A EDUCAÇÃO DO CAMPO NO DESENVOLVIMENTO DE POTENCIALIDADES: RELATOS DE EXPERIÊNCIAS E ESTRATÉGIAS DE ENSINO

Authors

  • Thiago Lemes de Oliveira Universidade Federal de Lavras
  • Rosália Aparecida Batista Silva Universidade Federal de Lavras
  • Danielle Weslaine Martimiano Universidade Federal de Lavras

Keywords:

Educação do campo; Escola rural; Potencialidades; Estratégias de ensino.

Abstract

Rural education historically consists of a scenario of struggles, advances and achievements. The limitations and difficulties faced by students and teachers working in this type of teaching are evident. However, in this context, different possibilities and potentials for the development of an egalitarian education that seeks to value the resources of the environment, where the students are inserted, emerge. Therefore, the present study with a qualitative approach, based on reflections, analyzes and reports of experiences, shows how the use of didactic and natural resources, present in rural education are able to compensate for the deficiencies existing in rural schools. Finally, as possible results, they share different teaching strategies when working with interdisciplinary concepts, sustainable actions and the appreciation of local culture as a way to enhance the teaching-learning of their students, teachers and other subjects in the school community.

Author Biographies

Thiago Lemes de Oliveira, Universidade Federal de Lavras

Doutorando em Estudos Linguisticos pela Universidade Federal de Uberlândia (2021). Mestre em Educaçao com ênfase em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Lavras (2019), graduado em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos (2013), pós-graduação em Psicopedagogia e Arteterapia pela Faculdade Paulista de Artes-FPA (2015), pós-graduação em Docência do Ensino Superior de Libras pela Universidade Cândido Mendes (2018). Possui certificação do Pró-libras emitido pela Universidade Federal de Santa Catarina para o uso e ensino de Libras (2008) e para tradução e interpretação de Libras (2010). Atualmente é docente de Libras do Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS) e professor mediador do curso de Pedagogia Bilingue do Instituto Nacional de Educação de Surdos no pólo UFLA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva.

Rosália Aparecida Batista Silva, Universidade Federal de Lavras

Licenciada em Ciências Biológicas (UNIPAC) e Licencianda de Pedagogia Bilíngue (UFLA). Professora de educação básica.

Danielle Weslaine Martimiano, Universidade Federal de Lavras

Licenciada em Normal Superior (UNILAVRAS) e Licencianda de Pedagogia Bilíngue (UFLA). Professora de educação infantil.

Published

21-01-2021

How to Cite

DE OLIVEIRA, Thiago Lemes; APARECIDA BATISTA SILVA, Rosália; WESLAINE MARTIMIANO, Danielle. A EDUCAÇÃO DO CAMPO NO DESENVOLVIMENTO DE POTENCIALIDADES: RELATOS DE EXPERIÊNCIAS E ESTRATÉGIAS DE ENSINO. Trem de Letras, [S. l.], v. 7, n. 2, p. e020019, 2021. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1352. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência