ICONOGRAPHY AS A TOOL FOR ACCESS TO CULTURE AND EDUCATION
AN EXPERIENCE REPORT ON TEACHING HISTORY IN COMMUNITY PREPARATORY COURSES
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14508248Keywords:
Cursinho popular, Iconografia, Extensão, História, ENEMAbstract
This article explores the use of iconography in History teaching, focusing on the democratization of education and culture, in alignment with Article 215 of the Federal Constitution, which guarantees access to culture. Based on an experience carried out in 2024 at the Cursinho Popular of the Federal University of Alfenas, it is observed that the use of artworks as a documentary source provides students with a deeper understanding of historical periods, expanding their cultural repertoire and interest in classical art. The applied methodology involved the projection of artworks associated with History content, allowing students to develop a critical and contextualized reading of the images. Furthermore, this approach promotes visual literacy, an essential skill for interpreting images in the ENEM exams. Despite challenges in selecting works of art, the use of visual and auditory resources, such as videos and music, enhanced the process. The feedback from students after the ENEM indicated that the pedagogical objectives were achieved, and a visit to museums could further enhance students' integration with culture.
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Art. 215. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 1988.
DENZIN, N. K. The research act: a theoretical introduction to sociological methods. 1. ed. Routledge, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.4324/9781315134543. Acesso em: 2 dez. 2024.
FRANÇA, A.. O uso de iconografias de paisagem para o ensino da História Ambiental: um diálogo com a História da Arte. Revista do Lhiste, Porto Alegre, n. 6, v. 4, jan./dez. 2017, p. 32-52.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf. Acesso em: 2 dez. 2024.
HELMAN, I. S.; MONNET, C. Journée du 21 janvier 1793: la mort de Louis Capet sur la place de la Révolution: présentée à la Convention nationale le 30 germinal. [1793]. Disponível em: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/LouisXVIExecutionBig.jpg. Acesso em: 02 dez. 2024.
LIMA, M. A. D. da S.; ALMEIDA, M. C. P. de; LIMA, C. C.. A utilização da observação participante e da entrevista semi-estruturada na pesquisa de enfermagem. Revista gaúcha de enfermagem. Porto Alegre. Vol. 20, n. especial (1999), p. 130-142, 1999.
LOPES, L. A.; SILVA, A. L. P. da; BIAZZOLI, L.; GUERRA, A. C.. Cursinho Pré-Vestibular “Aprendendo a Aprender”: uma nova dinâmica de trabalho em 2017. Anais do III Simpósio Integrado UNIFAL-MG - Múltiplos Saberes, 30 out. a 30 nov. 2017. Disponível em: https://sistemas.unifal-mg.edu.br/app/caex/comum/paginas/consultaAnais.php. Acesso em: 2 dez. 2024.
MARQUES, J. P. A “observação participante” na pesquisa de campo em Educação. Educação em Foco, ano 19, n. 28, p. 263-284, mai./ago. 2016. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3152718/mod_resource/content/2/Observacao%20participante.pdf. Acesso em: 2 dez. 2024.
MAURO F. Mapa de Fra Mauro. Veneza, ca. 1450. Manuscrito iluminado. Biblioteca Nazionale Marciana, Veneza.
MINAYO, M, C. de S.. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec Editora, 2014.
MOIMAZ, É. R.; MOLINA, A. H. Arte e História: a pintura de Bruegel e o ensino de História. Cadernos do CEOM, Ano 21, n. 28, Memória, História e Educação, p. 144-166. 2009
PAES DE BARROS, C. G.; COSTA, E. P. M. da. Os gêneros multimodais em livros didáticos: formação para o letramento visual? Bakhtiniana, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 38-56, jul./dez. 2012.
PEREIRA, T. I.; RAIZER, L.; MEIRELLES, M. A luta pela democratização do acesso ao ensino superior: o caso dos cursinhos populares. REP - Revista Espaço Pedagógico, v. 17, n. 1, Passo Fundo, p. 86-96, jan./jun. 2010
BOUILLON, P. Separação do Rei Luís XVI de França (1754-1793) de sua família. Paris, prisão do Templo, em 20 de janeiro. Disponível em: https://www.meisterdrucke.pt/kunstwerke/1000px/Pierre_%28after%29_Bouillon_-_Separation_of_the_King_Louis_XVI_of_France_%281754-1793_from_his_family%29_Paris_Tem_-_%28MeisterDrucke-1047225%29.jpg. Acesso em: 02 dez. 2024.
PROCÓPIO, R. B. ; SOUZA, P. N.. Os recursos visuais no ensino-aprendizagem de vocabulário em língua estrangeira. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 31, n. 2, p. 139-146, 2009. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=307426642008. Acesso em: 2 dez. 2024.
PTOLOMEU, C. Mapa-múndi. In: Geographia. Ulm: Leonardo Hol, 1482. Gravura em xilogravura. Disponível em: https://greciantiga.org/img.asp?num=0026. Acesso em: 2 dez. 2024.
POST, F. Engenho de açúcar, 1660. Óleo sobre madeira, c.i.d., 71,00 cm x 91,50 cm. Museum Boijmans Van Beuningen. Disponível em: https://d3swacfcujrr1g.cloudfront.net/img/uploads/2000/01/011035001019.jpg. Acesso em: 2 dez. 2024.
RIBEIRO, D. Mapa de Diogo Ribeiro. 1527. Manuscrito cartográfico. Biblioteca Nacional de Portugal. Disponível em: http://museudetopografia.ufrgs.br/museudetopografia/images/acervo/mapas/Mapa_Diogo_Ribeiro.jpg. Acesso em: 2 dez. 2024.
STRADANUS, J. V. D. ; GALLE, T. América. 1587 - 1589. Gravura. Disponível em: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Stradanus_America.jpg. Acesso em: 2 dez. 2024.
STOKES, S. Visual literacy in teaching and learning: A literature perspective. Electronic Journal for the integration of Technology in Education, v. 1, n. 1, p. 10-19, 2002.
VIEIRA, J. L. L. Iconografia Pictórica Histórica e seu diálogo com o Ensino de História. História & Ensino, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 71–96, 2017. DOI: 10.5433/2238-3018.2017v23n1p71. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/28720. Acesso em: 3 dez. 2024.
WHITAKER, D. C. A. Da “invenção” do vestibular aos cursinhos populares: Um desafio para a Orientação Profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 11, n. 2, p. 289-297, jul./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Estudos Interdisciplinares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.