THE ABILITY OF WRITING BEYOND THE PORTUGUESE LANGUAGE IN THE NATIONAL COMMON CURRICULAR BASE

Authors

  • Ericka Camila de Oliveira Rodrigues Universidade Federal de Minas Gerais
  • Elaine da Fonseca Ramos Universidade Federal de Ouro Preto

Keywords:

National Common Base. Writing. Literacies. Languages.

Abstract

This investigation provides an analysis of the National Common Curricular Base in Brazil, BNCC regarding middle school. The aim of this work is to verify the conception of writing in the national document and identify if the ability of writing is considered in all curricular subjects beyond the Portuguese Language. The analysis of this article clearly presents how the conception of writing is present in all knowledge areas in basic education. The results point out that writing permeates all curricular subjects even in an implicit manner. Besides, it is shown that school subjects are not isolated. One subject can be complementary to the other and vice versa. Students mobilize different abilities and knowledge in order to develop autonomy towards their learning process in an integral way, always intertwining different languages. The theoretical contributions to accomplish this study were Soares (2017), Bill Cope and Kalantzis (2013), Terra (2018) among others. The methodology defined for this investigation was a qualitative bibliographic study.

 

Author Biographies

Ericka Camila de Oliveira Rodrigues , Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre no Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Minas Gerais. Especialista em Tradução pela Universidade Estácio de Sá(2016). Especialista em ensino de língua inglesa pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010). Graduada em Letras com habilitação em Português e Inglês pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais(2008). Foi bolsista do projeto de pesquisa ELINC- Estudos em Linguagem e Cognição em 2007 e participa do Grupo de Pesquisa em Estudos Críticos sobre Linguagens, Letramentos e Educação, registrado no CNPq (desde 2020). Tem experiência em ensino de língua inglesa e atualmente é professora de Inglês bilíngue no ensino fundamental do Colégio Santo Agostinho e nos ensinos infantil e fundamental no Colégio Santa Maria em Belo Horizonte.

Elaine da Fonseca Ramos , Universidade Federal de Ouro Preto

Graduada em Letras pela Faculdade Santa Rita de Conselheiro Lafaiete (FASAR). Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (UNIUBE). Pós-graduada em Gestão de Pessoas com ênfase em Pedagogia Empresarial pelo Centro de Estudos e Pesquisas de Minas Gerais de Belo Horizonte (CEPEMG). Pós-graduada em Alfabetização e Letramento pela Universidade Cândido Mendes (PROMINAS). Mestre em Estudos da Linguagem no Mestrado em Letras pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Membro do Grupo de Pesquisa em Dialetologia e Sociolinguística (GPDS-UFOP). Atuei como Tutora a Distância do curso de graduação em Licenciatura em Pedagogia pelo CEAD/Universidade Federal de Ouro Preto por 10 anos. Atuo como professora nos anos iniciais do Ensino Fundamental e como professora de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental II e Ensino Médio.

References

ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2003.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Secretaria da Educação Fundamental, Brasília, 1997.

COPE, B; KALANTZIS, M. Multiliteracies in education. In: CHAPELLE, C. A. (Ed.) The Encyclopedia of Applied Linguistics. New Jersey, Blackwell Publishing LTD, 2013.DOI: 10.1002/9781405198431.wbeal0809

GONÇALVES, C.J.S. Ler e escrever também com o corpo em movimento. In: NEVES, I. C. B. et al. (Orgs.) Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS Editora, 1998.

GUEDES, P. C.; SOUZA, J. M. Leitura e escrita são tarefas da escola e não só do professor de português. In: NEVES, I. C. B. et al. (Orgs.) Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS Editora, 1998.

KLÜSENER, R. Ler, escrever e compreender a matemática, ao invés de tropeçar nos símbolos. In: NEVES, I. C. B. et al. (Orgs.) Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS Editora, 1998.

KOCH, I.; G. V. Desvendando os segredos do texto. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

PAIVA, M. G.G. Os desafios (?) do ensinar a ler e a escrever em língua estrangeira. In: NEVES, I. C. B. et al. (Orgs.) Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS Editora, 1998.

RIBEIRO, A. E. Escrever, hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2018.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

_______________. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

TERRA, E. Linguagem, língua e fala. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

Published

25-09-2022

How to Cite

RODRIGUES , Ericka Camila de Oliveira; RAMOS , Elaine da Fonseca. THE ABILITY OF WRITING BEYOND THE PORTUGUESE LANGUAGE IN THE NATIONAL COMMON CURRICULAR BASE. Trem de Letras, [S. l.], v. 9, n. 2, p. e022010, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1488. Acesso em: 3 jul. 2024.