O valor sociolinguístico da concordância verbal dentro do contexto escolar

Authors

  • Rafaela Regina Ghessi-Arroyo UNESP (Ibilce/São José do Rio Preto)

Keywords:

Sociolinguistic value. Verbal agreement. Evaluation. Attitudes.

Abstract

The negative evaluations that individuals express about the absence of the explicit number mark have no linguistic support, but social values. Agreement variation is an inherent part of our linguistic system, but whether or not checking agreement can be considered an act of social positioning. Thus, the main objective of this research is to investigate the linguistic evaluations of and students of the 3rd year of High School in two public schools in Monte Azul Paulista-SP, in the face of the variable phenomenon of the 3rd person plural CV. The study of linguistic assessments is one of the tasks that Sociolinguistics proposes, being one of its founding questions of the Theory of Linguistic Variation and Change (Labov, 2008 [1972]). Our focus, therefore, is on the social value of variants of the variable 3rd person plural verbal agreement phenomenon. Works like this are important, as they contribute to the expansion of this type of research in the area of Sociolinguistics. The results confirmed the prestige of the variant with the plural mark, indicating, therefore, the value of a variety oriented towards social ascension.

Author Biography

Rafaela Regina Ghessi-Arroyo , UNESP (Ibilce/São José do Rio Preto)

Sou graduada em Letras Português-Espanhol pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM/Uberaba), mestra em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Araraquara) e doutoranda em Estudos Linguísticos pela mesma universidade, campus de São José do Rio Preto. Meu interesse de pesquisa incluem o fenômeno variável de concordância verbal de terceira pessoa do plural, a relação entre a produção e a percepção linguística, o ensino de língua portuguesa em escolas básicas, metodologias de cunho etnográfico e a Análise do Discurso de Linha Francesa.

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Published

22-09-2022

How to Cite

GHESSI-ARROYO , Rafaela Regina. O valor sociolinguístico da concordância verbal dentro do contexto escolar. Trem de Letras, [S. l.], v. 9, n. 1, p. e022006, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1369. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - Estudos linguísticos