Modelo dinâmico de Poisson aplicado a dados de acidentes automobilísticos nas rodovias federais do estado da Paraíba
Abstract
Traffic accidents are a major public health problem in Brazil. Based on this idea, this study aimed to use the Poisson dynamic model to adjust data on automobile accidents on Federal Highways (BRs) in the state of Paraíba from 2013 to 2018. In the methodology the tabulation and summarization of the data were performed with the aid of Excel software, the Time Series Analyzes obtained with the R software employing Markov Chain Monte Carlo (MCMC) simulations for parameter estimation and the Bayesian Analysis. OpenBUGS software using \textit{Deviance Information Criterion} (DIC) statistics for model selection. Through the approach employed in this work it was possible to verify that of the 9 federal highways that cross the State of Paraíba studied the ones that presented the highest number of traffic accidents were the BR-101, BR-104 and BR-230 highways. BR-230 showed the highest number of accidents when compared to other combined highways.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).