Webinarios para la formación de profesores de Lengua Española en tiempos de pandemia. Un análisis de su presencia y posibilidades

Autores

Palavras-chave:

Webinars; Webconferências; Formação de professores.

Resumo

This article presents the teaching pedagogical advice realized by the pedagogical sectors of a Brazilian federal university, aiming to report the actions performed in the context of the transition to emergency remote teaching, in 2020, when the Covid-19 pandemic started. Institutionally, teaching pedagogical training was foreseen as a requirement for maintaining the quality of academic activities in a remote regime, and this forecast shows that pedagogical training, the most characteristic function of pedagogical advice, has increased its value in this transitional context. Anchored as a descriptive study, in the light of the theoretical referential of the field of University Pedagogy, it is presented from the sector organization responsible for pedagogical training, through the institutional teacher professional development program, and reaching the actions realized, which culminated in the application of evaluation and research with the institution's professors. The results indicate that the actions have a conception of training that values the movement between theory and reflection on practice, finding an echo in the demands presented by the professors themselves. However, from an analysis of the training model adopted, it shows that the pedagogical sectors need to advance, to contemplate actions that culminate in learning communities, transforming profoundly the institutional pedagogical culture.

Biografia do Autor

Gonzalo Abio, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Linguística Aplicada (UFMG). Mestre em Estudos da Linguagem (UEL). Experiência na área de Letras, com ênfase no ensino de espanhol, EaD e formação de professores de línguas. Seus interesses atuais de pesquisa incluem: avaliação e produção de material didático, multimodalidade, pedagogia de multiletramentos, uso educacional de infográficos e uso das TDICE no ensino de línguas e na formação de professores. Grupos de Pesquisa TICFORPROD, FOPROEBS e Grupo de Trabalho "Ensino mediado por Tecnologias" (GT-EmeTEC) da UFAL.

Ana Margarita Barandela, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutora em Estudos Literários (UFAL, 2011). Mestre em Literatura Brasileira (UFAL, 2007). Especialista em Docência no Ensino Superior (UNIPAN, 2004). Licenciada em Geografia pela Universidad de La Habana (1987). Membro do Grupo de Pesquisa Tradução, Línguas e Cultura ( TRALINC). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Ensino de Espanhol e suas Literaturas, atuando principalmente nas seguintes áreas: ensino de espanhol para brasileiros, didática de E/LE, cultura hispânica e literatura cubana e hispano-americana.

Luciana Pitwak Machado Silva Prates, Universidade Federal de Rondônia - Unir

Mestre em Ciências da Linguagem pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR; Especialista em Filologia Espanhola pela UNIR; Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela UNIR; Graduada em Licenciatura Plena e Bacharelado em Letras Espanhol pela UNIR. Membro do Grupo de Pesquisa: Estudos Linguísticos, Literários e Socioculturais (GELLSO). Líder do Grupo de Pesquisa: Tradução, Línguas e Cultura (TRALINC), ambos vinculados ao DALE/UNIR (CNPq/Unir). Nesses Grupos, coordena pesquisas relacionadas à formação docente e continuada; pesquisas com egressos e suas práticas; metodologias voltadas para o ensino de línguas estrangeiras; multiculturalismo; relações fronteiriças; políticas linguísticas; tecnologias para o ensino do espanhol no ensino básico e superior; dificuldades no processo de ensino-aprendizagem/aquisição do espanhol como Segunda Língua/Língua Estrangeira (L2/LE). Líder do Projeto de Pesquisa Egressos de Línguas Estrangeiras e suas ações, devidamente institucionalizado junto à Propesq/UNIR. Coordena vários Projetos de Extensão Universitária, voltados para a iniciação à docência a partir da oferta de Cursos de Espanhol para a comunidade geral e acadêmica. Professora efetiva da Universidade Federal de Rondônia - UNIR desde 2008. Ensina Morfossintaxe da Língua Espanhola; Laboratório de Língua Espanhola; Linguística Aplicada ao Ensino do Espanhol; Estágio Supervisionado; Semântica da Língua Espanhola; Metodologia da Pesquisa; Produção de texto em língua espanhola e; História da língua espanhola. Outras atividades: Ex Presidente da Associação de Professores de Espanhol do Estado de Rondônia APERO; atualmente exercendo a função de Diretora Pedagógica na APERO; Ex Secretária da Secretaria Nacional de Professores de Espanhol do Brasil. Tradutora e Intérprete credenciada junto à Justiça Federal de Rondônia.

