University teachers’ pedagogical training in the context of emergency remote education: the experience of the pedagogical sectors of a brazilian federal university
Keywords:
Assessoria Pedagógica Universitária. Formação Pedagógica Docente. Desenvolvimento Profissional Docente.Abstract
This article presents the teaching pedagogical advice realized by the pedagogical sectors of a Brazilian federal university, aiming to report the actions performed in the context of the transition to emergency remote teaching, in 2020, when the Covid-19 pandemic started. Institutionally, teaching pedagogical training was foreseen as a requirement for maintaining the quality of academic activities in a remote regime, and this forecast shows that pedagogical training, the most characteristic function of pedagogical advice, has increased its value in this transitional context. Anchored as a descriptive study, in the light of the theoretical referential of the field of University Pedagogy, it is presented from the sector organization responsible for pedagogical training, through the institutional teacher professional development program, and reaching the actions realized, which culminated in the application of evaluation and research with the institution's professors. The results indicate that the actions have a conception of training that values the movement between theory and reflection on practice, finding an echo in the demands presented by the professors themselves. However, from an analysis of the training model adopted, it shows that the pedagogical sectors need to advance, to contemplate actions that culminate in learning communities, transforming profoundly the institutional pedagogical culture.
References
CARRASCO, Lígia Bueno Zangali. A ação profissional do Assessor Pedagógico: diálogos acerca de sua trajetória. Rio Claro: UNESP, 2020. Tese de Doutorado em Educação.
CHALMERS, Denise; GARDINER, Di. The measurement and impact of university teacher development programs. Educar, 51(1), p. 53-80, 2015.
CUNHA, Maria Isabel da. Impasses contemporâneos para a Pedagogia Universitária no Brasil: implicações para os currículos e a prática pedagógica. In: LEITE, Carlinda (Org.). Sentidos da Pedagogia no Ensino Superior. Porto: CIIE/Livpsic, 2010, p. 63-74.
CUNHA, Maria Isabel da (Org.). Estratégias institucionais para o desenvolvimento profissional docente e as assessorias pedagógicas universitárias: memórias, experiências, desafios e possibilidades. Araraquara: Junqueira & Marin, 2014.
CUNHA, Maria Isabel da (Org.). Estratégias de assessoramento pedagógico em questão: potencialidades na didática da educação superior. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de [et.al.]. Didática e Prática de Ensino na relação com a formação de professores. Fortaleza: EdUECE, 2015, p. 2981-2994.
FERNÁNDEZ, Lídia. Asesoramiento pedagógico institucional: una propuesta de encuadre de trabajo, Revista Argentina de Educación. Buenos Aires, AGCE, año II, n. 2, 1982, p. 18-36.
HEVIA, Isabel Abal de. El asesor pedagógico em la formación del docente universitário. In: LUCARELLI, Elisa. El asesor pedagógico en la universidad: de la teoría pedagógica a la práctica en la formación. Buenos Aires: UBA, 2004, p. 83-108.
HORNINK, Gabriel Gerber; VIEIRA, Flavia; COSTA, João Manuel. O papel do Centro IDEA-UMinho na transição para o ensino online durante a pandemia COVID-19: enfrentar desafios e criar oportunidades. In: MARTINS, Manuela; RODRIGUES, Eloy. A Universidade do Minho em tempos de pandemia: reações. Braga, Portugal: UMinho Editora, 2020. p. 174-210.
LEITE, Carlinda (Org.). Sentidos da Pedagogia no Ensino Superior. Porto: CIIE/Livpsic, 2010.
LEITE, Carlinda; CUNHA, Maria Isabel da; BAIBICH, Tânia Maria (Orgs.). Dossiê – Pedagogia Universitária: debates internacionais contemporâneos. Educar em Revista, n. 57, p. 15-16, jul./set. 2015.
LUCARELLI, Elisa. El asesor pedagógico en la universidad: de la teoría pedagógica a la práctica em la formación. Buenos Aires: UBA, 2004.
LUCARELLI Elisa. Una mirada regional sobre el asesoramiento pedagógico universitario y la formación del docente universitario: identidad y diversidad. InterCambios, vol. 3, n. 2, p. 13-25, 2016.
NÓVOA, Antônio. Pedagogia universitária: já estamos no século XXI ou ainda não? Conferência de abertura. VII Congresso Iberoamericano de Docência Universitária: Ensino Superior - Inovação e qualidade na docência. Porto, FPCEUP, 2012.
SOUSA SANTOS, Boaventura de. Um discurso sobre a ciência. Porto, Ed. Afrontamento, 1987.
STEINERT, Yvonne; MANN, Karen; ANDERSON, Brownell; BARNETT, Bonnie Maureen; CENTENO, Anjo; NAISMITH, Laura; PRIDEAUX, David; SPENCER, John; TULLO, Ellen; VIGGIANO, Thomas; WARD, Helena; DOLMANS, Diana. A systematic review of faculty development initiatives designed to enhance teaching effectiveness: A 10-year update, BEME Guide, n. 40. Med Teach, 2016, Aug, 38(8):769-86. doi: 10.1080/0142159X.2016.1181851. Epub 2016 Jul 15. PMID: 27420193.
VIEIRA, Flavia. Para uma mudança profunda da qualidade da pedagogia na universidade. Redu Revista de Docência Universitária, v.12(2), p. 23-39, ago. 2014.
XAVIER, Amanda Rezende Costa. Contextos Curriculares da Universidade Nova e do Processo de Bolonha: a Assessoria Pedagógica Universitária em questão. Rio Claro: UNESP, 2019. Tese de Doutorado em Educação.
XAVIER, Amanda Rezende Costa; AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de. Assessoria Pedagógica Universitária no contexto da Universidade Nova: mapeamento e reflexões. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.36, e232232, p. 1-23, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698232232.
XAVIER, Amanda Rezende Costa Xavier; LEITE, Carlinda. Mapeamento da Formação Pedagógica de docentes universitários nas Universidades Públicas Portuguesas. Revista Lusófona de Educação, v.45, p. 109-123, jan. 2020. DOI: 10.24140/issn.1645-7250.rle45.08
XAVIER, Amanda Rezende Costa; TOTI, Michelle Cristine Silva; AZEVEDO, Maria Antônia Ramos de. Institucionalização da Formação Docente: análise de um programa de desenvolvimento profissional, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, INEP, n. 249, v. 98, 2017, p. 332-346.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais para trabalhos científicos são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Como esta é uma revista eletrônica de acesso público, os artigos são de uso gratuito, em aplicações educacionais e não-comerciais, devendo ser observada a legislação sobre direitos autorais, em caso de utilização dos textos publicados nesta revista.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado