MADONNA AND BEYONCÉ - FROM POP MUSIC DIVAS TO FEMINIST ICONS: ANALYSIS OF FEMINISM UNDER THE MULTIMODAL BIAS AND SOCIAL SEMIOTICS

Authors

  • Henrique Campos Freitas Universidade Federal de Minas Gerais / Universidade de Uberaba
  • Ricardo José Alves Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

Feminism. Multimodality. Social semiotics.

Abstract

This article has a general objective to analyze, through the reflections of Hodge and Kress (1988), essential authors of the Social Semiotic, provide subsidies for the expansion of the possibilities of theoretical discussions beyond the written code., the representation of feminism in the songs Like a Virgin, by Madonna, and Run The World (Girls), by Beyoncé, as well as in the presentations of these singers in the most important music award, the MTV Video Music Awards. As specific objectives, we tried to understand which feminist characteristics are common and divergent both in the two songs, as in the performances of Madonna and Beyoncé, in addition to analyzing the influence of these singers on what is understood by feminism, discussing the ways in which Madonna and Beyoncé trigger different semiotic modes when dealing with the feminist movement in these songs and presentations, discussing the effects of meaning produced in the songs and presentations of the singers as mentioned earlier for the pursuit of female empowerment. With the study it was possible to highlight that, each in its own way, it manages to awaken in public, an action to fight against those who seek an increasingly patriarchal society, in which man is the center of actions.

Author Biographies

Henrique Campos Freitas , Universidade Federal de Minas Gerais / Universidade de Uberaba

Doutor em Estudos Linguísticos (PosLin/UFMG), mestre em Estudos Linguísticos (PPGEL/UFU), especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Estrangeira (UNINTER), especialista em Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção) (FAVENI), licenciado em Letras-Português e Inglês (Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM) e técnico em Secretariado (SENAC/MG). Atualmente, é assessor pedagógico da Coordenação de Graduação EAD Uniube, e docente na mesma instituição. Tem experiência nas áreas de Linguística e de Língua Portuguesa, atuando no ensino superior e nos ensinos fundamental e médio.

Ricardo José Alves, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e Mestre em Letras: Estudos da Linguagem pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). É graduado em Letras: Licenciatura em Língua Portuguesa (2014) e Bacharelado em Linguística (2016) pela UFOP. Tem interesse na área da Linguística, mais especificamente na de Descrição Linguística de base sistêmico-funcional. Atua nos seguintes temas: Estudos Multilíngues, Teoria Sistêmico-Funcional, Ensino de Língua Portuguesa e Revisão de Textos.

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Published

03-03-2023

How to Cite

Campos Freitas , H., & José Alves, R. (2023). MADONNA AND BEYONCÉ - FROM POP MUSIC DIVAS TO FEMINIST ICONS: ANALYSIS OF FEMINISM UNDER THE MULTIMODAL BIAS AND SOCIAL SEMIOTICS. Revista (Entre Parênteses), 11(1), e022005. Retrieved from http://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/entreparenteses/article/view/1954