Referências

ABIO, G. El concepto de Affordance y su relación con el lenguaje y la tecnología. Blog de Gonzalo Abio-ELE, 21 de abril de 2022. Disponible en: https://gonzaloabio-ele.blogspot.com/2022/04/el-concepto-de-affordance-y-su-relacion.html
ABIO, G. Algunas recomendaciones para docentes que trabajan con enseñanza remota o no presencial [infografía]. Blog de Gonzalo Abio- ELE, 05 de mayo de 2021. Disponible en: https://gonzaloabio-ele.blogspot.com/2021/05/algunas-recomendaciones-para-docentes.html
ABIO, G. O mundo VICA, as tecnologias na educação e o COVID-19. Blog de Gonzalo Abio - Educação, 5 de jun. de 2020, 2020a. Disponible en: https://gonzaloabio-educa.blogspot.com/2020/06/o-mundo-vica-as-tecnologias-na-educacao.html
ABIO, G. Algunos comentarios sobre clases a distancia en tiempos de pandemia (y una tarea para ti. Blog de Gonzalo Abio - ELE, 19 de marzo de 2020, 2020b. Disponible en: https://gonzaloabio-ele.blogspot.com/2020/03/algunos-comentarios-sobre-clases.html
ABIO, G.; SANTOS, J. da S.; LIMA, M. A. A. Abordagem experiencial e ativa no curso de webconferência da RNP ofertado a distância em tempos de pandemia. In: UFAL CONECTADA: Formação e Transformação Digital em tempos de Covid-19, 2021, p. 118-127. Disponible en: https://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/8549
ADAMI, E. et al. PanMeMic Manifesto: Making meaning in the Covid-19 pandemic and the future of social interaction. Working Papers in Urban Language & Literacies, Paper 273, 2020. Disponible en: https://panmemic.hypotheses.org/762
ADELL, J.; CASTAÑEDA, L. Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. In: ROIG, R. ; FIORUCCI, F. (Eds.). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Alcoy: Marfil – Roma TRE Universita degli studi, 2010. Disponible en: https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/17247
AGUIAR, J. G. de. Por que é tão difícil inovar nas práticas de ensino? Um modelo de formação universitária centrado na saúde pedagógica. Organicom, a. 17, n. 32, janeiro/abril 2020. Disponible en: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.170921
ALBA PASTOR, C. et al. Pautas sobre el Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA), Texto Completo (Versión 2.0), modificado según la versión 2018 de las Pautas publicadas por CAST, 2018. Disponible en: https://educadua.es/doc/dua/dua_pautas_2_0.pdf
ARRUDA, E. P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede. Revista de Educação a Distância, v. 7, p. 257-275, 2020. Disponible en: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621
BASSANI, P. S.; MAGNUS, E. B. Percursos de autoria em/na rede: o processo de curadoria de conteúdo digital na perspectiva dos ambientes pessoais de aprendizagem. RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning, v. 3, n. 1, p. 78-99, março/abril 2020. Disponible en: https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/21954
BATES, T. Post-Covid-19 predictions in Online Learning, Youtube. 19 de abril de 2020. Disponible en: https://youtu.be/TNwJZH0pYUk
BEDENLIER, S. et al. Generation invisible?. Higher education students’(non) use of webcams in synchronous online learning. International Journal of Educational Research Open, 2, 100068, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100068
BEVILÁQUA, A. F. et al. Princípios de curadoria de recursos digitais em inglês como segunda língua no elo em nuvem. Ilha Do Desterro, v. 74, n. 3, p. 247–268, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80087
BOCK, G. L. K.; GESSER, M.; NUERNBERG, A. H. O desenho universal para aprendizagem no acolhimento das expectativas de participantes de cursos de educação a distância. Revista Educação Especial, v. 32, e64, p. 1-24, 2019. Disponible en: https://doi.org/10.5902/1984686X34504
CÁCERES-PIÑALOZA, K. F. Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, v. 9, n. 2, p. 38-44, mayo 2020. Disponible en: http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.284
CAST. Universal Design for Learning Guidelines version 2.2, 2018. Disponible en: https://udlguidelines.cast.org/
CASTAÑEDA, L.; ADELL, J. (Eds.). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil, 2013. Disponible en: https://www.um.es/ple/libro/
