THE ABILITY OF WRITING BEYOND THE PORTUGUESE LANGUAGE IN THE NATIONAL COMMON CURRICULAR BASE
Keywords:
National Common Base. Writing. Literacies. Languages.Abstract
This investigation provides an analysis of the National Common Curricular Base in Brazil, BNCC regarding middle school. The aim of this work is to verify the conception of writing in the national document and identify if the ability of writing is considered in all curricular subjects beyond the Portuguese Language. The analysis of this article clearly presents how the conception of writing is present in all knowledge areas in basic education. The results point out that writing permeates all curricular subjects even in an implicit manner. Besides, it is shown that school subjects are not isolated. One subject can be complementary to the other and vice versa. Students mobilize different abilities and knowledge in order to develop autonomy towards their learning process in an integral way, always intertwining different languages. The theoretical contributions to accomplish this study were Soares (2017), Bill Cope and Kalantzis (2013), Terra (2018) among others. The methodology defined for this investigation was a qualitative bibliographic study.
References
ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2003.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.
BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Secretaria da Educação Fundamental, Brasília, 1997.
COPE, B; KALANTZIS, M. Multiliteracies in education. In: CHAPELLE, C. A. (Ed.) The Encyclopedia of Applied Linguistics. New Jersey, Blackwell Publishing LTD, 2013.DOI: 10.1002/9781405198431.wbeal0809
GONÇALVES, C.J.S. Ler e escrever também com o corpo em movimento. In: NEVES, I. C. B. et al. (Orgs.) Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS Editora, 1998.
GUEDES, P. C.; SOUZA, J. M. Leitura e escrita são tarefas da escola e não só do professor de português. In: NEVES, I. C. B. et al. (Orgs.) Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS Editora, 1998.
KLÜSENER, R. Ler, escrever e compreender a matemática, ao invés de tropeçar nos símbolos. In: NEVES, I. C. B. et al. (Orgs.) Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS Editora, 1998.
KOCH, I.; G. V. Desvendando os segredos do texto. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
PAIVA, M. G.G. Os desafios (?) do ensinar a ler e a escrever em língua estrangeira. In: NEVES, I. C. B. et al. (Orgs.) Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS Editora, 1998.
RIBEIRO, A. E. Escrever, hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2018.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
_______________. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
TERRA, E. Linguagem, língua e fala. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, no todo ou em partes, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.