O ENSINO BILÍNGUE EM MOÇAMBIQUE: HETEROGENEIDADE LINGUÍSTICA E PROPOSTA DE ABORDAGEM DO ENSINO-APRENDIZAGEM DO PORTUGUÊS

Authors

  • Artinésio Widnesse SAGUATE Universidade Pedagógica - Delegação de Nampula, UPN, Moçambique

DOI:

https://doi.org/10.32988/rep.v1i7.853

Keywords:

Moçambique, heterogeneidade linguística, ensino bilíngue, ensino de português.

Abstract

Abstract: In this article I discuss Bilingual Education in Mozambique, particularly the linguistic heterogeneity between Portuguese and emakhuwa and the Portuguese teaching-learning approach methodology in this context. In order to show this linguistic heterogeneity, I take as an example some morphosyntactic occurrences, extracted from texts written by some 7th grade students from two schools in Nampula (north of the country). Regarding the methodological approach, I highlight the corrective practices of the respective teachers in the teaching-learning of Portuguese. In theoretical terms, I rely on the theory of dialogism (BAKHTIN, 1992) and also on the theory of linguistic variation (LABOV, 1972). I suggest that the teaching-learning approach of Portuguese-L2 in a context of Bilingual Education in Mozambique requires, first of all, a contrastive analysis of that language in relation to the native language involved in the process.

Keywords: Mozambique; linguistic heterogeneity; bilingual education; teaching of Portuguese.

Author Biography

Artinésio Widnesse SAGUATE, Universidade Pedagógica - Delegação de Nampula, UPN, Moçambique

Doutor em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo

References

BAGNO, M. Preconceito Linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 1999.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

CALVET, J. L. Sociolinguística: uma introdução crítica. Tradução Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2002.

LABOV, W. Sociolinguistic Patterns. Philadelphia/PA: University of Pennsylvania Press, 1972.

SAGUATE, A. W. O Português Makhuwa: representação escrita e proposta de exercícios didáticos no ensino bilíngue. Tese (Doutoramento). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paul, 2017.

Published

16-10-2018

How to Cite

Widnesse SAGUATE, A. (2018). O ENSINO BILÍNGUE EM MOÇAMBIQUE: HETEROGENEIDADE LINGUÍSTICA E PROPOSTA DE ABORDAGEM DO ENSINO-APRENDIZAGEM DO PORTUGUÊS. Revista (Entre Parênteses), 7(1). https://doi.org/10.32988/rep.v1i7.853

Issue

Section

Dossiê O trabalho do sujeito na e com a escrita