CHAGAS, A. M.; LINHARES, R. N. A curadoria de conteúdos digitais, como dispositivo na pesquisa-formação na cibercultura. RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning, v. 3, n. 1, p. 78-99, março/abril 2020. Disponible en: https://doi.org/10.34627/vol3iss1pp100-114
CRANFIELD, D. J. et al. Higher education students’ perceptions of online learning during COVID-19—A comparative study. Education Sciences, v. 11, n. 8, 403, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.3390/educsci11080403
CASTELLI, F. R.; SARVARY, M. A. Why students do not turn on their video cameras during online classes and an equitable and inclusive plan to encourage them to do so. Ecology and Evolution, v. 11, n. 8, p. 3565-3576, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.1002/ece3.7123
DABBAGH, N.; KITSANTAS, A. Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. Internet and Higher Education, v. 15, n.1, p. 3-8, 2012. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.06.002
De LUCA, M. P. Las aulas virtuales en la formación docente como estrategia de continuidad pedagógica en tiempos de pandemia. Usos y paradojas. Análisis Carolina. Serie: Formación Virtual, n. 33/2020, Junio 2020. Disponible en: https://doi.org/10.33960/AC_33.2020
DEVELOTTE, C.; GUICHON, N.; VINCENT, C. The use of the webcam for teaching a foreign language in a desktop videoconferencing environment, ReCALL, v. 23, n. 3, p. 293-312, 2010. Disponible en: https://doi.org/10.1017/S0958344010000170
DICKMANN, I.; POLI, O. L. Inovação acadêmica crítica: lives na internet e aulas remotas como experiência pedagógica na pandemia. Humanidades e Inovação, v. 9, n. 6, p. 22-32, 2022. Disponible en: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5859
DINMORE, S. Beyond lecture capture: Creating digital video content for online learning – a case study. Journal of University Teaching & Learning Practice, v. 16, n. 1, 2019. Disponible en: https://ro.uow.edu.au/jutlp/vol16/iss1/7/
DÖRING, N. et al. Videoconference fatigue: A conceptual analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 19, n. 4, 2061, 2022. Disponible en: https://www.mdpi.com/1495750
ERVIN-KASSAB, L. Playing with Faculty: Creating a Learning Management “Sandbox”. In: FERDIG, R. E. et al. (Eds.). Teaching, Technology, and Teacher Education During the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020, p. 17-22. Disponible en: https://www.learntechlib.org/p/216903/
FLAHERTY, C. Zoom Boom. Inside Higher Ed, April 29 2020. Disponible en: https://www.insidehighered.com/news/2020/04/29/synchronous-instruction-hot-right-now-it-sustainable
FLORENTINO, N.N.L. de et al. 2021. Construindo diálogos para romper as fronteiras: um olhar sobre os temas de língua. In: FLORENTINO, N.N.L. de et al. (orgs.). Charlas sin fronteras: reflexões sobre língua, literatura e tradução, 2021, p. 8-12. Disponible en: https://edufro.unir.br/uploads/08899242/Colecao%20pos%20UNIR/CHARLAS%20SIN%20FRONTERAS.pdf
GUALBERTO, C.; PIMENTA, S. Signos da pandemia: multimodalidade, semiótica social e comunicação a partir do pensamento de Gunther Kress. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 22, n. 1, p. 383-400, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.26512/les.v22i1.37273
GRUBER, A.; BAUER, E. Fostering Interaction in Synchronous Online Class Sessions with Foreign Language Learners. In: FERDIG, R. E. et al. (Eds.). Teaching, Technology, and Teacher Education During the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020, p. 175-178. Disponible en: https://www.learntechlib.org/p/216903/
GUICHON, N.; COHEN, C. Multimodality and CALL. In: FARR, F.; MURRAY, L. (Eds.). The Routledge Handbook of Language Learning and Technology, Routledge, 2016, p. 509-521. Disponible en: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01303401/document
GUICHON, N.; WIGHAM, C. R. A semiotic perspective on webconferencing-supported language teaching, ReCALL, v. 28, n. 1, p. 62-82, 2016. Disponible en: https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01236195/document
HAMPEL, R.; STICKLER, U. (Eds.). Developing Online Language Teaching: Research-Based Pedagogies and Reflective Practices. London: Palgrave Macmillan, 2015. Disponible en: https://link.springer.com/book/10.1057/9781137412263
