Assumptions of the English Language area at BNCC: knowledge, appropriation and critical analysis by English teachers in Basic Education

Authors

  • Saionara Greggio Instituto Federal de Santa Catarina
  • Daiane Zamoner Instituto Federal de Santa Catarina/PG-Universidade de Passo Fundo

Keywords:

BNCC. English language. Assumptions. Teachers.

Abstract

Investigating the knowledge and process of appropriation of the assumptions of the Common National Curriculum Base (BNCC) by teachers in the English language area is fundamental for the advancement of discussions and critical analysis of the implementation of this document in both public and private contexts of basic education in Brazil. This study presents the results of a research that investigated the knowledge and appropriation of the assumptions of the English Language area at BNCC by English language teachers. Data were collected through a questionnaire answered by basic education teachers. The results show that teachers have partial knowledge of the English language teaching and learning concepts present in the BNCC and that they are in the process of appropriating the concepts. They also indicate the full, unquestionable and non-problematizing acceptance of BNCC's assumptions in the English Language area.

Author Biographies

Saionara Greggio , Instituto Federal de Santa Catarina

Doutora em Letras-Inglês, na área de Língua Inglesa e Linguística Aplicada (PPGI/UFSC, 2009); Mestra em Língua Inglesa e Literatura Correspondente (PPGI/UFSC, 2004); Especialista em Revisão de textos (PUC-Minas, 2022); Graduada em Letras - Português/Inglês (UFSC, 2000). É docente do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Santa Catarina, câmpus Chapecó, onde tem atuado, desde 2010, como professora de língua portuguesa e pesquisadora na área de currículo integrado.

Daiane Zamoner , Instituto Federal de Santa Catarina/PG-Universidade de Passo Fundo

Atualmente é Doutoranda em Letras pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade de Passo Fundo (UPF), na linha de pesquisa Leitura e Formação do Leitor, contemplada com bolsa Capes. Mestre em Letras, Estudos Linguísticos, pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Pós-graduada em Ensino da Língua Inglesa pelo Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC) e Pós-Graduada em em Língua Estrangeira: Ênfase em Tradução pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó (UNOCHAPECÓ). Graduada em Letras Inglês pela UNOCHAPECÓ e em Letras Português e Espanhol pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas e Linguística Aplicada. Atua no ensino fundamental e médio da rede pública municipal e estadual de ensino, nos componentes curriculares de Língua Inglesa e Língua Espanhola.

References

ALMEIDA, R. S. Globalização do Inglês: impactos mercadológicos e reflexos na formação de professores no Brasil. Campinas, SP; Pontes Editores, 2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ministério da Educação. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 10 de abr. 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm Acesso em: 23 mar. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 29 maio 2020.

CALVO, L. C. S; EL KADRI, M.; GIMENEZ, T. Teachers learning about English as a lingua franca on Facebook: insights from a community of practice. Estudos Linguísticos e Literários. n. 65, NÚM. ESP.|2020, Salvador: p. 147-168. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/36473/20977 Acesso em 30 jul. 2020.

CRYSTAL, D. English as a Global Language. (Second edition). Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Disponível em: http://culturaldiplomacy.org/academy/pdf/research/books/nation_branding/English_As_A_Global_Language_-_David_Crystal.pdf Acesso em: 20 abr. 2019.

FIRTH, A. The discursive accomplishment of normality. On “lingua franca” English and conversation analysis. Denmark: Journal of Pragmatics, v. 26. Issue 2. 1996. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0378216696000148 Acesso em: 20 abr. 2019.

GIMENEZ, T. Renomeando o inglês e formando professores de uma língua global. Estudos linguísticos e literários. Vol. 52, p. 73-93, ago-dez 2015. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/estudos/article/view/15464 Acesso em: 09 set. 2020.

GIMENEZ, T.; EL KADRI, M. S.; CALVO, L. C.; SIQUEIRA, D. S. P.; PORFIRIO, L. Inglês como língua franca: desenvolvimentos recentes. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. v. 15, n. 3, Belo Horizonte, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbla/v15n3/1984-6398-rbla-15-03-00593.pdf Acesso em: 30 jul. 2020.

LEFFA, V. J.; IRALA, V. B. O ensino de outra(s) língua(s) na contemporaneidade: questões conceituais e metodológicas. In: V. LEFFA; V. B. IRALA (Orgs.). Uma espiadinha na sala de aula: ensinando línguas adicionais no Brasil. Pelotas: Educat, 2014, p. 21-48. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/03_Leffa_Valesca.pdf Acesso em: 30 ago. 2020.

SEIDLHOFER, B. A concept of international English and related issues: from real English to ‘realistic English’? Strasbourg: Council of Europe, 2003. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.475.6022&rep=rep1&type=pdf Acesso em: 31 set. 2020.

SEIDLHOFER, B. Understanding English as a Lingua Franca. Oxford: Oxford University Press, 2011.

SIQUEIRA, S. Inglês como língua internacional: por uma pedagogia intercultura crítica. Estudos Linguísticos e Literários. nº 52, ago-dez|2015, Salvador: p. 231-256. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/estudos/article/download/15557/10678 Acesso em: 03 ago. 2020.

VASCONCELOS, M. L. M. C.; COUTO, T. C. O professor de Língua Inglesa como agente capaz de uma atuação transformadora e crítica. In: M. L. M. C. VASCONCELOS (Org.). Língua e Literatura: ensino e formação de professores. São Paulo: Editora Mackenzie, 2016, p. 185-200.

Published

25-09-2022

How to Cite

GREGGIO , Saionara; ZAMONER , Daiane. Assumptions of the English Language area at BNCC: knowledge, appropriation and critical analysis by English teachers in Basic Education. Trem de Letras, [S. l.], v. 9, n. 2, p. e022009, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1662. Acesso em: 3 jul. 2024.