COMMON NATIONAL CURRICULUM BASE AND CHILDREN AND YOUTH LITERATURE

Authors

  • Detimar Pereira de Lima, Universidade Federal do Oeste do Pará

Keywords:

Literary reading. Literature teaching. BNCC.

Abstract

The Common National Curriculum Base (BNCC) aims to standardize and define an organic and progressive set of learning for students to develop during their studies in Basic Education. This research seeks to identify and analyze the proposition and content of the literature in the BNCC, and compare them with the pedagogical suggestions of specialists based on recent research on the subject. Through bibliographical research, he established a relationship between literature and teaching. The documentary part of the research consisted of reading the BNCC in order to identify the importance that the BNCC gives to literature for the formation of the literary reader in child education and Elementary School. The analysis of the conception of literature in these stages of teaching at the BNCC allowed us to reach the conclusion that there is an attempt to silence the stylistic, discursive and symbolic strategies of the literature in this document by not considering it as an aesthetic object worthy of being appreciated in greater depth analysis, reflection and interpretation, but only as a textual genre without sufficient relevance in the teaching of the Portuguese language.

Author Biography

Detimar Pereira de Lima, , Universidade Federal do Oeste do Pará

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (2002), especialização em Ensino Superior pelas Faculdades Integradas do Tapajós (2004) / especialização em Língua Portuguesa: uma abordagem textual pela Universidade Federal do Pará (2005) e mestrado em Letras pela Universidade Federal do Oeste do Pará (2020). Atualmente é professor concursado da Secretaria Estadual de Educação - SEDUC, docente da Escola estadual de Ensino Fundamental e Médio Onésima Pereira de Barros e professor concursado da Secretaria Municipal de Educação - SEMED, docente da escola Municipal de Ensino Fundamental Maria de Lourdes Almeida. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, mediação de leitura.

References

ANDRUETTO, María Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Pulo do gato, 2012.

ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRITTO, Luiz Percival Leme. Inquietudes e desacordos: a leitura além do óbvio. Campinas, SP, Mercados de letras, 2012.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2011.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

PERISSÉ, Gabriel. Literatura & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SAVELI, Esméria de Lourdes. Por uma pedagogia da leitura: Reflexões sobre a formação do leitor. In CORREA, Djane Antonucci (org.) Práticas de letramento no ensino: leitura, escrita e discurso. São Paulo: Parábola Editorial; Ponta Grossa, PR: UEPG, 2007, p. 107-129.

ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil para crianças que aprendem a ler. Caderno de pesquisa. Da pontifícia Universidade Católica de Porto Alegre. V. 52, 1985.

Published

18-08-2022

How to Cite

PEREIRA DE LIMA, , Detimar. COMMON NATIONAL CURRICULUM BASE AND CHILDREN AND YOUTH LITERATURE. Trem de Letras, [S. l.], v. 9, n. 2, p. e022001, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1672. Acesso em: 22 nov. 2024.