CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF THE DEVELOPMENT OF FTP FOR EDUCATIONAL PRACTICE

Authors

  • Fábia Lima Algarve Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Education for Citizenship; Initial Teacher Education; Digital Information and Communication Technologies; Technological-Pedagogical Fluency.

Abstract

Education has undergone numerous transformations in postmodern society, especially the conceptions and techniques of teaching have been the target of constant questioning. Thus, new proposals for teacher training and teaching-learning are elaborated, aimed at the emancipation of the human being, breaking with the traditional model and based on a didactic-problematizing pedagogy based on FTP (Technological-Pedagogical Fluency). Driven by the mediation of Digital Information and Communication Technologies (ICDT), such proposals allow the student to be stimulated to develop criticality, autonomy, and collaboration for life in society. The present article aims to discuss the challenges and perspectives of the use of ICT and the development of FTP in the practice of teachers in initial training, through analysis and reflections made in the light of theorists such as Freire (2009), Vygotsky (2007), Alarcão (2011), Mallmann, Schneider and Mazzardo (2013), Bagetti (2017), among others. In view of this, we signal that the use of ICDT provides us with several subsidies for educational practice, but we emphasize the need for the development of FTP in order for new and good practices to become a reality in schools for an education focused on citizenship.

Author Biography

Fábia Lima Algarve , Universidade Federal de Santa Maria

Mestre do Programa de Pós- Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) na área de concentração em Tecnologias Educacionais em Rede para a Inovação e Democratização da Educação, especialista em Novas Tecnologias na Educação pela Universidade Aberta do Brasil (ESAB) e em Supervisão Escolar. Graduada em Letras Português e Literaturas pela Universidade Federal de Santa Maria e em Pedagogia pela Universidade Estácio de Ribeirão Preto. Atualmente é professora do Estado do Rio Grande do Sul e atua como professora do Curso Normal no Instituto Estadual de Educação Olavo Bilac, professora de Educação Infantil da rede municipal de Santa Maria e cursa especialização em Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional na Faculdade de ciências, educação, Saúde, Pesquisa e Gestão (CENSUPEG). Atuou como professora de Português e Literatura em turmas de EJA, anos finais do ensino fundamental e ensino médio, como professora unidocente na Educação Infantil e anos iniciais do ensino fundamental e como tutora EAD do Curso de Letras-Português e Literaturas da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Letras, alfabetização e ensino mediado por tecnologias, seus temas de maior interesse são: formação de professores, alfabetização, tecnologias educacionais, neuropsicopedagogia clínica e institucional.

References

BAGETTI, S.; MUSSOI, E. M.; BARDIN, E. M.. Fluência tecnológico-pedagógico na produção de recursos educacionais abertos (REA). Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p.185-205, jul.-dez. 2017. Disponível em http://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre. Acesso em: 04 jun 2019.
BATES, T. Compreendendo a tecnologia na educação. In: BATES, T. Educar na era digital [livro eletrônico]: design, ensino e aprendizagem. 1. ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/Educar_na_Era_Digital.pdf. Acesso em: 04 maio 2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Publicado em: 19 de abr. 2017, (3:32). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 22 jan. 2019.
CURY, C. Educação e contradição: elemento metodológico para uma teoria crítica do fenômeno educativo. 7. ed. São Paulo: Cortez: Autores associados, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e Ousadia – O Cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: Um novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.
LEVY, P. Educação e cibercultura. 1993. Disponível em: http://miniweb.com.br/Educadores/artigos/pdf/pierre_levy.pdf. Acesso em: 05 maio. 2021.
MALLMANN, E. SCHNEIDER, D. MAZZARDO, M. Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) dos Tutores. RENOTE, Porto Alegre, v. 11, n. 3. 2013. Disponível em:
http://www.seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/44468/28213. Acesso em: 10 jun. 2021.
MALLMANN, E. Mediação Pedagógica em Educação a Distância: cartografia da performance docente no processo de elaboração de materiais didáticos. 2008. 304 p. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Federal de Santa Catarina: Florianópolis, SC, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/91842. Acesso em: 23 maio 2021.
MALLMANN, E.; SONEGO, A. Inovação tecnológico-pedagógica em cursos de formação de professores. EDUCATIVA, Goiânia, V.19, n. 1. 2016. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5020. Acesso em: 15 de maio. 2021.
MALLMANN, E.M.; MAZZARDO, M.D. Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) e Recursos Educacionais Abertos (REA). UFSM. GEPETER, 2020. Disponível em: http://gepeter.proj.ufsm.br/pressbook/livrorea/ Acesso em: 04 de jun.2021.
MERCADO, L. P. L. Novas tecnologias na educação: reflexão sobre a prática. Maceió: Edufal. 2002.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo. Martins Fontes, 2007.

Published

30-12-2022

How to Cite

Algarve , F. L. . (2022). CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF THE DEVELOPMENT OF FTP FOR EDUCATIONAL PRACTICE. Revista (Entre Parênteses), 11(2), e022006. Retrieved from http://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/entreparenteses/article/view/2182