HAMPEL, R.; STICKLER, U. New skills for new classrooms: Training tutors to teach language online, Computer Assisted Language Learning, v. 18, n. 4, p. 311–326, 2005. Disponible en: https://doi.org/10.1080/09588220500335455
HANSCH, A et al. Video and Online Learning: Critical Reflections and Findings from the Field. HIIG Discussion Paper Series. Alexander von Humboldt Institut für Internet and Gessellschaft, Discussion Paper 2015-02, 2015. Disponible en: https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2577882
HILL, P. Massive Increase in LMS and Synchronous Video Usage Due to COVID-19. PhilonEdTech, April 2020. Disponible en: https://philonedtech.com/massive-increase-in-lms-and-synchronous-video-usage-due-to-covid-19/
HO, W. Y. J.; TAI, K. W. H. Doing expertise multilingually and multimodally in online English teaching videos. System, 2020, in press. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102340
HODGES, C. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, March 27, 2020. Disponible en: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
HOGAN, R.; DEVI, M. A Synchronous Pedagogy to Improve Online Student Success. International Journal of Online Pedagogy and Course Design, v. 9, n. 3, p. 61-77, July-September 2019. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/331971139_Hogan_R_Devi_M_2019_A_synchronous_pedagogy_to_improve_online_student_success_International_Journal_of_Online_Pedagogy_and_Course_Design_93
HUANG, R et al. Guidance on Open Educational Practices during School Closures: Utilizing OER under COVID-19 Pandemic in line with UNESCO OER Recommendation. Beijing: Smart Learning Institute of Beijing Normal University, May 2020. Disponible en: https://iite.unesco.org/publications/guidance-on-open-educational-practices-during-covid-19-pandemic/
JUBANY, G. X. I; MARTÍNEZ SAMPER, P. Docencia no presencial de emergencia: un programa de ayuda de emergencia en el ámbito de la educación superior en tiempos de la COVID-19. Análisis Carolina 32, Junio 2020. Disponible en: https://doi.org/10.33960/AC_32.2020
KINCHIN, I.M. Visualising the pedagogic frailty model as a frame for the scholarship of teaching and learning, PSU Research Review, v. 1, n. 3, p. 184-193, 2017. Disponible en: https://doi.org/10.1108/PRR-12-2016-0013
KRUTKA, D. G. et al. Wise Practices and Intercultural Understandings: A Framework for Educator Videoconferencing. Journal of Research on Technology in Education, v. 51, n. 4, p. 356-376, 2019. Disponible en: https://doi.org/10.1080/15391523.2019.1652869
MACINTYRE, P. D.; GREGERSEN, T.; MERCER, S. Language teachers' coping strategies during the Covid-19 conversion to online teaching: Correlations with stress, wellbeing and negative emotions. System, v. 94, 102352, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102352
MACKENZIE, A. et al. Dissolving the Dichotomies Between Online and Campus-Based Teaching: a Collective Response to The Manifesto for Teaching Online (Bayne et al. 2020). Postdigital Science and Education, v. 4, p. 271-329, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s42438-021-00259-z
MATIAS ALVES, J.; SERRA, L.; ARAÚJO, M. Para um regresso a uma outra escola. Desafios 34. Cadernos de Trans_formação, Março de 2021. Disponible en: https://www.fep.porto.ucp.pt/sites/default/files/files/FEP/SAME/DESAFIOS%2034_mar%C3%A7o%2021.pdf
MARTINS, R. X. A COVID-19 e o fim da Educação a Distância: Um ensaio. EmRede. Revista de Educação a Distância, v. 7, p. 242-256, 2020. Disponible en: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/620
MOORHOUSE, B.L.; KOHNKE, L. Responses of the English-Language-Teaching Community to the COVID-19 Pandemic. RELC Journal, v. 52, n. 3, p. 359-378, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.1177/00336882211053052
MOREIRA, J.A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, 63438, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438
NG, C. H. Communicative Language Teaching (CLT) through Synchronous Online Teaching in English Language Preservice Teacher Education. International Journal of TESOL Studies, v. 2, n. 2, p. 62-73, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.46451/ijts.2020.09.06
