A CONSTRUÇÃO FAZER-COM-QUE NAS REDAÇÕES ENEM

Authors

  • Júlia Maria das Dores Duarte Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

Construções; Fazer-com-que; Conjunções; Causalidade; Redação ENEM.

Abstract

This paper presents research findings concerning the analyses of the structure [fazer-com-que] in the ENEM model essays as a cause and consequence relationship, according to the assumptions of the constructionist theory (GOLDBERG, 1995; CROFT, 2001; CROFT, CRUSE, 2004; LANGACKER, 2013; PINHEIRO, FERRARI, 2020). The model to explain the pairing between form and function of the structure comes from Neves’ (2000) grammar. The results obtained have shown that, in certain syntactic forms, the structure [fazer-com-que] preserves the prototypical function of the verb fazer, as the central nucleus of the predication; whereas in other forms, the structure receives the function of conjunctional periphrasis. It was also verified that the construction of cause and consequence is the result of a relation that may be in the domain of real cause, a relation between predications that can be verified in the world, and epistemic cause, a relation between a premise and real information, according to Neves (2000). It was verified that, in occurrences in which the nuclear clause had an epistemic verb in its composition, the type of causal construction is the epistemic domain.

Author Biography

Júlia Maria das Dores Duarte, Universidade Federal de Minas Gerais

Júlia Maria das Dores Duarte é bacharel e mestranda em Estudos Linguísticos na área da Linguística Teórica e Descritiva pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, sob orientação da Profa. Dra. Luana Lopes Amaral e sob coorientação do Prof. Dr. André Vinícius Lopes Coneglian. Compõe o grupo de pesquisadoras do Projeto VerboWeb (www.letras.ufmg.br/verboweb) e do projeto Brasileiras em PLN (https://sites.google.com/view/brasileiras-pln/). Além disso, atua como tutora do curso "Fundamentos de Sintaxe" no Projeto Apoio Pedagógico FALE/UFMG e é bolsista no Programa Professor Residente do Instituto de Estudos Avançados Transdisciplinares (IEAT/UFMG), onde ministra a disciplina "Introdução aos Estudos da Linguagem: Língua, Texto e Discurso" (60h) aos calouros do curso de graduação em Letras/UFMG. Suas principais áreas de interesse acadêmico incluem: Gramática de Construções, Linguística Cognitiva-Funcional, Interface Sintaxe-Semântica Lexical, Tipologia Linguística, Linguística Computacional e Complementação de línguas. Atualmente, é bolsista de pesquisa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), onde desenvolve um estudo acerca dos verbos de fala do português brasileiro sob a perspectiva da Gramática de Construções Radical.

References

BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 37 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,2009.

CHAFE, W. The relation of grammar to thought. In: BUTLER, C. et al. (eds.) The dynamics of language use. Amsterdam: John Benjamins, 2005, p. 57-78.

CONEGLIAN, A. V. L.. As construções adverbiais causais no português brasileiro: uma amostra de análise do domínio dos atos de fala. Cadernos de Pós-graduação em Letras, v. 01, p. 136-155, 2015.

CROFT, William. Radical Construction Grammar. Oxford: Oxford University Press. 2001.

CROFT, William; CRUSE, Alan. Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

CUNHA, Gabriella Pedrosa Santos. Complementos oracionais na redação do Enem: uma análise semântico-pragmática. 2021. 286 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

GOLDBERG, Adele E. Constructions: a construction grammar approach to argument structure. University of Chicago Press, 1995.

KENEDY, Eduardo; OTHERO, Gabriel Ávila de. Para conhecer: Sintaxe. São Paulo: Contexto, 2018.

LANGACKER, Ronald W. Essentials of cognitive grammar. United States of America/New York: Oxford University Press, 2013.

PINHEIRO, Diogo; FERRARI, Lilian. Linguística funcional, linguística cognitiva e gramática de construções: mapeando o campo das abordagens cognitivo-funcionais. Revista Linguíʃtica, vol. 16, no Esp., novembro de 2020, p. 595–621.

NEVES, M. H. M. Gramática de usos do português. São Paulo: UNESP, 2000.

Published

18-04-2024

How to Cite

Duarte, J. M. das D. . (2024). A CONSTRUÇÃO FAZER-COM-QUE NAS REDAÇÕES ENEM. Revista (Entre Parênteses), 12(2). Retrieved from http://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/entreparenteses/article/view/2175