COMMON NATIONAL CURRICULUM BASE AND CHILDREN AND YOUTH LITERATURE
Keywords:
Literary reading. Literature teaching. BNCC.Abstract
The Common National Curriculum Base (BNCC) aims to standardize and define an organic and progressive set of learning for students to develop during their studies in Basic Education. This research seeks to identify and analyze the proposition and content of the literature in the BNCC, and compare them with the pedagogical suggestions of specialists based on recent research on the subject. Through bibliographical research, he established a relationship between literature and teaching. The documentary part of the research consisted of reading the BNCC in order to identify the importance that the BNCC gives to literature for the formation of the literary reader in child education and Elementary School. The analysis of the conception of literature in these stages of teaching at the BNCC allowed us to reach the conclusion that there is an attempt to silence the stylistic, discursive and symbolic strategies of the literature in this document by not considering it as an aesthetic object worthy of being appreciated in greater depth analysis, reflection and interpretation, but only as a textual genre without sufficient relevance in the teaching of the Portuguese language.
References
ANDRUETTO, María Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Pulo do gato, 2012.
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRITTO, Luiz Percival Leme. Inquietudes e desacordos: a leitura além do óbvio. Campinas, SP, Mercados de letras, 2012.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2011.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 2012.
PERISSÉ, Gabriel. Literatura & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
SAVELI, Esméria de Lourdes. Por uma pedagogia da leitura: Reflexões sobre a formação do leitor. In CORREA, Djane Antonucci (org.) Práticas de letramento no ensino: leitura, escrita e discurso. São Paulo: Parábola Editorial; Ponta Grossa, PR: UEPG, 2007, p. 107-129.
ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil para crianças que aprendem a ler. Caderno de pesquisa. Da pontifícia Universidade Católica de Porto Alegre. V. 52, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, no todo ou em partes, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.