A Matemática e a sua relação com a Economia
análise a partir da percepção de estudantes de graduação
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13768459Keywords:
Mathematics, Economy, MathematizationAbstract
The general objective of this study was to understand the perception of undergraduate students at the Federal University of Alfenas (Unifal-MG), Campus Varginha, about the mathematization of Economics. To this end, descriptive and quantitative research was carried out, which was divided into three parts: first, the creation of the instrument for data collection (questionnaire); second, its application (through an online form); and third, data tabulation and analysis (with the aid of descriptive statistics methods). The research was carried out with undergraduate students from two courses offered at the Institute of Applied Social Sciences - ICSA: Economic Sciences with an Emphasis on Controllership and Interdisciplinary Bachelor's Degree in Science and Economics (BICE) with active enrollments in the semester of 2024.1. The number of responses obtained generated a sample of 58 participants. The main questions addressed the students' level of affinity with Mathematics, the importance given to Mathematics for Economics; and the perceived advantages and disadvantages of the mathematization of Economics. It was concluded that this relationship was perceived, in this research, as a more advantageous and beneficial process for students' training than as a hindering or disadvantageous one.
References
ALMEIDA, S. C. Avaliando dificuldades na aprendizagem: conjuntos no ensino médio. Monografia (Licenciatura em Matemática). Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2022. Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/25583/1/SCA20122022%20.pdf>. Acesso em: 05 abril 2024.
BASSANEZI, R. Modeling as a teaching-learning strategy. For the Learning of Mathematics, v. 14, n. 2, p. 31-35, 1994.
BIANCHI, A. M. Sobre a matematização da Economia. Leituras de Economia Política, v. 21, p. 75-89, 2013.
BLUM, W.; FERRI, R. B. Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, v. 1, n. 1, p. 45–58, 2009.
BRAIT, L. F. R. et al. A Relação Professor/Aluno No Processo De Ensino E Aprendizagem. Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia do Campus Jataí – UFG, v.8, n.1, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.>. Acesso em: 16 abril de 2024.
CHIANG, A. C. Matemática para economistas. Rio de Janeiro, Elsevier: 2006. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5227271/mod_resource/content/1/Chiang.pdf>. Acesso em: 16 abril 2024.
HOFFMEISTER, G. Entrelaçamentos entre Economia e educação Matemática: PPCS de licenciatura em Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal De Pelotas, Pelotas, 2022. Disponível em: <https://repositorio.ufpel.edu.br/bitstream/handle/prefix/8714/Dissertacao_Gabriela_Hoffmeister.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 24 maio 2024.
INSTITUTO DE MATEMÁTICA PURA E APLICADA. Economia Matemática. s.d. Disponível em: <https://impa.br/pesquisa/Economia-matematica>. Acesso em: 12 março 2024.
LUCENA, M.J. A Matemática entre o Jardim de Infância e o 1º Ciclo: trabalho colaborativo entre professores. Dissertação de Mestrado: Universidade de Lisboa, Lisboa, 2009. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/3201/9/ulfc095732_tm_IV_questionario1a.pdf>. Acesso em: 16 abril 2024.
LUPERI, M. M. S. Três Ensaios Críticos sobre o processo de Matematização Recente da Economia no Brasil e no Mundo. Tese (Doutorado em Economia). Fundação Getúlio Vargas. São Paulo, 2012. Disponível em: <https://repositorio.fgv.br/server/api/core/bitstreams/6ec48287-c0b2-4387-950a-3db994d0bc6d/content>. Acesso em: 13 abr. 2024.
LUPERI, M. O avanço do processo de matematização na academia brasileira de Economia desde a década de 1980. Revista de Economia Política, v. 34, n. 4, p. 670–688, dez. 2014.
MANKIW, N. G. Introdução à Economia. Norte-Americana, 2013.
MANSOR, M. A Matemática nas Ciências Sociais: O caso da Economia. Dissertação (Mestrado em Economia). Universidade de São Paulo, São Paulo: 2009.
PAIS, A. Economy: the absent centre of mathematics education. ZDM, v. 46, n. 7, p. 1085–1093, 31 ago. 2016.
PRADANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Científico. 2 ed. Nova Hamburgo: Universidade Feevale, 2013.
RIBEIRO, D. A. A Matemática e a Sua Relação com a Economia: Análise a Partir da Percepção de Estudantes de Graduação. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Economia). Universidade Federal de Alfenas, 2024. Disponível em: <https://sistemas.unifal-mg.edu.br/app/piepex/bancoTCP/>. Acesso em: 15 setembro de 2024.
SILVEIRA, J. J. Economia Matemática I. Florianópolis: Departamento de Ciências Econômicas/UFSC, 2013.
SOBRINHO, J. D. Educação Superior: Bem Público, Equidade E Democratização. Avaliação, n. 1, p. 107–126, 2013.
TRIOLA, M. F. Introdução à Estatística. 12. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALFENAS – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Economia. UNIFAL-MG: 2024a. Disponível em: <https://academico.unifal-mg.edu.br/sitecurso/arquivositecurso.php?arquivoId=693>. Acesso em: 15 setembro de 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALFENAS – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Ciências Econômicas com Ênfase em Controladoria. UNIFAL-MG: 2024b. Disponível em: <https://academico.unifal-mg.edu.br/sitecurso/arquivositecurso.php?arquivoId=696>. Acesso em: 15 setembro de 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALFENAS – UNIFAL-MG. Portal de Dados Abertos da UNIFAL-MG. UNIFAL-MG: 2024c. Disponível em: <https://sistemas.unifal-mg.edu.br/app/si3/home.php>. Acesso em: 15 setembro de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Estudos Interdisciplinares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.