PRÁTICA DE ENSINO DE PRODUÇÃO DE LEITURA E DE TEXTO NO MOODLE

Authors

  • Maria Luiza Alves Unifal-MG
  • Rosângela Rodrigues Borges UNIFAL-MG

Abstract

The objective was to analyze a teaching practice in the production of reading and text, focusing in particular on the final essay produced by high school students from public schools in an Enem Writing course, set in moodle. In the analysis, it was observed that the student has difficulty in mobilizing knowledge acquired / built over the years of schooling in the communicative situation in question and that the reflection on his own writing or how to deal with linguistic resources and available information are not practical recurrent at school. It is concluded that it is necessary to [re] think and [re] see language teaching practices to which students are exposed since they do not seem to understand the relationship between what is studied at school and the use of that study in an exam that allows admission in a higher education.

References

AZEVEDO, Adélia Maria Evangelista. “Procedimentos adequados” geram textos criativos – no subgênero redação de vestibular UFMS/inverno 2002? In: BERTOLDO, Ernesto Sergio; MUSSALIM, Fernanda. Análise do discurso: aspectos da discursividade no ensino. Goiânia: Trilhas Urbanas, 2006. p. 209-235.

BAKHTIN, M. M. (1952-53/1979). Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. M. (1979/2003). Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-270.

BORGES, Rosângela Rodrigues. Eventos de escrita em língua materna: a escola e o processo de construção de identidade linguística. 2004. 217 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Uberlândia, Minas Gerais, 2004.

BORNATTO, Suzete. A redação do Enem e a formação docente. Disponível em: <https://www.academia.edu/7707131/A_reda%C3%A7%C3%A3o_do_ENEM_e_a_forma%C3%A7%C3%A3o_docente>. Acesso em: 25 out. 2017.

BRASIL. Matriz de Referência do Enem 2009. Matriz de Referência de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2009. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2009/Enem2009_matriz.pdf> Acesso em: 04 set. 2017.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Linguagens, códigos e tecnologias. Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. (Conhecimentos de Língua Portuguesa, p. 17, 45). Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf> Acesso em: 28 out. 2017.

COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros discursivos textuais. 2. ed. ver. ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

DE PAULA, Luciane. STAFUZZA, Grenissa. (Orgs.) Círculo de Bakhtin: inter e intradiscursividade. Série Bakhtin – Inclassificável. Vol. 4. Campinas, SP: Mercado de Letras. 2010.

FABRI, K. M. C. Gíria: possibilidades de leituras na perspectiva discursiva. Revista (Entre Parênteses), v. 6, n. 2, 27 jun. 2018.

LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (Org.); MARCHUSCHI, Luiz Antônio et al. Gêneros discursivos textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 69-82.

MACHADO, José Luís Almeida. Conhecendo os recursos de aprendizagem on-line: Fóruns de Discussão. [s.d.]. Disponível em: <http://www.planetaeducacao.com.br/portal/imagens/artigos/diario/Conhecendo-os-recursos-de-aprendizagem-on-line.pdf>. Acesso em: 29 out. 2017.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros discursivos textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (organizadoras). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. p. 19-38.

ROJO, Roxane Helena R. Gêneros de Discurso/Texto como objeto de ensino de línguas: um retorno ao Trivium? In: SIGNORINI, Inês (organizadora); Anna Christina Bentes... [et al.]. [Re]discutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. p. 73-108.

ROJO, Roxane Helena R. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ______; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11- 31.

TEIXEIRA, Adriana; LITRON, Fernanda Félix. O manguebeat nas aulas de português: videoclipe e movimento cultural em rede. ______; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 167-180).

TROMBETTA, V. M. (2018). Singularidade e coerção no recorte das vozes: o gênero redação de vestibular em análise. Revista (Entre Parênteses), v.6., n. 2, 27 jun. 2018. https://doi.org/10.32988/rep.v2i6.815

Published

17-12-2018

How to Cite

MARIA LUIZA ALVES; RODRIGUES BORGES, Rosângela. PRÁTICA DE ENSINO DE PRODUÇÃO DE LEITURA E DE TEXTO NO MOODLE. Trem de Letras, [S. l.], v. 5, n. 1, p. e018003, 2018. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/1322. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência