Conceptions of Digital Literacy in a Teacher Training Course

Authors

  • Aline Almeida Universidade Estadual do Ceará
  • Dalilla Limeira da Costa Universidade Estadual do Ceará
  • Débora Hissa Universidade Estadual do Ceará

Keywords:

Teacher training. G Suite for Education. Digital literacy.

Abstract

Considering the increase in the offer of training for teachers on educational technologies in the context of remote education, in this paper, we aimed to analyze the conceptions of digital literacy for teaching, specifically in the course Digital Literacy and Educational Technology offered by the city hall of Sobral-CE in partnership with the Federal University of Ceará (UFC). In this article, we analyze four classes on the G Suite for Education theme, which emphasizes the Google Classroom, Drive, Spreadsheets, Docs, Presentations, Meet and Sites resources.  To conduct the analysis, we drew on the categories of digital literacy as technique, application, participation, and cultural convergence (HISSA, 2021). With the data obtained in this investigation, we identified that the teacher education course focuses on the technical instrumentalization of students, to the detriment of more inclusive conceptions of digital literacy, which may lead to more demands for the education professional regarding the acquisition of technological knowledge and the use of digital resources.

Author Biographies

Aline Almeida , Universidade Estadual do Ceará

Mestranda do Programa de pós-graduação em Linguística Aplicada (PosLA), especialista em Ensino de Língua Portuguesa (Espelp) e graduada em Letras - Português pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atua na educação de surdos, especificamente no ensino de Língua Portuguesa como segunda língua, em uma escola bilíngue (Libras/Português) do município de Fortaleza-CE. Participa do grupo de pesquisa Linguagem, Ensino e Tecnologia da Universidade Estadual do Ceará (LENT/UECE). Pesquisadora das áreas: Educação de Surdos; Bilinguismo (Libras/Português); Ensino de Português como Segunda Língua para Surdos.

Dalilla Limeira da Costa , Universidade Estadual do Ceará

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa na modalidade licenciatura pela UECE. Tem interesse em pesquisas que versam Letramentos, Multiletramentos e Letramentos Digitais no âmbito da Linguística Aplicada.

Débora Hissa , Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Linguística Aplicada. Professora do Programa de pós-graduação em Linguística Aplicada (PosLA), do Mestrado Profissional em Letras (Profletras) e da Especialização em Ensino de Língua Portuguesa (Espelp) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Editora da Revista Linguagem em Foco. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Linguagem, Ensino e Tecnologia (Lent). Graduada em Letras Português-Espanhol pela Universidade Estadual do Ceará com especialização em Ensino de Língua Portuguesa e pós-Graduação em Didática e Metodologia do Espanhol como Língua Estrangeira pela Universidad de Valéncia-España. Áreas de interesse: Linguagem e Tecnologia, Multiletramentos, Letramento Digital, Escrita colaborativa, Produção de Material Didático Digital (MDD), Construção da autoria, Educação a Distância.

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Published

30-12-2021

How to Cite

ALMEIDA , Aline; LIMEIRA DA COSTA , Dalilla; HISSA , Débora. Conceptions of Digital Literacy in a Teacher Training Course. Trem de Letras, [S. l.], v. 8, n. 3, p. e021003, 2021. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1775. Acesso em: 19 may. 2024.