CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF THE DEVELOPMENT OF FTP FOR EDUCATIONAL PRACTICE
Keywords:
Education for Citizenship; Initial Teacher Education; Digital Information and Communication Technologies; Technological-Pedagogical Fluency.Abstract
Education has undergone numerous transformations in postmodern society, especially the conceptions and techniques of teaching have been the target of constant questioning. Thus, new proposals for teacher training and teaching-learning are elaborated, aimed at the emancipation of the human being, breaking with the traditional model and based on a didactic-problematizing pedagogy based on FTP (Technological-Pedagogical Fluency). Driven by the mediation of Digital Information and Communication Technologies (ICDT), such proposals allow the student to be stimulated to develop criticality, autonomy, and collaboration for life in society. The present article aims to discuss the challenges and perspectives of the use of ICT and the development of FTP in the practice of teachers in initial training, through analysis and reflections made in the light of theorists such as Freire (2009), Vygotsky (2007), Alarcão (2011), Mallmann, Schneider and Mazzardo (2013), Bagetti (2017), among others. In view of this, we signal that the use of ICDT provides us with several subsidies for educational practice, but we emphasize the need for the development of FTP in order for new and good practices to become a reality in schools for an education focused on citizenship.
References
BATES, T. Compreendendo a tecnologia na educação. In: BATES, T. Educar na era digital [livro eletrônico]: design, ensino e aprendizagem. 1. ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/Educar_na_Era_Digital.pdf. Acesso em: 04 maio 2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Publicado em: 19 de abr. 2017, (3:32). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 22 jan. 2019.
CURY, C. Educação e contradição: elemento metodológico para uma teoria crítica do fenômeno educativo. 7. ed. São Paulo: Cortez: Autores associados, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e Ousadia – O Cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: Um novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.
LEVY, P. Educação e cibercultura. 1993. Disponível em: http://miniweb.com.br/Educadores/artigos/pdf/pierre_levy.pdf. Acesso em: 05 maio. 2021.
MALLMANN, E. SCHNEIDER, D. MAZZARDO, M. Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) dos Tutores. RENOTE, Porto Alegre, v. 11, n. 3. 2013. Disponível em:
http://www.seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/44468/28213. Acesso em: 10 jun. 2021.
MALLMANN, E. Mediação Pedagógica em Educação a Distância: cartografia da performance docente no processo de elaboração de materiais didáticos. 2008. 304 p. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Federal de Santa Catarina: Florianópolis, SC, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/91842. Acesso em: 23 maio 2021.
MALLMANN, E.; SONEGO, A. Inovação tecnológico-pedagógica em cursos de formação de professores. EDUCATIVA, Goiânia, V.19, n. 1. 2016. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5020. Acesso em: 15 de maio. 2021.
MALLMANN, E.M.; MAZZARDO, M.D. Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) e Recursos Educacionais Abertos (REA). UFSM. GEPETER, 2020. Disponível em: http://gepeter.proj.ufsm.br/pressbook/livrorea/ Acesso em: 04 de jun.2021.
MERCADO, L. P. L. Novas tecnologias na educação: reflexão sobre a prática. Maceió: Edufal. 2002.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo. Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais para trabalhos científicos são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Como esta é uma revista eletrônica de acesso público, os artigos são de uso gratuito, em aplicações educacionais e não-comerciais, devendo ser observada a legislação sobre direitos autorais, em caso de utilização dos textos publicados nesta revista.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado