Linguagem e poder na ficção: uma análise crítica do discurso da obra 1984, de George Orwel
Keywords:
Dystopia; Power; CDA; Ideology.Abstract
This work aimed to analyze the totalitarian discourse in the book 1984, by George Orwell, from the discourse configuration of power and control used by the State, as well as the reflections made by the main characters, Winston and Julia, as a form of resistance to this government system. The analysis was guided by the discourse conception proposed by Fairclough (2001; 2003); Halliday (1970; 1985) and also by the critical theory of ideology proposed by Thompson (1995). Through the analysis we could identify how the voices of hate echo from the characters and make up the fictional dystopian environment. On one hand, we found some linguistics structures (verbs, nouns, adverbs, for example) serving the interests of domination and control. Furthermore, it was possible to identify the ideological articulation present in some characters like Big Brother and O’Brien through the identification of operation modes of ideology. On the other hand, there are structures from the libertarian ideal (negative, feeling verbs, for example). To sum up, reason and feeling make up the ideological clash in this book.
References
BAKHTIN, Michael. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BERRIEL, Carlos Eduardo Ornelas. Utopia, distopia e história. Revista Morus – Utopia e Renascimento. Nº 2, p. 4-10, 2005. Disponível em: https://www.unicamp.br/~berriel/arquivos/berriel_prod_3.pdf. Acesso em: 30 nov. 2020.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. 9. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Trad. Izabel Magalhães. Editora UnB, 2001.
______. Analysing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.
FOULCAULT, Michel. Microfísica do poder. 29. ed. São Paulo: Graal, 2011.
______. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2004.
______. Em Defesa da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
LACAN, Jacques. (1953-1954). O seminário, livro 1: Os escritos técnicos de Freud. Versão brasileira de Betty Milan. 3ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1986. Disponível em: https://joaocamillopenna.files.wordpress.com/2019/08/lacan-os-escritos-tecc81cnicos-de-freud-1953-1954-1996-zahar-1.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.
MACAULAY, Rose. What not: a prophetic comedy. New York: Chasma Press, 2015.
MOYLAN, Tom; CAVALCANTI, Ildney (Ed.); BENÍCIO, Felipe (Ed.). Distopia: fragmentos de um céu límpido. Trad. Felipe Benício, Pedro Fotunato e Thayrone Insen. Maceió: Edufal, 2016.
ORWELL, George. 1984. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.
ZAMIATIN, Eugene. Nós. Tradução de Lia Alverga. Rio de Janeiro: Anima, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, no todo ou em partes, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.