Ultraromantics - the coming and coming of timeless feelings, in consonant strains
Keywords:
Romanticism. Poetry. Song. Text Interpretation.Abstract
Result of Comparative Analysis, points of linguistic-thematic convergences of the past and present are established in this article, which highlights aesthetic and stylistic approaches between the poems of Brazilian Ultraromanticism (1853-1869) and the lyrics of the songs identified by “suffering”. The theoretical framework starts from Discourse Analysis for textual interpretation techniques. Specifically, we sought to demonstrate intersectional elements between the work of Álvares de Azevedo, the greatest representative of Brazilian romantic poetry, and the lyrics of singer and composer Pablo do Arrocha, the most significant name of suffering in the contemporary Brazilian music scene. At the end, the common characteristics of the two artistic strands are identified (suffering, pessimism, disillusionment) and the use of literary elements in lyrics and rhythms, in a poetry marked by evasion and exaggeration.
References
AZEVEDO, Álvares de. Lira dos Vinte Anos. Coleção Poetas do Brasil. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
AZEVEDO, Álvares. Prosas Poéticas: Toda Aquela Mulher Tem A Pureza (Álvares de Azevedo) – O Humor Na “Lira Dos Vinte Anos”; Disponível: <https://www.luso-poemas.net/modules/news/article.php?storyid=256919> - Site: Luso-Poemas; Amauri Carius Ferreira; Rio de Janeiro. Acesso em: 18 jun. 2021.
BOSI, Alfredo. História Concisa da Literatura Brasileira. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 1999.
DICIONÁRIO ON LINE. Sofrência – Conceito, Definição e O que é Sofrência Site: Meus dicionários; Disponível: <https://www.meusdicionarios.com.br/sofrencia/ Acesso em: 23 jul. 2021.
FLORÊNCIO, Roberto Remígio; ABIB, Pedro Rodolpho Jungers. Análise do Discurso a partir da Interpretação Contextualizada de poesias de João Cabral de Melo Neto. Revista CESUMAR Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, ISSN 2176-9176, vol. 24, nº 2, 20219.
GARCIA NETO, Antonio. Análise do Discurso – O Discurso na Visão de Bakhtin; Site: Perspectiva Focal – TM; Disponível: < https://antoniogarcianeto.wordpress.com/2012/10/08/analise-do-discurso-o-discurso-na-visao-de-bakhtin/> Acesso em: 9 jul. 2021.
GRILLO, S. V. C.; MACHADO, F. S.; CAMPOS, M. I. B. Editorial: 2018, Revista Da USP Linha D’água – Sheila Vieira de Camargo Grillo, Flávia Sílvia Machado, Maria Inês Batista Campos. Disponível: <https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151898>. Acesso em: 10 jul. 2021.
KOCH, Ingedore G. Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 7. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2003.
MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em Análise do Discurso. 3. ed. Campinas: Pontes – Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1997.
ORLANDI, Eni P. Análise do Discurso Princípios e Procedimentos. Campinas: Editora Pontes, 2001.
PABLO DO ARROCHA. Pablo (CD). Gravadora: Som Livre, Ano: 2013.
PBLO DO ARROCHA. Pablo do Arrocha (CD). Gravadora: Independent Discos, Ano: 2010.
PLATÃO; Savioli; FIORIN, Francisco. Para entender o texto: Leitura e Redação. 17. ed., São Paulo: Editora Ática, 2007.
SERTANEJO.COM. Sofrência – Entenda esse Estilo do Sertanejo 2020 – Site: Sertanejo 2020, Disponível: <https://www.sertanejo.org/sofrencia-sertanejo-2020/> Acesso em: 23 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, no todo ou em partes, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.