Landscape of Investigation and Financial Education: a proposal for the New High School

Authors

Keywords:

Investigate tasks, Critical mathematics education, Dialogue, Consumption

Abstract

In this work we analyze how the pedagogical work was inserted with landscape of investigation with high school students, discussing the potential and challenges for teaching practice. Based on concerns from Critical Mathematics Education, we developed investigative tasks in the discipline of Mathematics and Financial Vision with
two 2nd year classes of New High School in a state public school in a municipality in the south of the state of Minas
Gerais. To collect data, a didactic sequence was developed and carried out with the theme “Consumption and Indebtedness. The data consisted of observations and notes from the teacher and records produced by the students. The results showed that the inclusion of landscape of investigation can encourage dialogue and the formation of students' critical thinking. However, it was observed that the students had difficulties in mobilizing the mathematical notions necessary to carry out the task. Challenges include students' resistance to accepting the invitation to research, dependence on the teacher when carrying out tasks, moments of student dispersion and difficulties in relating aspects of Mathematics to a real situation.

Author Biographies

Yan Eduardo Batista, Universidade Federal de Alfenas

Possui graduação em Matemática pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2023) e graduação em Química pela Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL (2022). Durante a graduação atuou nos programas de PIBID (2018-2019) e Residência Pedagógica (2020-2021), além de ter sido monitor na disciplina de química geral por dois semestres consecutivos. Atualmente é professor na rede estadual de ensino, ministrando disciplinas na área de Matemática e Ciências da Natureza. Atuou no Novo Ensino Médio como coordenador da área de Ciências Natureza em 2022 e como professor da disciplina de Laboratório de Matemática e Núcleo de Inovação Matemática em 2023. Na pesquisa acadêmica seus temas de interesse são relacionados à educação tais como: educação matemática, tendências em educação matemática, formação de professores que ensinam Matemática e Ciências.

Guilherme Henrique Gomes da Silva

Professor Livre-Docente do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) da Unesp, Rio Claro-SP. Possui Especialização em Matemática Universitária, Mestrado, Doutorado e Livre Docência em Educação Matemática pela Unesp, Rio Claro-SP. Realizou estágio de doutoramento na Rutgers, The State University of New Jersey, em Newark, Estados Unidos. Em 2017, recebeu Menção Honrosa, outorgada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) no Prêmio CAPES de Teses - 2017, na área de Ensino. Utilizando a perspectiva da Educação Matemática Crítica, desenvolve pesquisas relacionadas à formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática. Também desenvolve pesquisas focadas em problematizar (e desafiar) questões de justiça e injustiça social no âmbito da Educação Matemática.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2001.

BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Pesquisa qualitativa em educação matemática. 6. ed. São Paulo: Autêntica, 2019.

BRASIL. - LEI N.o 13.415, de 16 de Fevereiro de 2017- Diário Oficial da União - Seção 1 - 17/2/2017, Página 1 (Publicação Original).

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei no 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 mai. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998. 148 p.

CANAVARRO, Ana Paula. Ensino exploratório da Matemática: Práticas e desafios. Educação e Matemática, Lisboa, n. 115, p. 11-17, 2011.

CEOLIM, Amauri Jersi.; HERMANN, Wellington. Ole Skovsmose e sua Educação Matemática Crítica. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 1, n. 1, p. 8–20, 2020.

FORTE, Claudia Márcia de Jesus. Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF): em busca de um Brasil melhor. São Paulo: Riemma Editora, 2021.

HAZZAN, Samuel; POMPEO, José Nicolau. Matemática financeira. São Paulo: Saraiva, 2017.

MAESTRO VIRTUALE. O que são números triangulares? Propriedades e demonstrações.

Maestro Virtuale, 2024. Disponível em: https://maestrovirtuale.com/o-que-sao-numeros- triangulares-propriedades-e-demonstracoes/?expand_article=1. Acesso em: 28 maio 2024.

MELO, Danilo Pontual de; PESSOA, Cristiane Azevedo dos Santos. A EDUCAÇÃO FINANCEIRA ESCOLAR EM ATIVIDADES DE DIFERENTES ÁREAS DO CONHECIMENTO NO ENSINO MÉDIO: QUAIS AS PERSPECTIVAS?. In: Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais...Brasília (DF) On-line, 2022.

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Plano de Curso: aprofundamento em Matemática e suas Tecnologias. Belo Horizonte: SEE MG, 2024. Disponível em: https://curriculoreferencia.educacao.mg.gov.br/index.php/ens-medio/conteudo-de-apoio. Acesso em: 26 maio 2024.

OCDE. Recommendation on Principles and Good Practices For Financial Education and

Awareness. Recommendation of The Council. July, 2005. Disponível em: https://www.oecd.org/finance/financial-education/35108560.pdf. Acesso em 20 de mai. 2024.

POLIZELI, Nayara Aparecida Leite. Educação Matemática Crítica: ações e perspectivas de uma proposta formativa, 2019. 78f. Dissertação (Mestrado em Ensino)- Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista, 2019.

PONTE, João Pedro da; BROCARDO, Joana.; OLIVEIRA, Hélia. Investigação Matemática na Sala de Aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

PONTE, João Pedro da. Gestão curricular em Matemática1. In: GTI (Org). O professor e o desenvolvimento curricular, Lisboa: APM. 2005, p. 11-35.

SILVA, Arlam Dielcio Pontes da; PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos; CARVALHO, Liliane Maria Teixeira Lima de. “Tem que comprar a marca mais cara?”: cenários para investigação em aulas de Educação Financeira. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 12, n. 2, p. 14, 2021.

SILVA, Roberto Mendonça da. Cenários para investigação de temas de educação financeira em uma escola pública de Duque de Caxias. 2016. 132f. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências)-Universidade do Grande Rio, 2016.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da Reflexão em Educação Matemática Crítica. Campinas: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, O.; SCHEFFER, N. Ole Skovsmose e a Educação Matemática Crítica. Educação Matemática Sem Fronteiras: Pesquisas em Educação Matemática, v. 4, n. 2, p. 83-91, 21 jan. 2023.

VAZ, Rafael Filipe Nôvoa; KISTEMANN JUNIOR, Marco Aurélio. Uma avaliação feita por licenciandos sobre atividades investigativa-exploratórias de matemática financeira. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, Cascavel, v. 3, n. 2, p. 316–332, 2019.

VAZ, Rafael Filipe Novôa; NASSER, Lilian. Que Educação Financeira Escolar é essa? EM TEIA– Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 12, n. 2, 2021.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação & Sociedade, São Paulo, v. 28, p. 1287- 1302, 2007.

YOUNG, Michael. Por que o conhecimento é importante para as escolas do século XXI? Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 18-37, 2016.

Published

09-10-2024

How to Cite

Yan Eduardo Batista, & Guilherme Henrique Gomes da Silva. (2024). Landscape of Investigation and Financial Education: a proposal for the New High School. Sigmae, 13(3), 37–68. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/2564