Application of the TRI Nominal Response Model to Large-Scale Educational Assessment
Keywords:
Item Response Theory, Large Scale Assessments, Nominal Response ModelAbstract
The educational evaluation system aims to organise information that helps the decision making about the education quality. Formative evaluation focuses on teaching-learning and tries to identify students’s difficults in a fast way. In this context, a psychometric study was carried out using data from a large-scale mathematics assessment, performed by students of the 4th year of primary school in Curitiba-PR. The main aim of this paper is to apply the nominal response model from item response theory (IRT) to these data. When we compare the three-parameter logistic model, we can note that this model was able to identify problems that were not detected by the three-parameter IRT logistic model. Furthermore, this model presented a growth or decrease of the distractors according to the students’ proficiency.
References
ANDRADE, D. F.; TAVARES, H. R.; VALLE, R. C. 2000. Teoria de Resposta ao Item: conceitos e aplicações. ABE — Associação Brasileira de Estatística, 4º SINAPE, 2000.
BLAND, J. M.; ALTMAN, D. G. Cronbach´s alpha. British Medical Journal. p. 314-572. 1997.
FREITAS, Luiz Carlos de; et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
STREINER, D. L. Being inconsistent about consistency: when coefficient alpha does and doesn´t matter. Journal of Personality Assessment. v. 80, p. 217-222. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).