IMAGES OF THE UNCANNY AND THE HISTORICITY IN CHICOS QUE VUELVEN (2011) AND NUESTRA PARTE DE NOCHE (2019), BY MARIANA ENRÍQUEZ

Authors

  • Daniele Aparecida Pereira Zaratin Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Ana Lúcia Trevisan Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.32988/rep.v10n2.1439

Keywords:

Images;, Uncanny;, Historicity;

Abstract

This paper aims to propose some considerations about the intersections between the uncanny and historicity present in two fictional texts: the novella Chicos que vuelven (2011) and the novel Nuestra parte de Noche (2019), both written by argentine writer Mariana Enriquez. From these narratives, it is intended to discuss in what way the composed image of the uncanny emphasizes historicity aspects. For this purpose, studies of F. Furtado (1980), R. Ceserani (2006), R. Campra (2008), D. Roas (2011), among others, will provide theoretical support. Therefore, it is expected that the observations expressed in this article may enlighten analytical-interpretative perspectives about the work of the argentine author, and the contemporary literary production, which dialogues with the distinct components of the fictional uncanny.      

Author Biographies

Daniele Aparecida Pereira Zaratin, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutora em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Em sua tese tratou da produção literária feminina hispano-americana que dialoga com distintas vertentes do Insólito Ficcional. Com financiamento da CAPES e apoio da Universidade Presbiteriana Mackenzie, participou do Programa Doutorado-Sanduíche na University of Houston (EUA) com supervisão da escritora e professora doutora Cristina Rivera Garza. Em sua dissertação de Mestrado, analisou as narrativas do escritor mexicano Carlos Fuentes que se relacionam com a Literatura Fantástica. Bacharel e Licenciada em Letras (Português-Espanhol), atua no ensino das línguas espanhola e portuguesa, assim como de suas respectivas literaturas.

Ana Lúcia Trevisan, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo na área de Literatura Espanhola e Hispano-Americana. Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie, insituição na qual desenvolve pesquisa na área dos estudos literários, com ênfase na Literatura Brasileira e Hispano-americana, principalmente nos temas relacionados à literatura latino-americana contemporânea, às relações dialógicas entre discurso histórico e literário e aos limites da narrativa fantástica.

References

CAMPRA, Rosalba. Territorios de la ficción: lo fantástico. Sevilla: Editorial Renacimiento, 2008.

CESERANI, Remo. O fantástico. Tradução: Nilton Cezar Tridapolli. Curitiba: Ed. UFPR, 2006.

CROS, Edmond. La sociocrítica. Madrid: Arco Libros, 2009.

ENRÍQUEZ, Mariana. Chicos que vuelven. Villa María: Eduvim, 2011. E-book.

_________________. Nuestra parte de noche. Barcelona: Ed. Anagrama, 2019.

FURTADO, Filipe. A construção da narrativa fantástica. Lisboa: Livros Horizonte, 1980.

OLEA-FRANCO, Rafael. En el reino de los aparecidos: Roa Bárcena, Fuentes y Pacheco. México: El Colegio de México, 2004.

Published

21-12-2021

How to Cite

Zaratin, D. A. P., & Trevisan, A. L. . (2021). IMAGES OF THE UNCANNY AND THE HISTORICITY IN CHICOS QUE VUELVEN (2011) AND NUESTRA PARTE DE NOCHE (2019), BY MARIANA ENRÍQUEZ. Revista (Entre Parênteses), 10(2), 01–24. https://doi.org/10.32988/rep.v10n2.1439

Issue

Section

DOSSIER SPANISH-LANGUAGE FEMALE AUTHORS IN PERSPECTIVE