RAP: INSTRUMENTO DE LIBERTAÇÃO E RECONHECIMENTO DA IDENTIDADE NEGRA

Authors

  • Joseli Aparecida Fernandes Universidade Vale do Rio Verde
  • Elaine de Souza Pinto Rodrigues

DOI:

https://doi.org/10.32988/rep.v1i7.785

Keywords:

rap, identidade negra, enfrentamento, negritude.

Abstract

This article aims to discuss how rap and black identity interact with each other, identifyingcontinuities and ruptures in the relationships between race, racism, class and culture in the discourseand musical narrative of rapper Flávio Renegado 's lyrics. To do so, we will present the songs "BlackStar" and "Zica", present in the albums Outono Selvagem and Minha tribo é o mundo, reflecting on theaesthetic Eurocentric aesthetic of the Brazilian media and questioning the so fallacious racialdemocracy. The fact that Brazilian society pursues the pattern of white beauty and insists on the ideaof racial harmony, while exposing the Negro to inferiority, has shown to Afro-descendants the need fora collective confrontation of the problem in search of recognition and self-power in all sectors. Thus,hip hop presents as a very marked characteristic the issue of blackness, especially in rap, understoodas a rescue of the valorization and recognition of black identity. The rapper puts in the verses theimportance of the participation of people of African descent in the dissemination of the movement,since it is born of this population, as well as denounce the racism and lack of representation of theblack in society.

Author Biography

Joseli Aparecida Fernandes, Universidade Vale do Rio Verde

Graduada em Pedagogia pela Universidade Vale do Rio Verde (2000). Especialização em Supervisão Escolar pela FIJ-RJ(2009); Inspeção Escolar pela,Faculdade FINOM(2012); Gestão Escolar (2013-2015) pela Universidade Federal de Ouro Preto. Mestrado em Letras pela Universidade Vale do Rio Verde. Membro do grupo de pesquisa Minas Gerais - Diálogos. Docente da Educação Básica das redes Estadual e Municipal de Três Corações. Possui experiência como professor regente do Ensino Fundamental e como Diretora Escolar. Atualmente cursando especialização em Educação Inclusiva pela Universidade Federal de Juiz de Fora.

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Published

16-10-2018

How to Cite

Fernandes, J. A., & Rodrigues, E. de S. P. (2018). RAP: INSTRUMENTO DE LIBERTAÇÃO E RECONHECIMENTO DA IDENTIDADE NEGRA. Revista (Entre Parênteses), 7(1). https://doi.org/10.32988/rep.v1i7.785