O que se espera do professor em formação? O papel dos verbos nas habilidades da BNC-Formação de Professores

Authors

  • Kelly Cesário de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Brenda Michelle Buhr Pedro Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

Teacher training, Education, Verbal Analysis

Abstract

With the advent of Covid-19, some issues related to the profession of the educator have gained prominence, especially with the wide and reported difficulty with adapting to E-learning since the implementation of Remote Emergency Teaching. One of these questions concerns the role of the teacher still in training. In this sense, this work aimed to answer such a question through the analysis of the document BNC-Formação de Professores, more specifically, through the analysis of the verbs used in the writing of competencies and skills expected from this professional. The methodology adopted to develop the analysis was that of Mixed Models (Creswell, 2007) – aiming at a quantitative and qualitative study – and The Grounded Theory (Paiva, 2019). In view of the main results, it is understood that the document analyzed prioritizes the use of verbs that characterize the teacher in training as a cast and knowledge holder and leaves aside verbs that could be used more frequently to formalize the teacher’s continuous professional construction in a more dialogical and reflective way.

Author Biographies

Kelly Cesário de Oliveira , Universidade Federal de Minas Gerais

Possui Mestrado em Linguística Teórica e Descritiva pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PosLin) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Possui Licenciatura Plena em Letras - Português/Inglês - pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2019) e Bacharelado em Letras (2020) pela mesma instituição. Atualmente, é doutoranda pelo PosLin/UFMG e estudante nos grupos de pesquisa Estudos em Linguagem e Cognição (eLinC) e Cognição, Processamento e Aquisição de Linguagem (CogProA). No momento, também é aluna do Curso Superior de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas (PUC-MG).

Brenda Michelle Buhr Pedro , Universidade Federal de Minas Gerais

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Graduada em Letras - Português e Inglês pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

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Published

25-09-2022

How to Cite

OLIVEIRA , Kelly Cesário de; PEDRO , Brenda Michelle Buhr. O que se espera do professor em formação? O papel dos verbos nas habilidades da BNC-Formação de Professores. Trem de Letras, [S. l.], v. 9, n. 2, p. e022011, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1540. Acesso em: 3 jul. 2024.