A (Quick) Conversation about Plagiarism
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13750975Keywords:
Plagiarism, Essay, StudentAbstract
The present work aims to help new higher education students and future researchers to learn more about plagiarism, an unethical practice that can be seen, in the academic sphere, in subject works, Final Project, academic productions (abstracts, articles), among others. Some definitions of plagiarism will be presented, the law that cites this issue, the resolution of the Federal University of Alfenas (UNIFAL-MG), the types of plagiarism - direct, indirect, mosaic, consented, cliché, sources and self-plagiarism - with a brief explanation about them - and the importance of citations and references. It is hoped that, by reading this work, the student will be able to dynamically understand what was proposed and avoid this practice. It is also suggested to read the UNIFAL-MG Standardization Manual or the educational institution that the reader is enrolled in to assist the student with the standards and guidelines for academic work.
References
ARAÚJO, E. R. O. O plágio na pesquisa científica do ensino superior. Revista Conhecimento em Ação, v. 2, n. 1, 2017.
ARAÚJO, P. C. Plágio acadêmico e a integridade da pesquisa. Ciência da Informação Express, v. 2, n. 2, 2021.
ASSIS, A. C. S. et al. O Plágio Acadêmico: um estudo descritivo. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 5, n. 3, 2023.
BONETTE, L. M. C.; VOSGERAU, D. S. R. O plágio por meio da internet: uma questão ética presente desde o ensino médio. Educação em revista, v. 11, n. 2, 2010.
CURADO, I. B.; SOUZA, M. E. V.; MADEIRA, E. Y. Diretrizes para citações e referências. 4ª ed. São Paulo: FGV, 2007.
BRASIL. Lei Nº 9610, de 19 de fevereiro de 1998, 1998. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm Acesso em: 12 de janeiro de 2024.
KROKOSCZ, M. Plagiarism in articles published in journals indexed in the Scientific Periodicals Electronic Library (SPELL): a comparative analysis between 2013 and 2018. International Journal for Educational Integrity, v. 17, n. 1, 2021.
MCCORMICK, F. The plagiario and the professor in our peculiar institution. Journal of Teaching Writing, v. 8, n. 2, 1989.
MORAIS, C.; RAMOS, M.; CARDOSO, A.; GONÇALVES, S. P. ; RAMOS, R. COSTA, R. P.; GONÇALVES, J. P. Plágio no ensino superior: Mensurar o que os alunos fazem, sabem e julgam saber. Sociologia On Line, n. 29, 2022.
PLÁGIO. In: DICIO, Mini Aurélio. Curitiba: Positivo, 2008.
POZZEBON, P. M. G.; PEREIRA, C. A. Os desafios do plágio. Série Acadêmica, n. 35, 2017.
SANCHEZ, O. P.; INNARELLI, P. B. Desonestidade acadêmica, plágio e ética. 2012.
SILVA, O. S. F. Entre o plágio e a autoria: qual o papel da universidade? Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, 2008.
SATUR, R. V.; DIAS, G. A.; SILVA, A. M. Direito autoral, plágio e coautoria: questões acadêmicas e éticas. Brazilian Journal of Information Science, v. 14, n. 1, p. 57-87, 2020.
SILVEIRA, Z. P.; ARRUDA, E. P; ARRUDA, D. E. P. Plágio na Academia: casos da Universidade Federal de Minas Gerais. Atos de Pesquisa em Educação, v. 16, 2021.
STANLICK, N. An open letter to faculty: some thoughts on plagiarism from “colonel cheatbuster”. Faculty Focus, v. 7, n. 4, 2008.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALFENAS. Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL-MG Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão (CEPE) Resolução Nº 026, de 10 de setembro de 2019, 2019. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/portal/wp-content/uploads/sites/52/2019/09/Resolucao_026_2019.pdf Acesso em: 12 de janeiro de 2024.
ZUSE, J. S.; GIACOMAZZO, G. F.. Vinculações entre autoria e plágio no âmbito da Pós-Graduação Stricto Sensu. Revista Cocar, v. 14, n. 30, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Estudos Interdisciplinares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.