VIDEOAULAS EM FORMATO PÍLULA E SUA UTILIZAÇÃO POR ESTUDANTES E PROFESSORES DO ENSINO MÉDIO
Keywords:
Educational Technology, Zoom Poliedro, Video Lessons, YouTube Edu, Flipped Classroom.Abstract
560 thousand views in 12 months. The total number of views represents approximately 10 times the number of students that make up the universe of students in Poliedro Educational System in 2014. The video lessons Zoom Poliedro, launched in August 2013, publicly obtained for any student with access to YouTube, selected to be part of the YouTube Edu Project in Brazil, from Google, with access from students from all over Brazil and other Portuguese-speaking countries. Working with simple class format, without using great technical resources, Zoom Poliedro sought to consolidate the trend of educational video channels and provoke users to rethink their classes and studies. This production started to be perceived by its users as a resource for preparing for Enem, adimission exams in brazilian universities or preparation at a higher level. The conceptual pill format, with videos of 4 to 7 minutes, on average, started with about 120 titles available and was expanded, having also been indexed collections of books from the education network that financed the action. In this study we focus on the ways in which videos are used by students and teachers as well as the possibility of using them within the framework of the Flipped Classroom methodology.
References
CHRISTOFOLETTI, Rogério. Filmes na sala de aula: recurso didático, abordagem pedagógica ou recreação? Disponível em http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/871/605. Acesso em: 05 set. 2014.
COSTA, Flávia Cesarino. O Primeiro cinema: espetáculo, narração, domesticação. Disponível em https://seminariostecmidi.files.wordpress.com/2012/05/costa-flavia-cesarino-o-primeiro-cinema_espetc3a1culo-narra-1.pdf. Acesso em: 05 set. 2014.
QUEVEDO, Angelita Gouveia; CRESCITELLI, Maria Fátima de Canha. Recursos tecnológicos e ensino de língua materna e estrangeira (À Distância ou Semipresencial). Disponível em http://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/37278/39998. Acesso em: 04 set. 2014.
TV POLIEDRO. Disponível em https://www.youtube.com/user/poliedrotube. Acesso em: 03 set 2014.
YOUTUBE EDU. Disponível em https://www.youtube.com/channel/UCs_n045yHUiC-CR2s8AjIwg. Acesso em: 03 set. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, no todo ou em partes, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.