Interdisciplinarity between mathematics and citizenship: fake news and graph interpretation

Authors

  • Tania Maria dos Santos Hilda Maria dos Reis Santos
  • Flávio Bittencourt Universidade Federal de Alfenas

Keywords:

High school, Statistics, Active methodologies, Didactic sequence, Critical citizen

Abstract

The interdisciplinarity between mathematics and citizenship offers an enriching pedagogical approach. This study aimed to analyze the participation of high school students in a statistics workshop focused on the theme of fake news, with an emphasis on developing skills in interpreting graphs and statistical measures. The exploratory study was conducted with a convenience sample of 70 out of 160 third-year high school students from a state school in Poços de Caldas, Minas Gerais. Participant selection considered students present on the day of the workshop and belonging to classes that, at least apparently, faced challenges working with statistical topics. The proposal utilized a didactic sequence based on active and collaborative methodologies, involving the conduction of group statistical research on the theme of fake news. The results showed that 92% of the students recognized the importance of verifying the truthfulness of information and claimed to know how to identify fake news. However, 73% of the students demonstrated significant difficulties in interpreting statistical measures, highlighting the need for more contextualized and practical teaching approaches that incorporate current topics like fake news. Despite these challenges, the experience of integrating contemporary themes into the teaching of statistics fostered meaningful learning, contributing to the development of statistical skills, improved understanding of mathematical content, enhanced communication, teamwork, increased motivation, and student engagement. This initiative empowered students to become critical and informed citizens.

References

ALMEIDA, L.M.W.; SILVA, K. A. P. Semiótica e ações cognitivas dos alunos em atividades de modelagem matemática: um olhar sobre os modos de inferência. Ciência e Educação, Bauru, v. 18, p. 623-642, 2012.

BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p.27-28.

BAPTISTA, R. R.; AGUIAR, J. C. Fake news, eleições e comportamento. Revista Direito, Estado e Sociedade, Rio de Janeiro: PUC-Rio, n. 60, p.120 -163, 2022.

CAMPOS, C. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. Educação estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. 1. ed. São Paulo: Autêntica, 2021.

FERREIRA, N. S.; JUNIOR, C. F. A. Contribuições da Modelagem Matemática para o desenvolvimento de ações de motivação e engajamento no Ensino Médio. Revista BOEM, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 37–56, 2020.

FERREIRA, N. S. Modelagem Matemática e Tecnologias de Informação e Comunicação como ambiente para abordagem do conceito de Função segundo a Educação Matemática Crítica. 243 f. Dissertação (Mestrado) –Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2013.

FREIRE, N.P., et al. Impactos da infodemia sobre a COVID-19 para profissionais de saúde no Brasil. Ciência e Saúde Coletiva [periódico na internet] (2023/Abr).

GONÇALVES, L. S. Fake news no ensino de Matemática: concepções de futuros professores de Matemática. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Provas e Gabaritos. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/ENEM/provas-e-gabaritos. Acesso em: 28 jul. 2024.

MENDES, D. M. Matemática e a fake news. 75 f. Dissertação (Mestrado Profissional) –Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática, Cuiabá, 2021.

MENDONÇA, R. F., et al. Fake news e o repertório contemporâneo de ação política. Dados - Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 66, n. 2, p. 1-33, 2023.

SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DE MINAS GERAIS. Ensino médio - Itinerários formativos - Plano de curso - 2° e 3° ano - Aprofundamento em matemática e suas tecnologias -Macrotema norteador: Matemática está em tudo. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais, 2024.

SEFTON, A. P.; GALINI, M. E. Metodologias ativas: desenvolvendo aulas ativas para uma aprendizagem significativa. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2022. p.13.

SILVA, V. P. A relação entre a fake news e a estatística: uma proposta de intervenção pedagógica interdisciplinar. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Docência para Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, Cabedelo, 2022.

VAQUEIRO, E. Potencialidades de uma proposta envolvendo Educação Matemática Crítica e fake news para o desenvolvimento do pensamento sociocrítico. 85 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Departamento de Matemática Pura e Aplicada, Porto Alegre, 2021.

Published

20-01-2025

How to Cite

Tania Maria dos Santos, & Bittencourt, F. (2025). Interdisciplinarity between mathematics and citizenship: fake news and graph interpretation. Sigmae, 13(3). Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/2584