NICANDRO, V.; KHANDELWAL, A.; WEITZMAN, A. Please, let students turn their videos off in class. The Stanford Daily, June 1 2020. Disponible en: https://stanforddaily.com/2020/06/01/please-let-students-turn-their-videos-off-in-class/
NONTHAMAND, N. Guideline to Develop an Instructional Design Model Using Video Conference in Open Learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), v. 15, n. 03, p. 140-155, feb. 2020. Disponible en: https://doi.org/10.3991/ijet.v15i03.10842
NOVAWAN, A. et al. Students’ Experiences of Online English Language Learning by Using YouTube. In: Proceedings of the First International Conference on Social Science, Humanity, and Public Health (ICOSHIP 2020), 2021, p. 220-226. Disponible en: https://doi.org/10.2991/assehr.k.210101.048
ONU. Repercusiones de la digitalización de la educación en el derecho a la educación. Informe de la Relatora Especial sobre el derecho a la educación, Koumbou Boly Barry. Consejo de Derechos Humanos, Naciones Unidas, 50° periodo de sesiones. 13 de junio a 8 de julio de 2022, 2022. Disponible en:
https://www.right-to-education.org/sites/right-to-education.org/files/resource-attachments/RE_Repercusiones%20de%20la%20digitalizacio%CC%81n%20de%20la%20educacio%CC%81n%20en%20el%20derecho%20a%20la%20educacio%CC%81n_A.HRC_.30.32_Abril2022_ES.pdf
O’ROURKE, B.; STICKLER, U. Synchronous communication technologies for language learning: Promise and challenges in research and pedagogy. Language Learning in Higher Education, v. 7, n. 1, p. 1-20, 2017. Disponible en: https://doi.org/10.1515/cercles-2017-0009
PARNCUTT, R.; MEYER-KAHLEN, N.; SATTMANN, S. Live-streaming at international academic conferences: Technical and organizational options for single-and multiple-location formats. Elementa: Science of the Anthropocene, v. 7, n. 1, art. 54, p. 1-13, 2019. Disponible en: https://doi.org/10.1525/elementa.392
PELLETIER, Kathe et al. 2022 EDUCAUSE Horizon Report, Teaching and Learning Edition. Boulder, CO: EDUCAUSE, 2022. Disponible en: https://library.educause.edu/resources/2022/4/2022-educause-horizon-report-teaching-and-learning-edition
PEPER, E. et al. Avoid Zoom fatigue, be present and learn. NeuroRegulation, v. 8, n. 1, p. 47-47, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.15540/nr.8.1.47
PETCHAMÉ, J.; IRIONDO, I.; AZANZA, G. “Seeing and Being Seen” or Just “Seeing” in a Smart Classroom Context When Videoconferencing: A User Experience-Based Qualitative Research on the Use of Cameras. Int. J. Environ. Res. Public Health, v. 19, n. 15, 9615, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph19159615
REIMERS, F. M.; SCHLEICHER, A. Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 Covid-19, 2020. Disponible en: https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/covid-19_brief_ocde_espanol_completo.pdf
RNP. RNP no combate à COVID-19. Rede Nacional de Ensino e Pesquisa, 29 de maio de 2020. Disponible en: https://www.rnp.br/noticias/rnp-no-combate-covid-19
ROSSE, C.; SANTOS, G. S. dos; OLIVEIRA, M. de F. A. de. Avaliação de Webconferências por Estudantes do Ensino Superior a Distância. RBAAD. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 21, 1, e388, 2022. Disponible en: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/600
RUIZ-MADRID, N.; FORTANET-GÓMEZ, I. An Analysis of Multimodal Interaction in a Webinar: Defining the Genre. EPiC Series in Language and Linguistics, v. 2, p. 274-282, 2017. Disponible en: https://easychair.org/publications/paper/bvt8
SANTOS, E.; RANGEL, L. O caminhar na educação: narrativas de aprendizagens, pesquisa e formação. Ponta Grossa, PR: Atena, 2020. Disponible en: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/573166
SANTOS, V. L. P. dos et al. O Youtube como interface democrática de integração e difusão do conhecimento multidisciplinar: a experiência do Canal Prograd Ufal. In: UFAL CONECTADA: Formação e Transformação Digital em tempos de Covid-19, 2021, p. 101-109. Disponible en: https://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/8549
SATAR, H. M. Meaning-making in online language learner interactions via desktop videoconferencing. ReCALL, v. 28, n. 3, p. 305–325, 2016. Disponible en: https://doi.org/10.1017/S0958344016000100
SHI, L.; STICKLER, U.; LLOYD, M. E. The Interplay between attention, experience and skills in online language teaching. Language Learning in Higher Education, v. 7, n. 1 p. 205–238, 2017. Disponible en: http://oro.open.ac.uk/49383/
