa e elabora textos acadêmico-institucionais para instituições de Ensino Superior, com ênfase em processos de autoavaliação. Experiência com revisão de textos institucionais, literários, jornalísticos, acadêmicos, jurídicos, entre outros.

References

BAGNO, M; RANGEL, E. O. Tarefas da educação linguística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 5., n. 1, 2005, p. 63-81. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbla/v5n1/04.pdf>. Acesso em: 15 set. 2019.

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BRAIT, B. O texto nas reflexões de Bakhtin e do Círculo. In: BATISTA, Ronaldo de Oliveira (Org.). O texto e seus conceitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 17 mar. 2021.

CYRANKA, L. Avaliação das variantes: atitudes e crenças em sala de aula. In: MARTINS, M.A.; VIEIRA, S. R.; TAVARES, M. A. (Org.) Ensino de português e sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2016.

DIJK, T. A. van. Discurso y poder. Barcelona: Editorial Gedisa, 2009. p. 19-57.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001. p. 89-130.

FARACO, C. A.; ZILLES, A. M. Para conhecer norma linguística. São Paulo: Contexto, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57. ed. São Paulo: Paz e Terra, [1996] 2018.

GERALDI, J.W. Com a palavra: João Wanderley Geraldi. In: SOUZA, S.; RUTIQUEWISKI, A. Ensino de língua portuguesa e a base nacional comum curricular: propostas e desafios. Campinas: Mercado das Letras, 2020.

GNERRE, M. Linguagem, escrita e poder. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

INDURSKY, F. O texto nos estudos da linguagem: especificidades e limites. In: ORLANDI, E. P.; LAGAZZI-RODRIGUES, S. (Org.). Discurso e textualidade. 3. ed. Campinas: Pontes Editores, 2015.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. O texto na linguística textual. In: BATISTA, Ronaldo de Oliveira (Org.). O texto e seus conceitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C; MENDONÇA, M. (Org.) Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

SANTANA, A. N. Ideologias linguísticas: uma breve análise da BNCC. Revista X, v. 15, n. 5, p. 74-100, 2020. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/73228>. Acesso em: 24 mar. 2021.

SILVA, F. B.; BARONAS, J. E. A. Crenças linguísticas sobre o ensino de língua portuguesa no curso de Letras. Caletroscópio, Mariana, v. 7, n. 1, p. 236-250, 2019.

Published

27-09-2022

How to Cite

NASCIMENTO , Daniele Francisca Martins. Language ideologies and beliefs at Portuguese language BNCC: perspectives for training and teaching. Trem de Letras, [S. l.], v. 9, n. 2, p. e022012, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1861. Acesso em: 3 jul. 2024.