Produção de histórias em quadrinhos a partir de narrativas orais na Comunidade Quilombola de Trigueiros – Vicência -PE

Authors

  • Amara Cristina de Barros e Silva Botelho Universidade de Pernambuco
  • Sueli Jorge da Silva Bernardo Universidade de Pernambuco

Keywords:

Comics; Oral Narratives; Literacy Practice; Quilombola community.

Abstract

The present article presents concepts of literary literacy and the experience of literacy practice with the objective of investigating whether the constructions of narratives of the 7th year students of the Municipal School Alfredo Gomes de Araújo, locate in a quilombola community Trigueiros, from Vicência-PE, demonstrate that they know and value quilombola cultural knowledge. The methodology used was qualitative and the rescue of the cultural identity of the people was carried out through the recording of oral memory. Literacy was discussed based on the theories of Cosson (2014) and Kleiman (1995), the affirmations about comic books were based on Mendonça (2010) and the oral narratives were theoretically grounded by Montenegro (2007). In order to carry out the work, workshops were proposed for the production of comic books created from oral narratives reported by quilombola community members. The activity, as can be seen in the results, contributed to the empowerment of the students who carried out the production, as well as the residents of the community, who narrated their traditions, whose culmination occurred with the publication of a comic book. We verified that the activity promoted integration between formal education on the elements of the narrative and the oral narrative and the cultural knowledge of the quilombola community in which the school is located.

Author Biographies

Amara Cristina de Barros e Silva Botelho, Universidade de Pernambuco

Possui Mestrado em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco (1989) e Doutorado em Literatura e Cultura pela Universidade Federal da Paraíba (2006). Atualmente é professor adjunto da Universidade de Pernambuco -Campus Mata Norte. É professora na Graduação e na Pós-Graduação Stricto Sensu. Desenvolve pesquisas sobre ficção, produção literária feminina em Literaturas de Língua Portuguesa e Letramento Literário. Ensina nos Mestrados Profissionais de Letras e Educação Dedica-se também ao estudo da ficção pernambucana.É Líder do CELLUPE - Centro de Estudos Linguísticos Literários da UPE/Campus Mata Norte e membro do Núcleo Mulher : Literatura e Sociedade da UFPE. Ocupa atualmente o cargo Vice-Coordenadora do Curso de Licenciatura em Letras da UPE Campus Mata Norte

Sueli Jorge da Silva Bernardo, Universidade de Pernambuco

Graduada em Letras com Habilitação em Inglês pela Faculdade de Formação de Professores de Nazaré da Mata - UPE (1998). Pós-graduada em Linguística aplicada ao ensino da língua portuguesa pela UPE (2003). Mestre em Educação pela UPE (2020). Atuou como Professora Tutora do Instituto Federal de Pernambuco - IFPE, com os componentes curriculares de Língua Portuguesa e Português Instrumental. Atualmente atua como professora de Língua Portuguesa - Prefeitura Municipal de Vicência/PE desde 1995 - e Gestora do Núcleo Pedagógico - Anos Finais - Secretaria de Educação de Nazaré da Mata/PE.

References

DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2011.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.

KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do Letramento. Campinas: Mercado de letras, 1995.

___________. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In:___________. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 2008.

MACEDO, R. S. Etnopesquisa crítica, etnopesquisa-formação. Brasília: Liber Livro, 2010.

MENDONÇA, Márcia Rodrigues de Souza. Um gênero quadro a quadro: a história em quadrinhos. In: DIONÍSIO, A.P; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais e Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2010. p. 194-207.

MONTENEGRO, A. T. História oral e memória: a cultura popular revisitada. São Paulo: contexto, 2007.

MORTATTI, M. R. L. Educação e Letramento. São Paulo: UNESP, 2004.

Narradores de Javé. Produção de Eliane Caffé, Vania Catani, Brasil/França: Bananeira Filmes/Guillane Filmes, 2003. 1 CD ROM.

PAULINO, G. Cem anos de poesia nas escolas brasileiras. In SERRA, Elizabeth D'Angelo (Org.) 30 anos de literatura para crianças e jovens: algumas leituras. Campinas: Mercado de Letras; Associação de Leitura do Brasil, 1998.

PAULINO, G.; COSSON, R. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania (Orgs.). Escola e leitura: velha crise; novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e Alfabetização. São Paulo: Cortez, 2010.

Published

01-05-2021

How to Cite

BOTELHO, Amara Cristina de Barros e Silva; BERNARDO, Sueli Jorge da Silva. Produção de histórias em quadrinhos a partir de narrativas orais na Comunidade Quilombola de Trigueiros – Vicência -PE. Trem de Letras, [S. l.], v. 8, n. 1, p. e021015, 2021. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1426. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Estudos linguísticos