Diálogo Linguística e ensino: revisitando a questão do erro no ensino de língua materna

Authors

  • Quezia dos Santos Lopes Oliveira Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Keywords:

The issue of “error”. Mother language teaching. University and basic education dialogue. Linguistics and teaching.

Abstract

Summary:

Several studies in contemporary linguistics (Geraldi (1984); Possenti (1996); Antunes (2006); Bagno (2007); Travaglia (2009); Faraco (2008)) have pointed out the problems of teaching Portuguese in basic education, which is often be classified as a “pedagogy of error”, responsible for producing and reinforcing linguistic prejudice and the feeling of linguistic incompetence in students. In this article, which is qualitative and bibliographical, it is proposed to revisit the issue of "error" in traditional teaching in the mother tongue in its main axes (grammatical analysis, writing, reading and orality), based on a theoretical framework of Linguistics contemporary, in order to redirect its treatment. The aim of this work is to problematize this notion and advocate for a greater dialogue between University and basic education and the inseparability between theory and practice, which is believed here to be the key to overcoming the problems currently identified in mother tongue teaching centered on " error". In this way, it is expected to subsidize the professor in his teaching practice and, at the same time, to foment this debate in the academic-scientific environment, in order to provoke new reflections and investigations within the Linguistics and Teaching dialogue.

Author Biography

Quezia dos Santos Lopes Oliveira , Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Doutora em Linguística pela UFRJ (Universidade Federal do Rio de Janeiro/ Brasil),com bolsa sanduíche no exterior, concedida pelo programa Capes/DGPU, de 2016 a 2017, para cursar parte do doutorado na USC (Universidade de Santiago de Compostela-Espanha). Mestre em Linguística pela UFRJ e graduada (Bacharelado e Licenciatura) em Letras (Português/ Literaturas) pela mesma universidade. Foi bolsista de Iniciação Científica do CNPq, na área de linguística, de 2008 a 2010, e bolsista de Pós-graduação em Linguística pela CAPES no mestrado (2011-2012-Capes/DS) e no doutorado Sanduíche (2016-2017-Capes/DGPU). Desenvolveu, nesse período, pesquisas na área de Linguística com interesse especial pelos temas de concordância verbal, língua e sociedade, processos de variação e mudança linguísticas e aspectos verbais do português. Foi investigadora visitante no Instituto de língua galega, durante o doutorado sanduíche, atuando no projeto "Gallego y portugués brasileiro: historia, variación y cambio"-USC/ILG. Também integrou, como voluntária (de 2007 a 2008), o projeto de pesquisa sobre letramento social e escolar em jovens e adultos vinculado ao PEUL/UFRJ. Possui experiência como professora da educação básica e superior, nas redes pública e privada, e como consultora pedagógica de exames nacionais de larga escala. Atualmente é professora de Linguística da UERJ, integra o grupo de pesquisa do NEPSOL-UFRR e coordena três projetos pela UERJ, dois de Extensão e outro de Iniciação à Docência, nas áreas de Neurociência da linguagem e educação e (socio)linguística e ensino.

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Published

23-09-2022

How to Cite

Oliveira , Q. dos S. L. (2022). Diálogo Linguística e ensino: revisitando a questão do erro no ensino de língua materna. Revista (Entre Parênteses), 11(1), e022002. Retrieved from http://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/entreparenteses/article/view/1574

Issue

Section

Artigos - Estudos Linguísticos