Diagnostic Assessment and Playful Intervention: Complementary pedagogical processes

Authors

Keywords:

Mathematics, High School, Pedagogical Strategy, Educational Games, Diagnostic Assessment

Abstract

The aim of this study was to assess of and intervene in the difficulties identified in performing basic mathematical operations (addition, subtraction, multiplication, and division) through a diagnostic test administered at the beginning of the school year to first-year high school students. The assessment revealed that students faced significant challenges with multiplication and division. In response, pedagogical strategies were developed, notably the use of educational games, such as dominoes, to engage students and enhance learning. The adopted method included solving exercises and using games to review and reinforce mathematical concepts, with an emphasis on interaction and cooperation among students. The results showed that, despite the potential of games to promote greater engagement, the implementation required continuous adjustments to maximize learning. It was found that the application of educational games, combined with a reflective and adaptive teaching approach, contributes to improving student performance. It is concluded that integrating playful methods into the curriculum can be an approach that helps overcome mathematical difficulties and promote learning.

Author Biographies

Maísa Henrique, Márcia Maria da Silva

Pós graduação em Educação Matemática na Contemporaneidade pela UNIFAL, graduada em Matemática pela UNIP e professora na Escola Estadual Doutor Emílio Silveira

Rejane Siqueira Julio, Universidade Federal de Alfenas

Doutora em Educação pela Unicamp, mestre em Educação Matemática pela Unesp de Rio Claro e graduada em Matemática pela UFJF. Professora do programa de pós -graduacao em Educação e do instituto de Ciências Exatas da Universidade Federal de Alfenas.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 16 jul. 2024

BACELAR, V. L. E. Ludicidade e educação infantil. Salvador: EDUFBA, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/23789/1/LudicidadeEduca%C3%A7%C3%A3oInfantil_VeraL%C3%BAciaDaEncarna%C3%A7%C3%A3oBacelar_EDUFBA.pdf. Acesso em:22 jul. 2024.

BONFIM, P. V.; PEREIRA, L. H. P. Ludicidade e formação da criança no primeiro ano do ensino fundamental. Educação em Foco, [S. l.], p. 215–236, 2016. DOI: 10.22195/2447-52462016019545. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19545. Acesso em: 22 jul. 2024.

CURY, N. H. Erros, dificuldades e obstáculos no ensino e na aprendizagem de Matemática: um levantamento de trabalhos em anais. Acta Scientiae, v.17, n.2, p.357-370, maio/ago. 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/1258/1204. Acesso em: 22 jul. 2024.

FIORENTINI, D. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

GRANDO, R. C. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2008. MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Currículo Referência de Minas Gerais: Matemática - Ensino Médio. Belo Horizonte: SEE-MG, 2020. Disponível em: https://acervodenoticias.educacao.mg.gov.br/images/documentos/Curr%C3%ADculo%20Refer%C3%AAncia%20do%20Ensino%20M%C3%A9dio.pdf. Acesso em: 15 jul. 2024.

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Avaliações Educacionais em Larga Escala. Disponível em: https://seliga.educacao.mg.gov.br/avalia%C3%A7%C3%B5es-educacionais-em-larga-escala. Acesso em 07 ago. 2024.

SILVA, G. S. ; BURIASCO, R. L. C. O erro na avaliação como prática de investigação e como oportunidade de aprendizagem. Revista de História da Educação Matemática, [S. l.], v. 9, p. 1–17, 2023. Disponível em: https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/573. Acesso em: 23 ago. 2024.

SILVEIRA, M. R. A. A dificuldade da Matemática no dizer do aluno: ressonâncias de sentido de um discurso. Educação & Realidade, v. 36, n. 3, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/18480 . Acesso em: 29 jan. 2024.

Published

27-12-2024

How to Cite

Henrique, M., & Siqueira Julio, R. (2024). Diagnostic Assessment and Playful Intervention: Complementary pedagogical processes. Sigmae, 13(3), 238–252. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/2593