AS ARTI(MANHAS) DO BRINCAR: CONCEITOS E PRECEITOS NA PRÁTICA DOCENTE

Authors

  • Rita Maria Fonseca Matos Chagas Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Keywords:

Play. Winnicottian Psychoanalysis. Developmental Psychology. Pedagogy.

Abstract

We sought to research on the subject, due to my teaching experience in the area of ​​Portuguese, English and its Literatures, in which the use of games as a means of reaching students in their cognitive, social, motor dimensions, among others, in teaching / learning. However, in practice, there seems to be, in the imagination of the school community, a dichotomy between game / teaching or game / class as if both were different parts of the same process. This article, with a Qualitative approach and Bibliographic Review, aimed to demonstrate that playing is constitutive of teaching / learning and not just a didactic tool. The reflections coming from the theorists, although each with different cuts, demonstrated that playing, regardless of the different semantic connotations that underlies it, affects the different areas of human beings, especially in the context of teaching / learning and that, therefore , cannot be considered as a didactic tool, only.

Author Biography

Rita Maria Fonseca Matos Chagas, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduada em Letras Português-Inglês e suas Literaturas (1995) pela Faculdade de Ciências e Letras de Patos de Minas; Letras Espanhol pela UNIUBE - Universidade de Uberaba (2014); Licenciatura em Pedagogia pelo Claretiano (2019); Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia (2005); Doutora em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2010). Recebeu, durante o curso de doutorado, o auxílio Bolsa-Mérito Mack-Pesquisa. Fez parte da equipe de pesquisadores da Dra. Maria Helena de Moura Neves. Defendeu a Tese de Doutorado: "A Educação segundo o olhar da Veja: uma análise linguístico-discursiva da representação dos atores sociais da Educação". Atualmente é aluna do décimo período do Curso de Psicologia da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Atua nas áreas de Linguística, Letras, Análise do Discurso e Educação. Professora substituta da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), no Instituto de Educação, Letras, Artes, Ciências Humanas e Sociais.

Published

31-12-2020

How to Cite

CHAGAS, Rita Maria Fonseca Matos. AS ARTI(MANHAS) DO BRINCAR: CONCEITOS E PRECEITOS NA PRÁTICA DOCENTE. Trem de Letras, [S. l.], v. 7, n. 2, p. e020021, 2020. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1366. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - Estudos linguísticos