SOCIOECONOMIC ANALYSIS OF THE PERFORMANCE OF ENEM 2020 PARTICIPANTS IN THE MUNICIPALITY OF VARGINHA-MG

Authors

Keywords:

ENEM, Educational performance, Social inequality, Linear regression

Abstract

The National Secondary Education Examination (Enem), applied annually by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep), in addition to enabling entry into Higher Education and acting as a basis for student financing programs, has among its objectives to evaluate the general school performance of students from public and private schools in the country, at the end of high school. In this context, studies show the importance of analyzing the impact of different factors on student performance, given the different conditions of the Brazilian population. Therefore, this work aimed to identify the relevance and measure the impacts of socioeconomic variables on the average performance of Enem participants from public and private schools in the city of Varginha-MG, in the year 2020. For this purpose, the Linear Regression method was used. Multiple. The results confirmed the hypothesis that students with higher incomes and students from private schools present better performances. Male participants have higher average scores. Furthermore, variables such as race were not significant in the analysis of the average grade. The relevance of this study lies in understanding the variables with the greatest impact on the exam scores, supporting policies and guidelines for the educational context of the municipality.

Author Biographies

Thais de Paula Andrade , Universidade Federal de Alfenas

Graduanda do Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Economia na Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG).

Gislene Araujo Pereira, Universidade Federal de Alfenas

Doutora em Estatística e Experimentação Agropecuária pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e docente no Instituto de Ciências Sociais Aplicadas (ICSA) da UNIFAL-MG.

References

BONETI, L. W.; DE OLIVEIRA, G. M. Enem: análise do desempenho escolar nas edições de 2009 a 2013. Revista Espaço Pedagógico, [s.l.], v. 24, n. 2, 2017. Disponível em: < http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/7420/4361>. Acesso em: 10 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira | Inep. Brasília, 2023a. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem.>. Acesso em: 05 jan. 2023.

BRASIL. Oportunidades de Acesso ao Ensino Superior. Brasília: MEC, 2023b. Disponível em: < https://acessounico.mec.gov.br/programas>. Acesso em: 05 jan. 2023.

CRUZ, R. C. Uma avaliação empírica do Exame Nacional do Ensino Médio–ENEM: impacto da pandemia do Covid-19 no desempenho dos participantes do ENEM 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas). Faculdade Católica de brasília. Brasília, p. 36. 2022. Disponível em: < https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/tede/3002/2/RenatoCarvalhodaCruzDissertacao2022.pdf >. Acesso em: 19 jan. 2023.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Rendimento, despesa e consumo. Rio de Janeiro: IBGE. Disponível em: < https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/rendimento-despesa-e-consumo.html> . Acesso em: 02 jan. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Microdados do Enem 2020. Brasília: Inep, 2021. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enem>. Acesso em: 03 jan. 2023.

JUSTINIANO, E. F.; QUEIROZ, A. P. Renda, participação e desempenho no ENEM em São Paulo: uma abordagem espacial (2012-2018). Confins. Revue franco-brésilienne de géographie/Revista franco-brasilera de geografia, n. 51, 2021. Disponível em: < https://journals.openedition.org/confins/38804>. Acesso em: 10 jan. 2023.

LUCENA, J. P. O.; DOS SANTOS, H. N. L. A relação entre desempenho no Exame Nacional do Ensino Médio e o perfil socioeconômico: um estudo com os microdados de 2016. Revista de Gestão e Secretariado, [s.l.], v. 11, n. 2, p. 1-23, 2020. Disponível em: < https://www.researchgate.net/publication/343467401_A_relacao_entre_desempenho_no_Exame_Nacional_do_Ensino_Medio_e_o_perfil_socioeconomico_um_estudo_com_os_microdados_de_2016>. Acesso em: 12 jan. 2023.

R CORE TEAM . R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria, 2021. URL https://www.R-project.org/.

QEdu, 2023. Censo Escolar Município de Varginha-MG. Disponível em: < https://qedu.org.br/brasil/censo-escolar?7&brasil>. Acesso em: 12 jan. 2023.

WOOLDRIDGE, J. M. Introductory econometrics: a modern approach. Cengage learning, 2015.

Published

31-03-2023

How to Cite

Andrade , T. de P. ., & Pereira, G. A. (2023). SOCIOECONOMIC ANALYSIS OF THE PERFORMANCE OF ENEM 2020 PARTICIPANTS IN THE MUNICIPALITY OF VARGINHA-MG. Cadernos De Estudos Interdisciplinares, 5(1), 37–51. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/cei/article/view/2022