Letramento Acadêmico no Ensino Superior:

da metodologia do risco ao apoio pedagógico

Authors

  • Geraldo Jose Rodrigues Liska UNIFAL-MG UFMG

Keywords:

academic literacy, risk methodology, pedagogical support

Abstract

We report in this article our experiences with academic writing workshops held in the current pandemic context. In our planning, we reflected on how the process of pedagogical support to university students can be worked based on the risk methodology (MATTE, 2018), focusing on dedication, insistence and responsibility. This perspective leads us to an activity beyond what is normally directed to the teacher and, yes, to researchers, teachers, students and others interested in the themes that are developed, through the presentation of the final work in an online event, the National University Congress, EAD and Free Software (UEADSL). In addition to the risk methodology, the work is based on the ideas of Kleiman (2012) and Street (2014), on the concept of literacy, and on Fiad (2016) in relation to academic literacy studies. We adopted a similar experience at UFMG's Reading and Text Workshops when planning writing classes for the Academic Development Incentive Program (Progrida), at the Federal University of Alfenas (UNIFAL-MG). We have shown, from our observations, that this methodology can increase student engagement, favor the teaching and learning process through concrete language situations and stimulate experiences and practices within the context of the university.

Author Biography

Geraldo Jose Rodrigues Liska, UNIFAL-MG UFMG

Doutor e Mestre em Estudos Linguísticos (Área: Linguística Aplicada. Linha: Ensino do Português) pela Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência nas áreas de Linguística e de Ensino de Língua, com ênfase em Morfologia, Lexicologia, Semântica Lexical, Semântica Cultural e Estilística Léxica.

References

BORGES JUNIOR, C. O apoio pedagógico aos estudantes de graduação discutido à luz dos estudos de letramento acadêmico e gêneros do discurso. Cadernos de linguagem e sociedade, v. 19, p. 4-25, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: 5ª a 8ª série do Ensino Fundamental – Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica Semtec. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais - Linguagens Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/Semtec, 2002.

FIAD, R. S.. Letramentos acadêmicos: contextos, práticas e percepções. 1. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016. v. 1. 357p .

KLEIMAN, A. B.. Os significados do letramento. Uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. 2a.. ed. Campinas, SP: Mercado de letras, 2012. v. 1. 294p

MATTE, Ana Cristina Fricke. Sementes de Educação Aberta e Cultura Livre. Série Texto Livre: pensemeando o mundo. Tomo I. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

MATTE, A. C. F.; ARAUJO, Adelma . A importância da escrita acadêmica na formação do jovem pesquisador. In: Maria Aparecida Moura. (Org.). Educação científica e cidadania: abordagens teóricas e metodológicas para a formação de pesquisadores juvenis. 1ed. Belo Horizonte: UFMG/PROEX, 2012, v. 1, p. 97-110.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2008.

STREET, Brian. What’s “new” in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current issues in Comparative Education, [New York], v. 5, n. 2, p. 77-91, Columbia University, 2003.

Published

29-01-2021

How to Cite

RODRIGUES LISKA, Geraldo Jose. Letramento Acadêmico no Ensino Superior:: da metodologia do risco ao apoio pedagógico. Trem de Letras, [S. l.], v. 8, n. 3, p. e021002, 2021. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1381. Acesso em: 16 may. 2024.