SKLAR, J. La «fatiga de Zoom» pasa factura al cerebro. ¿A qué se debe? National Geographic, 27 de abril de 2020. Disponible en: https://www.nationalgeographic.es/ciencia/2020/04/fatiga-de-zoom-pasa-factura-cerebro-que-se-debe
SCHLEMMER, E. et al. (orgs.). O habitar do ensinar e do aprender OnLife. Vivências na educação contemporânea. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021. Disponible en: http://www.guaritadigital.com.br/casaleiria/acervo/educacao/ohabitar/index.html.
SCHLEMMER, E.; MOREIRA, J. A. M. Ampliando Conceitos para o Paradigma de Educação Digital OnLIFE. Interacções, v. 16, n 55, p. 103–122, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.25755/int.21039
STICKLER, U.; HAMPEL, R.; EMKE, M. A developmental framework for online language teaching skills. Australian Journal of Applied Linguistics, v. 3, n. 1, p. 133–151, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.29140/ajal.v3n1.271
UFBA. Congresso Virtual UFBA 2020. Salvador: UFBA, 2020. Disponible en: https://congresso2020.ufba.br/
UNESCO. Education: From disruption to recovery, 2020a. Disponible en: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
UNESCO. IESALC. COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe, 2020b. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
UNESCO. Education in a post-COVID world: Nine ideas for public action. International Commission on the Futures of Education. Paris: UNESCO, 2020c. Disponible en: https://en.unesco.org/news/education-post-covid-world-nine-ideas-public-action
UNICEF. Marco de ação e recomendações para a reabertura de escolas, 2020. Disponible en: https://www.unicef.org/brazil/relatorios/marco-de-acao-e-recomendacoes-para-reabertura-de-escolas
VURDIEN, R. Videoconferencing: Developing Students’ Communicative Competence. Journal of Foreign Language Education and Technology, v. 4, n. 2, p. 269-298, 2019. Disponible en: https://www.jflet.com/articles/videoconferencing-developing-students-communicative-competence.pdf
WE ARE SOCIAL; HOOTSUITE. Digital 2020 Global Overview Report, 2020a. Disponible en: https://pt.slideshare.net/DataReportal/digital-2020-global-digital-overview-january-2020-v01-226017535
WE ARE SOCIAL; HOOTSUITE. Digital 2020. Brazil, 2020b. Disponible en: https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2020-brazil-january-2020-v01
WEBER, D. J.; ALVES, E. J. (RE)pensando a Formação Docente: o que o Ensino Remoto Emergencial Diz sobre a Formação do professor? EaD Em Foco, v. 12, n. 1: e1632, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1632
WIGHAM, C.R.; SATAR, M. Multimodal (inter)action analysis of task instructions in language teaching via videoconferencing: A case study. ReCALL, v. 33, n. 3, p. 195-213, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.1017/S0958344021000070
YEN, C-J. et al. Using Personal Learning Environment (PLE) Management to Support Digital Lifelong Learning. International Journal of Online Pedagogy and Course Design, v. 9, n. 3, p. 13-31, July-September 2019. Disponible en: https://digitalcommons.odu.edu/efl_fac_pubs/61/
ZANI, J. B.; BUENO, L.; DOLZ, J. A atividade docente e uma proposta de formação para as vídeo-aulas. Linha D’Água, v. 33, n. 2, p. 91-111, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v33i2p91-115
ZHAO, Y. Tofu Is Not Cheese: Rethinking Education Amid the COVID-19 Pandemic. ECNU Review of Education, v. 3, n. 2, p. 189-203, June 2020. Disponible en: https://doi.org/10.1177/2096531120928082
ZONA MOVILIDAD. La apuesta por un modelo híbrido de enseñanza, la principal conclusión de Virtual Educa Connect. 03 de agosto de 2020. Disponible en: https://www.zonamovilidad.es/la-apuesta-por-un-modelo-hibrido-de-ensenanza-la-principal-conclusion-de-virtual-educa-connect

Downloads

Publicado

30-12-2022

Como Citar

Abio , G. ., Barandela , A. M. ., & Prates , L. P. M. S. . (2022). Webinarios para la formación de profesores de Lengua Española en tiempos de pandemia. Un análisis de su presencia y posibilidades. Revista (Entre Parênteses), 11(2), e022007. Recuperado de https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/entreparenteses/article/view/2183